سید مجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با  پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از فارس، در مورد راهکارهای اجرایی شدن شعار سال گفت:  شاهد ولنگاری نظام بانکی هستیم و با سود تعینی شبه ربا این بازار رها شده است و ضروری است بازار ثانویه بورس تعطیل شده و این […]

سید مجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با  پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از فارس، در مورد راهکارهای اجرایی شدن شعار سال گفت:  شاهد ولنگاری نظام بانکی هستیم و با سود تعینی شبه ربا این بازار رها شده است و ضروری است بازار ثانویه بورس تعطیل شده و این بازار فقط به بازار اولیه باید متکی باشد تا فعالیت‌های مولد رونق یابد.

نماینده مردم آبادان و اروندکنار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در بیانات نوروزی سال ۱۴۰۲ ، علیرغم وجود بهبود سایر شاخص‌های اقتصادی، تورم را مریضی اقتصاد فاقد برنامه اجرایی عنوان کرد و گفت: تورم فزاینده توانسته اقتصاد ایران را درگیر کند؛ غلبه بخش غیر مولد بر بخش مولد منجر به رشد تورم شده است.

وی با تاکید این مسئله افزود: بازار سرمایه ایران رها شده و با اقتصاد اسلامی همخوانی ندارد. با پیاده‌سازی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و رفع مشکلاتی که به آن اشاره شد می‌توان به اهدافی همچون مهار تورم و رشد تولید دست یافت.

محفوظی در ادامه، با تصریح این نکته که صرف افزایش حقوق راهکار پایدار و ملموس برای مهار تورم نیست، یادآورشد: افزایش حقوق بازتوزیع نیست، بازتوزیع زمانی اتفاق می‌افتد که با اصلاح حوزه‌هایی که ناکارآمدی دارد؛ مانند حوزه انرژی، تدبیر می‌شود.

نایب‌رئیس‌ فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس در توضیح این راهکار ملموس، گفت: درآمدهای حاصل از هدفمندی حوزه انرژی و صنایع وابسته آن باید با اعلام رسمی و دقیق و شفاف به سمت اقشار محروم هدایت شود، زیرا کسانی که بیشتر از تورم متضرر می‌شوند در دهک‌های پایین‌تر قرار دارند؛ لذا به همین دلیل کنترل تورم در اولویت دولت به‌جهت حمایت از سفره اقشار محروم باید در دستور کار قرار گیرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس، ادامه داد: برخی معتقدند که با افزایش ۵۰درصدی حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۲ وضعیت معیشت مردم بهتر خواهد شد؛ اما این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد، مسئله دولت باید این باشد که قدرت خرید مردم را حفظ کند، از طرفی در اقتصادی که رشد سرمایه‌گذاری آن طی یک دهه منفی بوده است و تورم‌های بالایی داشته است نمی‌توان انتظار این را داشت که قدرت خرید مردم بدون برنامه‌های هدفمند زودبازده و نیز دارای موعد حفظ شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: برای حل این مشکل باید تمام تلاش‌مان این باشد که تورم را کنترل و رشد اقتصادی را از رهگذر راهبرد مورد تاکید رهبر انقلاب یعنی رونق تولید ایجاد کنیم.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: اگر بدون اینکه منابعی داشته باشیم و از کانال خلق پول و دست‌اندازی به منابع بانک مرکزی حقوق را اضافه کنیم فقط نقدینگی را افزایش داده‌ایم و این به‌ضرر مردم است.

نایب‌رئیس فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس در ادامه به وظایف دولت برای تحقق «رشد تولید و مهار تورم» به عنوان شعار سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: دولت نیز باید تغییراتی در مدیران ناکارآمد و ناتوان انجام دهد تا افرادی روی کار بیایند که درک و فهم درست از شرایط کشور، شعار سال و مشکلات داشته باشند.

محفوظی یادآور شد: تجربه تورم بالا دلایل مختلفی دارد اما ناتوانی مدیران اقتصادی و حتی برخی استانداران و فرمانداران به‌عنوان مقام‌های ارشد دولتی هماهنگ‌کننده محلی که دارای تجربه لازم نیستند از جمله موارد اثرگذار است که باید برای آن تدبیر شود. را

این نماینده مجلس، با یادآوری اینکه رهبر انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان به‌مناسبت اجلاسیه سوم مجلس یازدهم خطاب به دولت اذعان کردند که نظرات نمایندگان خصوصا درباره مسائل حوزه‌های انتخابیه مورد توجه عملی دولت باشد، افزود: محور شعار سال که از سوی رهبر انقلاب تعیین شده کاملا مدبرانه است زیرا با توجه به شرایط کنونی کشور مهار تورم منجر به رشد تولید خواهد شد و این مهم فقط در سایه مشورت‌پذیری دولت در حوزه اجرا قابل دست‌یابی است که نمایندگان مجلس چه از رهگذر کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های تخصصی و فراگیر و چه از رهگذر ارتباط و آشنایی با فعالان تولید در حوزه‌های انتخابیه آمادگی خود را برای هم‌افزایی با قوه مجریه ابراز کرده و می‌کنند.

پایان پیام/





منبع خبر: فارس