امام جمعه گرمی گفت: مردم گرمی به شدت نسبت به از دست رفتن منطقه آزاد نگران اند و کوتاهی را از ناحیه دولت خصوصاً مسئولین استانی می دانند.

به گزارش آذرمغان، حجت الاسلام صفری، امام جمعه گرمی در خطبه های این هفته نماز جمعه این هفته گرمی، در خصوص منطقه آزاد تجاری گفت: به محضر مسئولین عزیز استانی عرض می کنم که مردم گرمی به شدت نسبت به از دست رفتن منطقه آزاد نگران اند و کوتاهی را از ناحیه دولت خصوصاً مسئولین استانی می دانند . به هر حال ما بپذیریم یا نپذیریم و جایابی منطقه آزاد را درست بدانیم یا ندانیم قانون این است که باید یکی از چهار نقطه ، منطقه آزاد اعلان شود و آن چهار منطقه عبارت است از:
۱. منطقه رضی
۲. گرمی متصل به گمرک بیله سوار
۳. بیله سوار متصل به گمرک
۴. پارس آباد متصل به گمرک بیله سوار
منطقه اوّل فاقد گمرک است فلذا فاقد شرط لازم برای منطقه آزاد است.
منطقه سوم یعنی بیله سوار متصل به گمرک شرط لازم را دارد چون متصل به گمرک است ولی شرط کافی را ندارد چون زمین ملی و بلا معارض ندارد.
منطقه چهارم یعنی پارس آباد متصل به گمرک نیز مانند بیله سوار است شرط لازم را دارد ولی شرط کافی ندارد.
اما منطقه دوّم یعنی گرمی متصل به گمرک هم شرط لازم را دارد چون متصل به گمرک است و هم شرط کافی را دارد چون زمین ملی بدون معارض به حد کافی دارد و اسنادش را نیز به شورای عالی مناطق آزاد داده است.
در هر حال گمرک بیله سوار جزء منطقه آزاد است که مردم شریف بیله سوار از آن بهره مند خواهد بود ولی تنها نقطه ای که از این چهار نقطه شرائط لازم و کافی برای منطقه آزاد دارد گرمی متصل به گمرک است.
خطیب جمعه گرمی در ادامه گفت : بنده از مسئولین استانی خصوصاً ازاستاندار محترم که فردی خیرخواه و متقی و خدمتگذار هستند انتظار داریم که این قانون را اجرا کنند ولو این که از گمرک شروع کنند و به تدریج افزایش دهند و اینکه فقط گمرک منطقه آزاد اعلام شود چون گمرک به تنهائی هیچ یک از آن چهار نقطه نیست ، خلاف قانون است.
ما از حضرت آیت الله عاملی هم که بدون تردید برای تمام استان تاکنون پدری کرده اند و خصوصاً برای مردم گرمی هم به دلیل توصیه مقام معظم رهبری در امر فقر زدائی و هم ویژگیهای مردم گرمی که مذهبی،ولائی و انقلابی هستندو همواره لطف داشته است .
انتطارمان این است که جدی از حق مردم گرمی دفاع کنند و نگذارند برخی زیاده خواهان که دنبال خواسته خویش یا هیچ هستند استان را از وجود منطقه آزاد محروم سازند. و اگر عرایض بنده منطقی نیست ما از مسئولین استانی و کشوری می خواهیم بیایند مردم را توجیه کنند و حقیقت را بر مردم روشن کنند.

  • نویسنده : حامد صدیقی