نرگس محمدی؛ پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان: اوایل سال ۱۴۰۰ بود که کلیات مصوبه منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل پس از کش و قوس های فراوان به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید. در حالیکه نمایندگان استان اردبیل در مجلس به دنبال تصویب چهار نقطه برای محدوده منطقه آزاد بودند اما مجمع تشخیص مصلحت […]

نرگس محمدی؛ پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان: اوایل سال ۱۴۰۰ بود که کلیات مصوبه منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل پس از کش و قوس های فراوان به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید. در حالیکه نمایندگان استان اردبیل در مجلس به دنبال تصویب چهار نقطه برای محدوده منطقه آزاد بودند اما مجمع تشخیص مصلحت نظام، آب پاکی را روی دست نمایندگان ریخت و چهار نقطه تعیین شده را به یک محدوده تقلیل داد.

همین کافی بود تا جنگ پنهانی نمایندگان استان برای مشخص کردن یک نطقه _ که بیشتر تلاش ها برای منطقه آزاد شدن حوزه انتخابیه خودشان بود_ آغاز شود؛ هرچند در ظاهر نمانیدگان استان اردبیل از تلاش هایشان برای در برگیری تمام نقاط استان سخن می گفتند اما حقیقت ماجرا چیز دیگری بود.

این اختلافات پای سعید محمد را هم به اردبیل باز کرد.

تمرکز دبیرخانه روی هر ۴ نقطه است؛ یا یکجا یا به تناوب
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در آذرماه ۱۴۰۰، در حاشیه دیدار با آیت الله عاملی اظهار کرد: باتوجه به اینکه مردم اردبیل در خیلی از نقاط دچار محرومیت هستند و وضعیت معیشتی شان مناسب نیست و از طرفی کسب و کار مردم اردبیل بیشتر در حوزه کشاوری است در تلاش هستیم تا با راه اندازی منطقه آزاد، وضعیت کسب و کار و معیشت و سرمایه گذاری در این استان را ارتقا دهیم.

وی اظهار کرد: علی رغم اینکه دولت و مجلس، ۴ نقطه را برای منطقه در استان پیشنهاد داده بود، اما در مجمع تاییدیه برای یک منطقه صادر شد.

منطقه آزاد اردبیل در اسارت سیاست

سعید محمد تصریح کرد: همین موضوع باعث شد که مردم استان اردبیل دچار دغدغه شوند؛ لذا تاکید دبیرخانه بر این است که باتوجه به وضعیت معیشتی مردم استان اردبیل، روی هر ۴ منطقه تعیین شده کار شود تا بتوانیم از ظرفیت تمام استان در این خصوص استفاده کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: حالا در تلاش هستیم تا هر ۴ نقطه در محدوده منطقه آزاد قرار بگیرد؛ و برای این خصوص یا باید تلاش کنیم که هر ۴ نقطه به صورت یکجا یا برای تسریع امور، ابتدا یک نقطه را در محدوده قرار دهیم و به تناوب و باتوجه به اولویت، مناطق دیگر را نیز به این منطقه اضافه کنیم.

اظهارت سعید محمد اگرچه منطقی به نظر می رسید اما عملا بازهم در سایه اختلافات نمایندگان استان راه به جایی نبرد. تا جایی که در روزهای گذشته رسانه ای شدن نامه سعید محمد دبیر مناطق آزاد در جوابیه صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس از سوی تیم رسانه ای اش، بازهم دامنه حواشی و البته جنگ رسانه ای نمایندگان را داغ کرد.

منطقه آزاد اردبیل در اسارت سیاست

در جوابیه دبیرخانه آمده است؛ «دبیرخانه دو پیشنهاد عملیاتی زیر را به ترتیب اولویت به صورت مکتوب و شفاهی خدمت حضرت آیت الله آملی لاریجانی رئیس محترم تشخیص مصلحت نظام ارائه نموده است:

۱- مجمع نسبت به اصلاح ابلاغیه اقدام و ۴ نقطه را باهمان ترکیب قبلی به عنوان منطقه آزاد اعلام نماید.

۲_ در فاز ائل دو منطقه بیله سوار و گرمی به عنوان یک نقطه منطقه آزاد انتخاب شده و پس از تشکیل سازمان منطقه آزاد با ارسال لایحه توسط دولت درخواست توسعه و الحاق منطقه های رضی و پارس آباد نیز به عنوان منطقه آزاد تشکیل شده و پیگیری گردد.

در نهایت ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت فرمودند با توجه به مصوبات مجمع با نگاه مثبت نسبت به بررسی اولویت دوم اقدام نموده و پاسخ دهند.»

انتشار این نامه بلافاصله واکنش دیگر نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس را به همراه داشت.

به هیچ وجه اجرای ناقص منطقه آزاد استان را نمی‌پذیریم
سید کاظم موسوی در حساب کاربری خود در اینستاگرام درخصوص آخرین وضعیت منطقه آزاد در استان اردبیل و مباحث مطرح شده در این خصوص طی روزهای اخیر گفت: به هیچ وجه اجرای ناقص منطقه آزاد استان را نمی‌پذیریم و تلاش می‌کنیم هم پارس آباد و هم نمین شامل منطقه آزاد باشد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیگیری‌های ما درباره منطقه آزاد استان به صورت مکرر و مداوم ادامه دارد، گفت: موضوعی که در حال حاضر در فضای مجازی منتشر شده، یکی از دو پیشنهادی است که توسط دبیرخانه مناطق آزاد ارائه شده و پیشنهاد اول این دبیرخانه تعیین چهار نقطه از استان با همان ترکیب قبلی شامل نمین و پارس آباد بوده است.

منطقه آزاد اردبیل در اسارت سیاست

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: ایجاد این منطقه در استان قطعی است اما اختلاف نظرهای فنی در خصوص حدود آن وجود دارد.

وی تاکید کرد مردم خاطر جمع باشند که خادمانشان در مجلس بر مصوبه قبلی مجلس تاکید داشته و معتقدند که بایستی تمام مناطق مرزی استان از این امتیاز برخوردار باشند و به عنوان یک خانواده بزرگ نباید اختلاف و ناراحتی بین اهالی استان به وجود بیاید و با فراهم آوردن ملزومات لازم طبق مصوبه مجلس، چهار نقطه از استان شال منطقه آزاد استان شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اجرای ناقص منطقه آزاد استان را نمی‌پذیریم و تلاش می کنیم هم پارس آباد و هم نمین شامل منطقه آزاد استان باشد چرا که بعدا در الحاق این دو شهرستان با چالش‌های جدیدی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: طی آخرین تماسی که دیروز دکتر سعید محمد(رئیس مناطق آزاد کشور) با من داشتند ضمن تاکید بر قطعی نبودن نقاط منطقه آزاد اردبیل بر اولویت داشتن تعیین چهار نقطه نمین تا پارس آباد از سوی شورای مناطق آزاد تجاری تاکید کرد.

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: برای اجرایی شدن مصوبه مجلس تعیین چهار نقطه قبلی در این خصوص تاکید داریم و امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در نهایت به این نتیجه برسد و در صورت عدم حصول نتیجه در روند فعلی فرایند آن به صورت فراقوه ای خواهد بود.

این موضوع واکنش نماینده پارس آباد و بیله سوار را نیز به همراه داشت؛

نامه های منتشر شده در راستای پیگیری نمایندگان استان در خصوص منطقه آزاد، تلاشی برای پاسخ به مطالبات حوزه های انتخابیه خود است
‌عباس جهانگیر زاده در همین خصوص اظهار داشت: نامه نگاری ها و پیگیریهای مسئولان و نمایندگان استان در خصوص منطقه آزاد تجاری مبیّن حصول نتیجه قطعی و نهایی تازه ای نبوده و نامه های منتشر شده در راستای پیگیریها و تلاشهای نمایندگان محترم استان در این خصوص، تلاشی برای پاسخ به مطالبات حوزه های انتخابیه خود می باشد.

منطقه آزاد اردبیل در اسارت سیاست

وی افزود: لیکن آنچه باعث تعلل و تاخیر در اجرای قانون و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام تا به امروز شده است، چه بحث تعارض منافع نمایندگان باشد یا عوامل و مسائل دیگر، تاثیر مثبتی در وحدت و همبستگی مردم و اعتماد آنان به خادمین خود و دیگر مسئولان نظام نداشته و به ارزش و شیرینی این هدیه ارزشمند نظام در نزد آنان صدمه می زند که قطعا و یقینا خود مردمِ بصیر و شریف در جریان امور و چرایی عدم اجرای این مهم و عوامل آن تا به امروز هستند.

همه ای اتفاقات و حواشی باعث شد تا آیت الله عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های نماز جمعه به انتقاد از عملکرد مسئولان بپردازد.

