به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، راشاتودی گزارش داد، در حالی که تابستان سال گذشته بعد از تبلیغات فراوان، از توافقی صحبت به میان آمد که امکان صادرات غلات اوکراین را از دریای سیاه فراهم می‌کرد، اکنون مشخص شده عمده صادراتی که از این مسیر دریایی صورت گرفته است، به جای […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، راشاتودی گزارش داد، در حالی که تابستان سال گذشته بعد از تبلیغات فراوان، از توافقی صحبت به میان آمد که امکان صادرات غلات اوکراین را از دریای سیاه فراهم می‌کرد، اکنون مشخص شده عمده صادراتی که از این مسیر دریایی صورت گرفته است، به جای رسیدن به دست کشورهای فقیر و گرسنه، راهی کشورهای ثروتمند اروپایی شده است.

ترکیه گزارش کرده است که نزدیک به هفده میلیون تن غله از طریق کریدوری که با میانجی گری این کشور از ماه ژوئیه به راه افتاده، صادر شده است. برای مقایسه، باید گفت اوکراین سالیانه سی و دو میلیون تن غله برداشت می‌کند. این طرح برای کاستن از بحران غذایی جاری در جهان، بخصوص برای کشورهایی که بیشترین تاثیر را (از این بحران) دیده بودند، به اجرا گذاشته، ولی این صادرات (به جای این کشورها) به دست اروپا رسیده است.

کشورهای آفریقایی که در حال حاضر با خشکسالی، آوارگی گسترده مردم و ظهور دوباره گروه‌های تروریستی روبرو هستند، در حال حاضر با بحران گسترده غذایی نیز روبرو شده اند. گزارش دو هزار و بیست و دو برنامه جهانی غذا درباره بحران غذا در دنیا پیش بینی کرده است که نزدیک به صد و نود و سه میلیون نفر در این قاره با ناامنی حادّ غذایی روبرو هستند؛ به دیگر سخن، یک نفر از هر پنج نفر (در آفریقا) گرسنه سر بر بالین می‌گذارد.

صلیب سرخ: ما عملیات خود را در کشورهایی مانند سومالی، کنیا، نیجریه و بورکینوفاسو و بسیاری دیگر از کشورها گسترش داده ایم و تا جایی که توان ما امکان بدهد، به افراد بیشتری کمک رسانی می‌کنیم، ولی شمار کسانی که بدون آب و غذا مانده اند تکان دهنده است.

دلایل بحران غذایی متفاوت هستند، از درگیری‌هایی که به آوارگی جمعی و گسترده منجر می‌شوند تا شوک‌های آب و هوایی از جمله خشکسالی و سیل؛ ناامنی غذایی حادّ به شکلی چشمگیر گسترش یافته است. در عین حال، کشورهای غربی ثروتمند از جمله آمریکا و شرکای این کشور در اتحادیه اروپا توجه و هزینه کردهای خود را به بهای بی توجهی به آفریقا، متوجه اوکراین کرده اند.
انتقال غله نیز تحت تاثیر قرار گرفته است و به دلیل درگیری ها،‌ امکان ارسال از دریای سیاه وجود ندارد، ولی به دلیل میانجی گری ترکیه و سازمان ملل، توافقی بین روسیه و اوکراین به دست آمد که امکان انتقال (غلات) را فراهم می‌آورد

گوترش: مساله این نیست که چه چیزی برای یک طرف یا دیگری خوب است، مساله اینجاست که چه چیزی برای مردم دنیا بیش از همه اهمیت دارد و این تردید را نیز نباید داشته باشیم که این توافقی برای جهان است.

ولی مساله اینجاست که بخش عمده‌ای از چهارده میلیون تن غله‌ای که صادر شد به دست آفریقا نرسید؛ فقط یازده کشتی از ششصد و پانزده کشتی که بندرهای اوکراین را بین اوت تا دسامبر ترک کردند، در مناطق پایین صحرای آفریقا لنگر انداختند.

پوتین: تقریبا همه غله‌ای که از اوکراین صادر شد، به جای اینکه به دست فقیرترین کشورهای در حال توسعه دنیا رسیده باشد، به دست کشورهای اتحادیه اروپا رسید؛ بسیاری از کشورهای اروپایی اکنون بار دیگر در نقش استعمارگر ظاهر شده اند، درست مثل همانی که ده‌ها و قرن‌ها سال پیش بودند. آن‌ها خیلی ساده، کشورهای در حال توسعه را فریب داده اند و همین حالا هم دارند فریب می‌دهند.

کشورهای غربی این اتهام‌ها را رد و ادعا کرده اند که چهل و هفت درصد از غله اوکراین به آسیا، سی و شش درصد به اروپا و هفده درصد به آفریقا ارسال شده اند. آن‌ها این قول را داده اند که غله بیشتری از اوکراین خریداری می‌کنند که این بحران را کاهش بدهد.

از زمان راه اندازی خط همدلی، بیش از پانزده میلیون تن از کالاهای کشاورزی اوکراین (غلات، دانه‌های روغنی مرتبط با این محصولات) از طریق جاده و از طریق دریای سیاه و دانوب صادر شده اند. افزون بر این، از ماه اوت به این سو، “طرح ابتکاری (صادرات) غلات (از) دریای سیاه” از بندرهای اوکراینی برای ازسرگیری صادرات باعث کاهش بهای جهانی غذا شده است

ولی این همدلی چیست که به جای آفریقا، غلات سر از کشورهای اتحادیه اروپا در می‌آوردند؟ چرا آفریقا بخشی از این همدلی به شمار نمی‌آید؟ نتیجه اینکه مسکو در خصوص غلات و فروش آن، با تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو شده است.

مکی سال رئیس جمهور سنگال: در خصوص دسترسی به محصولات روسیه، کشورهای اتحادیه آفریقا با مشکل شدید تحریم‌های آمریکا روبرو هستند و با توجه به اینکه بیشتر بانک‌های ما با بانک‌های اروپایی در اتصال هستند، رویه معمول پرداخت برای آن‌ها نیز دیگر در اختیار نیست.

برای کاستن از تاثیر تحریم‌ها بر افزایش محصولات غذایی، اتحادیه اروپا گندم و کودهای شیمیایی روسیه را از محدودیت‌ها معاف کرده است؛ اتحادیه اروپا حتی تحریم‌های خود را شرکت‌های شیمیایی و تولید کننده کود شیمیایی برداشته است، با این بهانه که آفریقا به این محصولات نیاز دارد. با این حال، مسکو گام فراتر نهاده و محصولات غذایی را به کشورهای آفریقایی اهدا کرده است.

اردوغان: در گفتگوی تلفنی خود با ولادمیر پوتین، وی گفت این غلات را به کشورهایی مانند جیبوتی، سومالی و سودان به صورت رایگان ارسال کنیم و من نیز موافقت کردم.

دیمیتریکونایف مدیر شرکت اورالکم: وضع در دنیای امروز خیلی بد است؛ متاسفانه آفریقا گرسنگی می‌کشد و این گرسنگی ادامه خواهد داشت. ما بعنوان یک شرکت باید ببینیم چطور می‌توان کودهای شیمیایی را به صورت رایگان برای آفریقا، بعنوان بخشی از زنجیره تامین جهانی برای تولید غذا ارسال کنیم.

زمانی که رئیس جمهور ولادمیر پوتین اعلام کرد که روسیه اقدام به اهدای این محصولات به کشورهای آفریقایی می‌کند، غرب نیز به شیوه همیشگی خود واکنش نشان داد.

اظهارات بعد از نشست وزرای خارجه گروه هفت در آلمان: کشورهای آفریقایی همچنان از اقدام روسیه در ابزاری کردن صادرات غذا و کودهای شیمیایی در رنج هستند.

بسیاری از کشورهای آفریقایی مانند آفریقای جنوبی از سیاسی کردن کمک‌های انساندوستانه با نگرانی از اینکه از غذا بعنوان اهرم فشار سیاسی علیه کشورهای دیگر برای حمایت از اوکراین در منازعه با روسیه، ابراز نگرانی کرده اند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار