به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، محمود عباس‌زاده مشکینی شامگاه چهارشنبه در جریان بازدید و نشست معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در مشگین‌شهر اظهار کرد: همچنان در حوزه اقتصادی شاخص‌های مرتبط با رشد اقتصادی و گره‌گشایی از مشکلات و نارسایی‌های کشور در بحث اقتصادی لاینحل مانده و هیچیک […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، محمود عباس‌زاده مشکینی شامگاه چهارشنبه در جریان بازدید و نشست معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در مشگین‌شهر اظهار کرد: همچنان در حوزه اقتصادی شاخص‌های مرتبط با رشد اقتصادی و گره‌گشایی از مشکلات و نارسایی‌های کشور در بحث اقتصادی لاینحل مانده و هیچیک از نخبگان اقتصادی کشور پاسخ صریح در این زمینه ارائه نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: ما انتظار داریم نخبگان اقتصادی کشور به صراحت اعلام کنند که با چه راهکار علمی و منطقی می‌توان به رشد اقتصادی معقول و منطقی در کشور دست پیدا کرده و بتوان اهداف توسعه‌ای را جامه عمل پوشاند.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: به تناسب شرایط کشوری در استان اردبیل نیز ما به شاخص‌های توسعه متوازن نیازمند هستیم و انتظار داریم تا متناسب با توسعه مرکز استان، شهرستان‌ها نیز مورد توجه قرار گیرند.

عباس‌زاده مشکینی محرومیت ارشق و برخی دیگر از مناطق مشگین‌شهر را بالاتر از محرومیت بشاگرد اعلام کرد و افزود: اوج محرومیت به حدی است که در منطقه ارشق تعداد جمعیت ساکن به کمتر از ۱۳ هزار نفر رسیده و در این منطقه به شرایط تک شیفته و صفر شیفته مدارس رسیده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هر چند این مهاجرت‌ها به خالی شدن سکنه در این مناطق و جمعیت کم دانش‌آموزی منجر شده اما برخی مسئولان این شرایط را در ارائه آمارها و مستندات خود به عنوان یک موفقیت اعلام می‌کنند که توانسته‌اند مدارس این مناطق را یک شیفته کرده و حتی در ایجاد اشتغال برای تعداد محدود فضای مناسبی را به وجود آورند.

عباس‌زاده مشکینی به کاهش جمعیت مشگین‌شهر در سال‌های اخیر از ۲۰۰ هزار نفر به ۱۵۰ هزار نفر اشاره کرد و ادامه داد: محرومیت در این منطقه به حدی است که مهاجرت به سایر مناطق کشور به ویژه مرکز استان همچنان ادامه دارد و ما نه تنها از شاخص کشوری بلکه از میانگین شاخص اردبیل نیز عقب مانده‌ایم.

وی ضرورت رسیدن مشگین‌شهر را به میانگین توسعه اردبیل یادآور شد و اضافه کرد: در حالی که مشگین‌شهر زمانی تأمین‌کننده نیروی انسانی در بخش آموزش و پرورش بود، امروز به شهرستان مهاجرفرستی تبدیل شده که کمتر تحصیل‌کرده‌ای در این منطقه حاضر به سکونت است.

فروش سوالات کنکور ۱۴۰۰

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما امسال در کنکور سراسری با فروش سوالات روبه‌رو بودیم و کنکور به معنا و مفهوم واقعی برگزار نشد که در این رقابت ناسالم نیز دانش‌آموزان این شهرستان نتوانستند در کنکور آن گونه که شایسته است، بدرخشند.

عباس‌زاده مشکینی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی در این شهرستان بسیار پایین است و ما برخی واحدهای آموزشی را در خود مشگین‌شهر در ۲ شیفت و حتی ۳ شیفت شاهد هستیم.

وی با انتقاد از مدیرانی که در تصمیم‌گیری‌ها نوک دماغ خود را می‌بینند، تصریح کرد: باید برای توسعه این شهرستان برنامه‌ریزی‌ها و افق دید بلند مدتی داشته باشیم تا زمینه رفع فقر و کمبودها به شکل مناسب فراهم آید.

عباس‌زاده مشکینی گفت: اصلاً شایسته نیست در یک مدرسه آن هم در دورترین نقطه سرویس بهداشتی وجود نداشته باشد و ما نتوانیم برای معلم و دانش‌آموز فضای تحصیلی مطلوب و آرام‌بخشی را تدارک ببینیم.

وی افزود: این اسباب شرمندگی است که معلم و دانش‌آموز ما در ساعات حضور در مدرسه نتواند از سرویس بهداشتی استفاده کند و یا مدرسه‌ای را داشته باشیم که در فصل بارش با چکه و سقف فرو ریخته مواجه باشد.

عباس‌زاده مشکینی به وضعیت ساختمانی برخی از واحدهای آموزشی و ضرورت تخریب و بازسازی آنها اشاره کرد و ادامه داد: محروم‌ترین بخش کشور در همین استان واقع شده و ما بارها در تریبون مجلس از هشتجین، کلور، گرمی و مشگین‌شهر به عنوان مناطق محروم یاد کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در حالی که ما در کشور در تدارک مدرسه و سرویس بهداشتی با مشکل روبه‌رو هستیم دم از افزایش جمعیت و تصویب قانون آن می‌دهیم در حالی که زیرساخت‌ها برای این امر مهیا نیست.

عباس‌زاده مشکینی اضافه کرد: با گلایه امام جمعه مشگین‌شهر در سفر قبلی رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس هیچ اتفاق خاصی در این شهرستان در مسیر ساخت و تجهیز مدارس رقم نخورده و ما انتظار داریم پروژه‌های مصوب در این سفر به شکل مناسب و با استحکام و کفایت کافی به سرانجام برسد.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در پایان ضرورت تأمین اعتبار مناسب برای تجهیز هنرستان‌ها، ساخت خانه معلم در مشگین‌شهر و استفاده از ظرفیت فروش املاک دولتی را بر اساس اسناد بودجه‌ای یادآور شد.

انتهای پیام/

منبع