پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، گروه بین الملل – رامین حسین آبادیان: نبرد بزرگ مأرب میان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی همچنان ادامه دارد. گزارش‌های میدانی حاکی از آن هستند که پیشروی‌های نیروهای مقاومت یمن در برابر متجاوزان در مأرب ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده است. در همین ارتباط، نیروهای […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: نبرد بزرگ مأرب میان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی همچنان ادامه دارد. گزارش‌های میدانی حاکی از آن هستند که پیشروی‌های نیروهای مقاومت یمن در برابر متجاوزان در مأرب ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده است. در همین ارتباط، نیروهای یمنی در مناطق «العطیف» و «البلق القبلی» پیشروی محسوسی داشته اند و شکست سنگینی را در جبهه‌های مذکور به ائتلاف سعودی تحمیل کردند.

در حال حاضر درگیری‌ها عمدتاً در مناطق صرواح، المشجح، البلق و الکساره واقع در محور غربی مأرب متمرکز هستند. نیروهای یمنی پیشتر موفق شده بودند بر مناطقی در «حید البلق» سیطره یابند. پیشروی‌های گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در نبرد مأرب درحالی است که جنگنده‌های سعودی به شدت این شهر را بمباران می‌کنند. هدف اصلی و اساسی سعودی‌ها از عملیات بمباران، متوقف کردن پیشروی‌های یمنی‌ها و یا حداقل کُند کردن روند این پیشروی‌ها است.

آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که یمنی‌ها در نبرد بزرگ و سرنوشت ساز مأرب دست برتر را دارند و آخرین گام‌ها را برای تسلط کامل بر این شهر برمی دارند یمنی‌ها در نبرد بزرگ و سرنوشت ساز مأرب دست برتر را دارند و آخرین گام‌ها را برای تسلط کامل بر این شهر برمی دارند. همین مسأله موجب شده است تا ایالات متحده آمریکا به منظور کمک به ائتلاف سعودی، خواستار توقف فوری نبرد مأرب شود. در همین راستا، «تیموتی لیندرکینگ» فرستاده آمریکا در یمن در اظهاراتی عجیب خواستار توقف نبرد مأرب شد!

بدیهی است که این اظهارنظر پس از آن مطرح شد که آمریکایی‌ها خود پیشروی‌های گسترده نیروهای یمنی در مأرب را مشاهده کردند. طبیعتاً اگر ائتلاف متجاوز سعودی در نبرد بزرگ و سرنوشت‌ساز مأرب دست برتر را داشت، مقامات ایالات متحده آمریکا هیچگاه خواستار توقف نبرد مذکور نمی‌شدند.

مرحله سرنوشت‌ساز نبرد بزرگ «مأرب»

از آنجایی که یمنی‌ها در نبرد مأرب دست برتر را دارند، اخیراً دولت نجات ملی یمن شروطی را برای توقف این نبرد تعیین کرده است. در واقع، دولت نجات ملی یمن شروط خود برای متوقف ساختن نبرد مأرب را از طریق طرف عمانی به سعودی‌ها ارائه کرده است. به همین منظور، هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در مذاکرات خود با دولت عمان ۴ پیشنهاد را برای پایان درگیری‌ها در استان مأرب ارائه کرده است.

از آنجایی که یمنی‌ها در نبرد مأرب دست برتر را دارند، اخیراً دولت نجات ملی یمن شروطی را برای توقف این نبرد تعیین کرده است اولین بند از این پیشنهاد، تشکیل یک ساز و کار مدیریتی مشترک از ساکنان استان مأرب جهت حفظ امنیت و ثبات و اخراج تمامی عناصر القاعده و داعش از این استان است. دومین بند، تضمین آزادی عبور مرور، آزادی تمامی ربوده شدگان، دادن خسارت به آسیب دیدگان، بازگشت پناهندگان و عدم حمله به غیر نظامیان است. دولت صنعاء همچنین در پیشنهاد سوم خود خواستار اختصاص درآمد کشتی‌های نفتی در الحدیده برای پرداخت حقوق‌ها شده است.

چهارمین بند به موضوع منابع نفت و گازی استان مأرب مربوط می‌شود و هیأت مذاکره کننده دولت صنعاء در پیشنهاد خود خواسته است تا ایستگاه‌های پمپاژ گاز کار خود را از سر گیرند و همچنین سهم دیگر استان‌ها از نفت و گاز نیز رعایت شوند.

دولت نجات ملی یمن با ارائه طرح مذکور نشان داد که ابتکار عمل در نبرد مأرب را در دست گرفته است. در حقیقت، تحقق دستاوردها و پیروزی‌های میدانیِ چشمگیر توسط نیروهای مقاومت یمن در نبرد مأرب موجب شده است تا دولت نجات ملی در این کشور قدرت چانه زنی با طرف سعودی در عرصه سیاسی را داشته باشد. سعودی‌ها که به خوبی به این مسأله واقف هستند، اکنون خود را در برابر یک چالش بزرگ می‌بینند.

مرحله سرنوشت‌ساز نبرد بزرگ «مأرب»

اخیراً نیز «علی طعیمان» استاندار مأرب به مقامات عربستان سعودی درباره تبعات و پیامدهای عدم پذیرش طرح پیشنهادی صنعاء درباره مأرب هشدار داده است. وی خطاب به سعودی‌ها اعلام کرده است: «درحال حاضر نیروهای یمنی بیش از ۸۵ درصد از مساحت مأرب را آزاد کرده اند. بنابراین به نفع شماست که هرچه سریع‌تر توافقنامه آتش بس در این شهر بر اساس طرح پیشنهادی صنعاء را امضا کنید».

از سوی دیگر، طی هفته‌های اخیر، ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی با شعله ور کردن آتش فتنه در استان «البیضاء» تلاش کردند تا نیروهای مقاومت یمن را از نبرد مأرب غافل سازند. آمریکا و عربستان سعودی با شعله ور کردن آتش فتنه در استان «البیضاء» تلاش کردند تا نیروهای مقاومت یمن را از نبرد مأرب غافل سازند. وقوع سلسله حوادث امنیتی در البیضاء طی هفته‌های اخیر موجب شد تا دامنه درگیری‌ها به این استان نیز کشیده شود و درگیری‌های سنگینی میان مقاومت یمن و عناصر مزدور و تروریستِ وابسته به ریاض و واشنگتن، در آنجا رخ دهد.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن هستند که ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی با همکاری امنیتی و اطلاعاتی مشترک با یکدیگر، شمار زیادی از عناصر تروریستی القاعده را به البیضاء گسیل کرده اند تا این عناصر بتوانند، نیروهای یمنی در استان مذکور را مشغول ساخته و آنها را از رفتن به مأرب بازدارند. با این حال، در البیضاء نیز معادلات سعودی – آمریکایی برهم خورد و اکنون نیروهای یمنی هم در نبردهای همزمان مأرب و البیضاء دست برتر را دارند.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن عملیات نظامی بزرگ علیه مزدوران و عناصر تروریستی وابسته به سعودی و آمریکا را «النجم الثاقب» نام نهادند و اکنون با پیشروی به سمت شهر «الصومعه» به آخرین پناهگاه گروهک القاعده در شرق البیضاء نزدیک شده‌اند. بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی معتقدند که آزادسازی مأرب از لوث عناصر سعودی و نیز پاکسازی البیضاء از لوث عناصر تروریستی به یک مسأله قریب الوقوع تبدیل شده است.

انتهای پیام/

منبع