منطقه آزاد تمام استان‌های مرزی کار می‌کند جز منطقه آزاد اردبیل!
امام جمعه اردبیل با اشاره به موضوع منطقه آزاد تجاری در استان گفت: عزیزان من، منطقه آزاد تمام استان‌های مرزی کار می‌کند جز منطقه آزاد اردبیل. تمام استان‌های مرزی که اخیراً مجوز منطقه آزاد گرفتند، مشغول احداث زیرساخت‌ها هستند جز منطقه آزاد اردبیل علت چیست؟

منطقه آزاد اردبیل در اسارت سیاست

خطیب نماز جمعه اردبیل اضافه کرد: مجلس چهار نقطه را تصویب کرد اما مجمع تشخیص مصلحت آن را به یک نقطه تقلیل داد و جای آن را هم مشخص نکرد بلکه به خود دولت واگذار کرد به دولت محترم گفتیم این مصوبه را اجرا کنید گفتند خطر امنیتی دارد هر نقطه را تعیین کنیم نقاط دیگر اعتراض می‌کنند گفتیم پس هر چهار نقطه را اعلام کنید گفتند خلاف مصوبه است. گفتیم پس دو نقطه را اعلام و بقیه را در آینده الحاق کنید گفتند خلاف مصوبه است گفتیم پس تعیین یک نقطه را به خود استان محول کنید آقای لاریجانی فرمود خلاف مصوبه است و این گونه بود که مصوبه مجمع کار را به بن بست رساند.

آیت الله عاملی افزود: برای حل مشکل سراغ همه رفتیم با آقای لاریجانی ملاقات کردیم معضل را توضیح دادیم حل نشد خودم آقای سعید محمد را به اردبیل دعوت کردم از نزدیک تمام نقاط را بازدید کرد اما باز مشکل حل نشد سراغ رئیس جمهور رفتیم به معاون اول خود دستور داد تا کار کارشناسی انجام دهد و نتیجه را اعلام کنند.

وی ادامه داد: یک اکیپ فنی قابلیت تمام نقاط را ملاحظه و سپس فقط یک نقطه را حائز شرایط دانستند و به رئیس جمهور گزارش دادند اما باز در اجرا از اوضاع امنیتی واهمه کردند یا شاید علت دیگری در کار بود که ما متوجه نشدیم این بار خودم به سراغ آقای رئیس جمهور رفتم. گفتم شما را قسم می دهم به آن امام رضایی که خادم آن بودید هرطور صلاح می‌دانید این موضوع را حل کنید استان دچار اختلاف شده است هر کجا را انتخاب کنید استان می‌پذیرد ایشان نیز تصمیمی گرفت اما سازمان منطقه آزاد گفت خلاف مصوبه مجمع است.

منتظر دستور مقام معظم رهبری هستیم
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیگیری هایی که در جهت اجرایی شدن منطقه آزاد صورت گرفته است خاطرنشان کرد: من و آقای استاندار مسئولی نماند مگر اینکه به سراغ او رفتیم و گفتیم هر چه تصمیم بگیرید می پذیریم اما باز به جایی نرسید. دوباره محضر آقای لاریجانی رسیدیم و گفتیم بن‌بست را مجمع با تقلیل چهار نقطه به یک نقطه درست کرده است حالا خودتان چاره سازی کنید فرمود چاره این است که به رهبر معظم نامه بنویسید ایشان دخالت کنند.

آیت الله عاملی ادامه داد: دو نامه به رهبر معظم نوشتیم یکی با امضای آقای استاندار و رئیس مجمع نمایندگان و حقیر یک نامه هم خودم مستقلاً به حضرت ایشان نوشتم حالا هم منتظر دستور مقام معظم رهبری هستیم. حضرت آقا احتمالا یکی از سه راه را انتخاب می‌کند یا دستور می‌دهد مصوبه مجمع اجرا شود و یک نقطه توسط کارشناسان تعیین گردد یا هر چهار نقطه را تجویز می کند یا به مجمع تشخیص دستور بررسی مجدد می‌دهد.

امام جمعه اردبیل در ادامه گفت: هیچ کس به کسی سوءظن نکند کسی را متهم نسازد بهتان و افتراء نزند ایمان خود را از دست ندهد به شیطان اجازه تاراج و غارت ایمان خود را ندهد در کانال های اینترنتی آبروریزی نکند این روزها می گذرد اما بهتان و افترا از دفتر محاسبه الهی پاک نمی شود. اگر نماینده‌ای حرفی زده آن را به حساب استان نگذارید من از طرف استان عرض می کنم قانون فصل الخطاب است و مسئولین هر چه تصمیم بگیرند ما قبول داریم و با آن مشکل نداریم.

آیت الله عاملی در پایان گفت: اگر یک نقطه یا دو نقطه را تعیین کردند اهالی بقیه نقاط نگران نباشند در آینده بقیه از طریق الحاق به منطقه آزاد ملحق می‌شوند همچنان که در سایر مناطق آزاد کشور از طریق الحاق توسعه های بزرگ انجام داده اند الحاقیه بعضی از مناطق آزاد از کل چهار نقطه ما بیشتر است.

در هر حال باتوجه به اوضاع و احوال به نظر می رسد منطقه آزاد اردبیل و البته اقتصاد استان در بند سیاسی کاری نمایندگان استان گرفتار شده و باید حالا حالا منتظر بماینم تا ببینیم جدال اقتصاد و سیاست به کجا خواهد رسید.

انتهای پیام/

منبع