بهلول تکلوی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در حال حاضر خطر شیوع احتمالی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان وجود دارد بنابراین واکسیناسیون طیور صنعتی بر علیه این بیماری ضروری به نظر می‌رسد. وی با اشاره به احصا مسائل و مشکلات صاحبان مزارع پرورش مرغ مادر گوشتی تصریح کرد: […]

بهلول تکلوی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در حال حاضر خطر شیوع احتمالی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان وجود دارد بنابراین واکسیناسیون طیور صنعتی بر علیه این بیماری ضروری به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به احصا مسائل و مشکلات صاحبان مزارع پرورش مرغ مادر گوشتی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری هنگفت و عظیمی در صنعت طیور استان انجام شده و از این حیث اردبیل به یکی از استان‌های برند و صاحب در حوزه پرورش طیور و هم در حوزه صادرات این محصول تبدیل شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه در حال حاضر ۴۷ فارم پرورش مرغ مادر با ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۶۸ هزار قطعه و ۵۷۳ مزرعه پرورش طیور صنعتی در استان فعالیت می‌کند، گفت: ۱۱ درصد جوجه یک‌روزه کشور در استان اردبیل تولید می‌شود.

تکلوی شروع فصل سرما، مهاجرت و زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر به عنوان ناقلان خاموش این بیماری در تالاب‌ها، دریاچه‌ها، پشت سدها و برکه‌های استان را تهدیدی بر طیور صنعتی، روستایی و بومی اردبیل اعلام کرد و افزود: از ابتدای مهاجرت این پرندگان اداره کل دامپزشکی استان با تجهیز و ساماندهی تیم‌های واکنش سریع پیشگیری، کنترل و مهار بیماری به حال آماده‌باش کامل درآمده است.

وی با هشدار جدی به تمامی فعالان صنعت طیور، از پرورش‌دهندگان طیور روستایی، بومی به ویژه پرورش‌دهندگان طیور صنعتی خواست با بیمه کردن طیور پرورشی خود و تقویت و تشدید اقدامات بهداشتی، قرنطینه‌ای از هرگونه تردد غیرضروری خودداری کنند.

تکلوی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در صورت بروز هرگونه تلفات غیرعادی و یا افت معنی‌دار مصرف آب، دان و یا کاهش تولید باید پرورش‌دهندگان طیور مراتب را به نزدیکترین مرکز دامپزشکی اطلاع دهند.

وی دامپزشکی را خدمت‌گزاران صاحبان صنایع طیور در اردبیل اعلام کرد و ادامه داد: ما هر چه در توان داریم در راستای حل مشکلات تولیدکنندگان پروتئین دامی و صیانت از این سرمایه عظیم تلاش خواهیم کرد.

تلکوی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری در ۱۹۷ مورد بازدید از فارم‌های پرورش طیور صنعتی ۵۵ هزار و ۹۰۷ مورد نمونه‌برداری برای انجام آزمایش بیماری‌های مختلف طیور اخذ و به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان تحویل شده است.

وی با بیان اینکه مشکلی از نظر تأمین دارو و واکسن‌های مختلف دام و طیور در استان وجود ندارد، بیان کرد: با تمهیدات اتخاذ شده، واکسن دام و طیور در استان به اندازه کافی موجود است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از توزیع ۱۴۰ میلیون و ۷۰۴ هزار دز واکسن در همین مدت در استان خبر داد و افزود: این میزان واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف واگیردار طیور در بین فارم‌های پرورش طیور استان توزیع و مصرف شده است.

انتهای پیام/

منبع