مدیرعامل آب منطقه ای اردبیل گفت: با توجه به کاهش شدید بارندگی‌ها در ماه‌های اخیر، منابع آب سد یامچی تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

عباس جنگی مرنی در گفت‌وگو با خبرنگار آذرمغان، اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و کمبود منابع آب در پشت سد یامچی به عنوان تنها منبع تأمین آب شهرهای اردبیل و شهرستان‌های همجوار، ما امسال مصمم هستیم تا از منابع موجود به شکل بهینه استفاده کنیم.

وی به شایعات منتشر شده در مورد فاجعه زیست محیطی در رودخانه بالیقلوی اردبیل گفت: به هیچ وجه این شایعات منتشر شده در فضای مجازی صحت ندارد و شرایط رودخانه بالیقلو ایجاب می‌کند تا بخشی از منابع آب سد یامچی از طریق این رودخانه ساری و جاری شود که به دلیل کمبود منابع آب امکان این امر وجود نداشت.

مدیرعامل آب منطقه ای اردبیل تصریح کرد: قرار است به ظرفیت ۱۰۰ لیتر در ثانیه از طریق شورابیل به رودخانه بالیقلو به عنوان حقابه حیات این رودخانه منابع آب جاری شود تا به شرایط مناسب در این رودخانه و منظر زیبای آن برسیم.

جنگی افزود: ما در حال حاضر با کمبود منابع آب در پشت سد یامچی روبه‌رو هستیم به طوریکه نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد منابع آب پشت این سد کاهش یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: این کاهش در حالی اتفاق افتاده که در فروردین ماه امسال ما به دلیل شرایط کرونایی با افزایش ۱۳ درصدی میانگین رشد مصرف آب در شهر اردبیل روبه‌رو هستیم که این میزان دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما را دو چندان کرده است.

مدیرعامل آب منطقه ای اردبیل اضافه کرد: در مقایسه با میانگین سال گذشته مصرف آب در شهر اردبیل ۶۳ درصد افزایش نشان می‌دهد که با توجه به در پیش بودن روزهای گرم سال امیدواریم همشهریان با مصرف بهینه آب مانع از قطعی آب در فصل تابستان شوند.

وی بیان کرد: البته تدابیری برای ماه‌های پیش رو در تأمین آب شرب اندیشیده شده که قطعا با کاهش توزیع آب به بخش کشاورزی با اولویت تأمین آب شرب، در صدد فراهم کردن بستری مناسب برای این امر هستیم.

انتهای پیام/

منبع