نادر تقی‌زاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: شرایط خاصی را در عرضه مرغ در روزهای گذشته شاهد بودیم که دلیل آن کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های گذشته بوده است. وی به کاهش ۵۰ درصدی جوجه‌ریزی در فروردین و اردیبهشت اشاره کرد و گفت: عدم تأمین نهاده‌های دامی به قیمت مناسب و تزریق […]

نادر تقی‌زاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: شرایط خاصی را در عرضه مرغ در روزهای گذشته شاهد بودیم که دلیل آن کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های گذشته بوده است.

وی به کاهش ۵۰ درصدی جوجه‌ریزی در فروردین و اردیبهشت اشاره کرد و گفت: عدم تأمین نهاده‌های دامی به قیمت مناسب و تزریق نشدن تسهیلات سرمایه در گردش مشکلات جدی را برای مرغداری‌ها و دامداری‌های استان رقم زده است.

تأمین نهاده‌ها در حیطه اختیارات استان نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل تصریح کرد:‌ به هیچ وجه تأمین نهاده‌ها در حیطه اختیارات استانی نیست و این امر از طریق سامانه بازارگاه انجام می‌شود.

تقی‌زاده به واردات نهاده‌های دامی از سوی یک شرکت انحصاری اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود مسئولان کشوری در سطح ملی و استان‌ها مجوز واردات نهاده‌های دامی را با مشوق‌های لازم صادر کنند تا امکان تهیه این نهاده‌ها که صد درصد آن از خارج تأمین می‌شود، به وجود آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما نیز گلایه‌های مردم را در کمیاب شدن مرغ به عینه مشاهده می‌کنیم و واهمه ما از فصل گردشگری است که قطعا با افزایش تقاضا برای خرید و مصرف روزانه مرغ روبه‌رو خواهیم شد.

تقی‌زاده اضافه کرد: از طریق وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردیم تا ۸۰۰ تن مرغ گرم و منجمد برای استان تأمین شود تا ما در روزهای آینده به ویژه تعطیلات نیمه خرداد با مشکلی روبه‌رو نشویم.

وی ضرورت پرداخت یارانه را به بخش کشاورزی یادآور شد و بیان کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی یارانه و مشوق‌های حمایتی از تولیدکنندگان بخش کشاورزی اعمال می‌شود ولی متأسفانه در کشور ما به جای پرداخت این یارانه، ما به زنجیره پایانی که مصرف‌کننده است، یارانه را پرداخت می‌کنیم.

تقی‌زاده دلیل بی‌انگیزگی تولیدکنندگان به پرورش نژاد آرین را برخی فرافکنی‌های غیرواقعی اعلام کرد و ادامه داد: آرین نژاد ایرانی مرغ است که اکثر مرغداری‌های کشور نسبت به خرید و پرورش آن اقدام می‌کنند که از چرخه اقتصادی مناسبی نیز برخوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تمام تلاش ما بر این است تا به نسبت سایر استان‌های همجوار که زنجیره کامل تولید گوشت سفید را دارند، ما توان تولید خودمان را حفظ کرده و به میزان نیاز مصرف‌کنندگان تولیدات مناسب و با کیفیتی را شاهد باشیم.

کاهش تولید گندم تا ۵۰ درصد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل به آغاز فصل خرید گندم اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و جاری شدن سیل در بسیاری از مناطق استان ما با کاهش تولید گندم در سال‌جاری روبه‌رو هستیم.

تقی‌زاده این میزان کاهش را تا ۵۰ درصد اعلام کرد و افزود: در دیم‌زارهای استان ما حتی امکان برداشت یک کیلو گندم را نداریم و به غیر از اردبیل و برخی مناطق جنوب استان، برداشت گندم از دیم‌زارها به صفر رسیده است.

وی تصریح کرد: عملیات خرید امسال را تعاون روستایی و اتحادیه‌های تعاونی استان مباشرت می‌کنند تا عملیات خرید ظرف ۱۵ روز آینده آغاز شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل قیمت تضمینی این محصول را با اعمال یارانه کود و مشوق‌ها ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: شرایط مناسبی برای خرید این محصول استراتژیک در استان فراهم شده است.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار