به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان به نقل از مهر، حجت الاسلام محمد جعفرزاده در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر اصلاندوز با گرامی داشت ولادت حضرت معصومه (س) به تبیین ابعاد عظمت شخصیت آن بانوی معزز پرداخت و اظهار کرد: خصوصیت بزرگ خاندان عصمت و طهارت اسوه بودن ایشان و قابلیت الگوبرداری از آن […]

به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان به نقل از مهر، حجت الاسلام محمد جعفرزاده در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر اصلاندوز با گرامی داشت ولادت حضرت معصومه (س) به تبیین ابعاد عظمت شخصیت آن بانوی معزز پرداخت و اظهار کرد: خصوصیت بزرگ خاندان عصمت و طهارت اسوه بودن ایشان و قابلیت الگوبرداری از آن حضرات برای داشتن حیات انسانی و طی مسیر هدف خلقت است در غیر این صورت بخش مهمی از حکمت و فلسفه وجودی ایشان بیهوده بود.

وی خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های بسیار مبارک و فرخنده آل الله، این است که خدای متعال به هر امامی یک فاطمه در نهایت شباهت به وجود حضرت صدیقه طاهره (س) عنایت کرده است که در بین فاطمیات، فاطمه بنت موسی الکاظم (ع) بالاترین نصاب شباهت را به جده مطهره‌شان داشتند.

امام جمعه اصلاندوز ادامه داد: شخصیت والای ایشان سبب شده که بعد از امام رضا (ع) برترین فرزند امام کاظم (ع) شناخته شوند به همین دلیل باید حضرت معصومه (س) را به عنوان الگو و اسوه بدانیم.

جعفرزاده بیان کرد: عالمه بودن و همراهی ایشان با امام زمان خود از نکات ارزنده شخصیتی ایشان است که نه تنها ایشان را برای دختران جامعه الگو می‌سازد، بلکه مردان نیز در ولایت‌مداری باید از ایشان الگوبرداری کنند.

امام جمعه اصلاندوز با اشاره به روز جمعیت و ارائه تحلیلی از آینده هولناک اجتماعی پیری جمعیت مطابق نظرات و آرا کارشناسان و صاحب نظران تصریح کرد: به باور کارشناسان مسأله جمعیت، اَبَربحران قرن است که در آستانه آن قرار داریم و هیچ بحرانی به این اندازه مهم نیست.

جعفرزاده با بیان اینکه جوانان فعلی ما دوران پیری سختی خواهند داشت چرا که در ۳۰ سال آینده کسی نیست از آنها مراقبت کند، افزود: خانواده‌ها باید از هم اکنون به فکر فرزندآوری باشند تا هرم سنی جمعیت‌مان به هم نریزد.

وی اظهار کرد: آنچه که امروز برای کشور اهمیت دارد موضوع هرم سنی جمعیت است یعنی اگر جامعه بخواهد رو به کمال باشد باید نسبت سنی افراد جامعه طبق الگوی علمی هرم سنی رعایت شود که کشور ما در حال خارج شدن از حالت هرم سنی است و این برای جامعه خطرناک است.

امام جمعه اصلاندوز خاطرنشان کرد: طبق روال فعلی رشد جمعیت کشور ما تا سال ۱۴۳۰ پیر می‌شود و یک سوم جمعیت ما سالمند خواهد بود این در حالی است که در آن زمان کشورهای همسایه ما جوان هستند که این موضوع می‌تواند بحران امنیت را برای ایران در پی داشته باشد.

جعفرزاده با بیان اینکه کاهش جمعیت جوان نیروی محرک کشور و رشد علمی، فرهنگی و خلاقیت کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: خطر سیاهچاله جمعیتی کشور ما را تهدید می‌کند و وقتی کشور پیر شود و جمعیت سالمندان از هرم جمعیتی خارج شود، نظام سلامت و بهداشت و درمان ما باید پنج برابر هزینه کند، که از عهده آن خارج است بنابراین وضعیت نگران‌کننده‌ای به‌وجود می‌آید.

وی بیان کرد: در حوزه جمعیت باید نرخ باروری را بالای نرخ جانشینی ببریم و اگر می‌خواهیم نجات پیدا کنیم مطابق فرمایش مقام معظم رهبری باید در برنامه هفتم به نرخ میانگین ۵/۲( دو و نیم) فرزند برسیم.

امام جمعه اصلاندوز با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم به الگوی ۵/۲ فرزند برسیم باید خانواده‌های چهار فرزندی و بیشتر که فرزندان آنها زیر بیست سال باشند را حمایت کنیم و آن را به عنوان الگوی تراز معرفی کنیم، اضافه کرد: البته در مسیر تحقق این موضوع مسئولان هم تکلیف سنگینی بر عهده دارند و آن اینکه حتماً باید موانع این امر را از بین ببرند به طور مثال سختی‌های ازدواج را برای جوانان آسان کنند و این یک بحث دستوری نیست و لازم است که با برنامه‌های منسجم روی آن کار شود.

جعفرزاده گفت: متأسفانه طی ۳۰ سال برنامه‌های توسعه، ضد خانواده بوده و خانواده را نابود کرده است به طور مثال از سال ۷۰ اعلام کردند که خوابگاه متاهلی متوقف شود و تحصیلات عالی به یک مانع در ازدواج تبدیل شد اما برخی موارد را باز هم مسئولان می‌توانند تدبیر کنند مشکلات اقتصادی، نگرانی از بیکاری، هزینه‌های دوران بارداری و زایمان، عدم اطمینان به تداوم زندگی مشترک و… این معضلات باید در مقام عمل تدبیر شود تا جوان جرأت و رغبت اقدام به ازدواج و مسئولیت فرزند آوری را داشته باشد.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر