سیدحسن خادم حسینی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از ایرنا با اشاره به ارائه خدمات ۲۲ گانه در مراکز مثبت زندگی، ثبت درخواست تشکیل پرونده و پاسخگویی به مراجعین، مصاحبه اولیه، اخذ و بررسی مدارک، بازدید منازل مددجویان در صورت نیاز، تحلیل، تشخیص و تعیین اولویت های نیاز مددجویان، […]

سیدحسن خادم حسینی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از ایرنا با اشاره به ارائه خدمات ۲۲ گانه در مراکز مثبت زندگی، ثبت درخواست تشکیل پرونده و پاسخگویی به مراجعین، مصاحبه اولیه، اخذ و بررسی مدارک، بازدید منازل مددجویان در صورت نیاز، تحلیل، تشخیص و تعیین اولویت های نیاز مددجویان، پیگیری امور مددکاری خانواده، ارجاع به مراکز سطح بالاتر و نیازسنجی‌های محله را از جمله خدمات ۲۲ گانه پیشین در مراکز مثبت زندگی برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون مجموعه بزرگتری از خدمات در مراکز مثبت قرار است ارائه شود که در حال تدوین آیین‌نامه مربوط به آن هستیم. یکی از کارهایی که از سوی بهزیستی به طور جدی پیگیری می‌شود، انجام خدمات اجتماع محور است که در واقع مشکلات محله با نگرش اجتماع محور که یک کار تخصصی مددکاری اجتماعی است، بررسی و برطرف شود.

فعالیت ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در کشور

سرپرست معاونت آموزش راهبردی و توسعه خدمات مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: اگر بخواهیم تعریف دیگری از مراکز مثبت زندگی ارائه دهیم، این است که با تشکیل مراکز خدمات مثبت زندگی -که از افتخارات بهزیستی و نظام جمهوری اسلامی است- بزرگترین شبکه خدمات اجتماعی خاورمیانه تشکیل شد. ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در کشور داریم که خدمات اجتماعی را ارائه می دهند.

خادم حسینی گفت: بنای آینده مراکز مثبت زندگی این است که خدمات اجتماعی که دولت ارائه می‌دهد، در کل از طریق این درگاه انجام شود. از جمله این خدمات اجتماعی می توان به بحث مراجعه مددجویان به سازمان بهزیستی، تشکیل پرونده، بحث پیگیری‌های بعدی آنها، بحث توانمندسازی مددجویان تا اشتغال کامل آنها و خروج از چرخه حمایت به صورت علمی و پایدار، رصدگری آسیب های اجتماعی در محلات، پیگیری امور مددجویانی که احتمالا به نحوی دچار آسیب اجتماعی شدند، بحث پیشگیری از معلولیت، آموزش‌های لازم برای مراقبت و پیشگیری از معلولیت و حمایت لازم از خانواده اشاره کرد.

وی ادامه داد: اینها مجموعه‌ای از خدمات بوده که توسط مراکز مثبت زندگی در نظر گرفته شده است و در آینده نزدیک عملیاتی خواهند شد.

سامانه جدید مراکز مثبت زندگی در حال بارگزاری است

سرپرست معاونت آموزش راهبردی و توسعه خدمات مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور گفت: مراکز مثبت زندگی بر پایه بند چهار ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تشکیل شده است. مراکز مثبت زندگی، مراکز جامع خدمات بهزیستی کشور هستند. آنها مراکزی برپایه خدمات الکترونیک هستند که خدمات سازمان بهزیستی را در محلات به مددجویان، مراجعین و متقاضیان درخواست ارائه می کنند.

خادم حسینی اضافه کرد: مراکز مثبت زندگی یکی از اقدامات خوب بهزیستی است که توانست خدمات خود و میزان دسترسی به خدمات بهزیستی را گسترش دهد. مراکز مثبت زندگی به نحوی خدمات را به محله مراجعین ارائه می‌دهد و یکی از بزرگترین پروژه های تحول مدیریتی بهزیستی بود. مراکز مثبت زندگی موفق هستند اما در مسیر خود که می‌رفتند، لازم شد تغییراتی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه پیش از این سامانه‌ای برای مراکز مثبت زندگی برنامه ریزی شده بود که برخی نیازهای مراکز را برآورده نمی‌کرد، افزود: طی مسیر متوجه شدیم نیازهای جدیدی داریم بنابراین سامانه جدید در حال برنامه‌نویسی و بارگزاری است که بتواند بسیاری از خدماتی که می‌خواستیم از طریق سامانه ارائه دهیم.

اداره مراکز مثبت زندگی توسط بخش دولتی امکان‌پذیر نیست

سرپرست معاونت آموزش راهبردی و توسعه خدمات مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور گفت: رویکرد دیگری که مراکز مثبت زندگی داشت مردمی کردن ارائه خدمات به معنای کاهش تصدی‌گری دولت بود؛ اکنون ۲۵۵۰ مرکز مثبت زندگی در محلات داریم که درگاه خدمات ما و کامل مردمی هستند. نزدیک به ۱۲ هزار نفر در این مراکز مشغول خدمات‌رسانی هستند، اگر می خواست توسط بخش دولتی باشد اصلا امکان پذیر نبود و اکنون توسط بخش غیردولتی انجام می شود.

خادم حسینی افزود: نیروهایی که در این مراکز به‌کارگرفته شده اند، همه با تحصیلات مرتبط و مددکاران اجتماعی، روانشناسان و جامعه شناسانی هستند که بکارگیری آنان توسط بخش دولتی امکان پذیر نبود و اکنون توسط بخش غیردولتی بکارگیری می‌شوند و خدمات را به نحو خوبی ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: برخی نکات، مشکلات و تجاربی در راه اداره مراکز مثبت زندگی وجود داشت که طبیعی است در هر خدمت جدید که دولت ارائه می‌دهد، ممکن است در مراحل ابتدایی آن مشکلاتی وجود داشته باشد. یکی از این مشکلات، مشکلات سامانه‌ای بود. یکی دیگر از مشکلات، نوع خدماتی که باید برای این مراکز ارائه می‌دادیم، کامل دیده نشده بود. مشکلات آیین نامه ای در مورد برخی از خدمات وجود داشت. تمام اینها مورد بازنگری قرار گرفت.

گسترش خدمات مراکز مثبت زندگی

وی با بیان اینکه سامانه جدید در حال بارگزاری است، افزود: نوع ارتباط این مراکز با همدیگر درحال بازنگری است که بتوانند با هم به صورت اتوماسیون اداری و الکترونیکی ارتباط داشته باشند و بتوانند در انتقال پرونده ها با هم ارتباط داشته باشند.

به گفته خادم حسینی، مراکز مثبت زندگی تاآن اندازه خوب و موفق عمل کرده اند که سازمان بهزیستی کشور تصمیم گرفته است بخش بزرگ‌تری از خدمات را توسط این مراکز واگذار کند. پیش از این فقط قرار بود ۲۲ خدمت توسط مراکز مثبت زندگی ارائه شود اما اکنون قرار است ۵۰ خدمت ارائه شود.

وی تاکید کرد: برنامه گسترش مراکز مثبت زندگی در دستورکار آتی سازمان بهزیستی است. فعلا تعداد آنها ۲۵۰۰ مرکز است. ما چون براساس ظرفیت محلات و براساس تعداد مددجویان داریم مراکز را تاسیس می کنیم، براساس ظرفیت گسترش خواهیم داد. در برخی محلات نیاز به تاسیس مرکز جدید مثبت زندگی هست که گسترش آن را در برنامه کاری داریم. اگر محله ای باشد که نیاز به تشکیل مرکز مثبت زندگی باشد با توجه به ظرفیت و پرونده‌های موجود، گسترش خواهیم داد.

سرپرست معاونت آموزش راهبردی و توسعه خدمات مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور گفت: از مراکز مثبت زندگی خرید خدمت انجام می شود تا خدماتی را که تاکنون سازمان بهزیستی باید ارائه می‌داده است، توسط بخش غیردولتی انجام می‌شود.

خادم حسینی افزود: گسترش مراکز مثبت زندگی براساس فراخوان خواهد بود و متقاضیان باید براساس آیین‌نامه شرایطی مانند رشته مرتبط داشته باشند و بتوانند فضای لازم را تامین کنند. هم نیروی انسانی شاغل در مراکز مثبت و هم صاحبان امتیاز و هم مدیران مسئول مراکز باید شرایط ویژه‌ای داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: گروهی که از مراکز مثبت زندگی فعلا دارند خدمات می‌گیرند، نزدیک به یک میلیون نفر هستند. اما در آینده و در مرحله اول به نزدیک به یک و نیم میلیون نفر افزایش می‌یابند. در مراحل بعدی که خدمات غیرمستمر به خدمات مراکز مثبت زندگی اضافه شود، این تعداد افزایش بیشتری خواهند داشت.

خدمات ۲۲ گانه مراکز مثبت زندگی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از ایرنا، طبق دستورالعمل مراکز مثبت زندگی، این مراکز خدمات ۲۲ گانه را شامل ثبت درخواست فرزندخواندگی و تشکیل پرونده اولیه، ثبت درخواست / تشکیل پرونده و پاسخگویی به مراجعین، مصاحبه اولیه، اخذ و بررسی مدارک، بازدید منزل، تحلیل، تشخیص و تعیین اولویت‌های نیاز مددجو و ارائه پیشنهاد برنامه کمکی، ارجاع درخواست ‌های جامعه هدف اعم از مالی (مستمر / غیر مستمر) و معرفی نامه، پیگیری امور مددکاری خانوار، ارجاع به مراکز سطح بالاتر و سایر دستگاه‌ها، نیازسنجی و داشته سنجی محلی، شناسایی داوطلبین، خیرین و معتمدین محلی و حمایت طلبی، شناسایی، بررسی و تحلیل وضعیت اجتماعی محله، تسهیل گری و تشکیل تیم محله / CBO و اقدامات اجتماع محور، شناسایی فعال جامعه هدف، ارائه آموزش‌های تشکیل و تحکیم خانواده، آموزش‌های مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آگاه سازی برای پیشگیری از معلولیت‌ها، غربالگری سطح یک پیشگیری از معلولیت‌ها، ارجاع و پیگیری شامل: غربالگری بینایی، شنوایی، اختلالات ژنتیک، اوتیسم، انجام استعلامات و پیگیری‌های مورد نیاز جهت صدور و تمدید موافقت اصولی، پروانه تاسیس، پروانه فعالیت، پروانه مسئول فنی مراکز و موسسات غیر دولتی مندرج در بندهای سیزده گانه ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، طلاع رسانی و معرفی خدمات سازمان، همکاری در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های جدید سازمان و جلب مشارکت‌های مردمی اعم از نقدی و غیر نقدی را به جامعه هدف ارائه می‌کنند.

انتهای پیام/
منبع خبر: ایر نا