به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، زهرا هاشم‌پور عصر چهارشنبه در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی و سلامت زنان و خانواده اظهار کرد: با افزایش مراقبت‌های بهداشتی مادر و نوزاد، مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در این شهرستان کاهش یافته است. وی تصریح کرد: اخیراً خدمات مراقبتی ارائه شده به مادران و نوزادان افزایش […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، زهرا هاشم‌پور عصر چهارشنبه در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی و سلامت زنان و خانواده اظهار کرد: با افزایش مراقبت‌های بهداشتی مادر و نوزاد، مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در این شهرستان کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: اخیراً خدمات مراقبتی ارائه شده به مادران و نوزادان افزایش و میزان مرگ و میر کودکان نسبت به سال‌های گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال تعداد مرگ کودکان زیر ۵ سال در سال‌جاری را ۸ کودک عنوان کرد و گفت: در این مدت مرگ نوزادان زیر یک سال نیز ۳ مورد ثبت شده است.

هاشم‌پور افزود: به ازای هر یک‌هزار تولد زنده، میزان مرگ کودکان در سال ۹۹ حدود ۳.۹، میزان مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه ۷.۷ و میزان مرگ کودکان زیر پنج سال ۱۱.۵۶ است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: شاخص پایین مرگ و میر کودکان زیر پنج سال از مهمترین شاخصه‌های توسعه و سلامت جامعه در سطوح ملی و بین‌المللی است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال شناسایی علل بروز مرگ، عوامل قابل اجتناب، طراحی و اجرای مداخلات مناسب برای پیشگیری از مرگ‌های مشابه را از مهمترین راهکارهای کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال دانست.

در این جلسه رئیس گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال نیز بیشترین علت مرگ و میر نوزادان را ناهنجاری موجود در مادران و نارسی نوزاد و در کودکان یک تا ۵۹ ماهه را به ترتیب ناهنجاری مادرزادی و بیماری‌های متابولیک در این شهرستان اعلام کرد.

نظری انجام مشاوره پیش از بارداری، بهبود کیفیت مراقبت دوران بارداری و پیش از بارداری، تغذیه با شیر مادر، ارتقا آگاهی خانواده‌ها در مراقبت از کودکان به ویژه پیشگیری از سوانح و حوادث در کودکان و انجام به موقع مشاوره ژنتیک و غربالگری‌ها، اقدامات تشخیصی به موقع برای کاهش ناهنجاری مادرزادی در کودکان را در کاهش مرگ کودکان ضروری دانست.

انتهای پیام/

منبع