پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، گروه استان‌ها – یحیی بیابادی: همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و بهار قرآن مراسم جزءخوانی و انس با قرآن کریم در جای جای ایران اسلامی برپا می‌شود، محافلی که شاهد حضور اقشار مختلف مردم از پیر و جوان، زن و مرد، کودک و نوجوان است […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، گروه استان‌ها – یحیی بیابادی: همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و بهار قرآن مراسم جزءخوانی و انس با قرآن کریم در جای جای ایران اسلامی برپا می‌شود، محافلی که شاهد حضور اقشار مختلف مردم از پیر و جوان، زن و مرد، کودک و نوجوان است که در کنار یکدیگر و زیر سایه قرآن گرد هم آمده آمده‌اند.

بهره‌مندی از قرآن کریم و کلام خداوند متعال همواره مورد تاکید پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) بوده به نحوی که رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) در حدیث ثقلین می‌فرمایند «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم را. تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند. تا کنار چشمه کوثر بر من وارد شوند.»

هر ساله با آغاز ماه رمضان متولیان قرآنی و فرهنگی کشور برنامه‌های مختلفی را برای سحر و اذان مغرب و به نوعی افطار تدارک می‌بینند که برنامه‌های افطار صداوسیما بیشتر از نوع گفتگو محور و حاوی وقایع و اتفاقات خاص خود است اما صداوسیما طی یکسال گذشته با اجرای برنامه معلی ویژه مادحین اهل بیت (ع) حرکت جدیدی را شکل داد که با استقبال مخاطبان رو به رو شد و این سبک از برنامه سازی در ماه رمضان سبب شکل گیری و پخش برنامه‌ای با محوریت قرآن به نام «محفل» در یکی از پرمخاطب ترین شبکه‌های صداوسیما شد.

در صداوسیما با توجه به اهمیت ارزش‌های اسلامی و پرداختن به قرآن شبکه ای با همین عنوان طی سالیان گذشته تأسیس شد که مخاطبان خاص خود را با توجه به تخصصی بودن این شبکه دارد اما این بار برنامه قرآنی محفل از شبکه‌ای دیگر به روی آنتن رفت که تا اینجا توانسته جای خود را در میان مخاطبان باز کند.

برنامه «محفل» با محوریت قرآن و مباحث قرآنی هر روزه از شبکه ۳ سیما با حضور قاریان و اساتید قرآنی پخش می‌شود که تنی چند از اساتید و قاریان قرآن نیز به عنوان داور حضور دارند و این برنامه استعدادهای قرآنی را معرفی می‌کند. رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی خود با قاریان، قاریان قرآن را به علت رساندن پیام خداوند به دل‌های مردم دارای رسالت و مقامی برجسته و افتخارآمیز دانستند و افزودند: استماع و شنیدن قرآن، کاری واجب و لازمه ایمان به پروردگار و زمینه‌ساز جلب رحمت الهی است که امکان تدبّر و تفکر در آیات الهی را هم فراهم می‌کند، بنابراین باید در کار تلاوت و استماع قرآن جدیت داشت.

رهبر انقلاب همچنین قاریان را به «تلاوت اثرگذار» توصیه کردند و گفتند: هدف از بعضی تلاوت‌ها آوازخوانی است و همچنان‌که در تلاوت برخی قاریان بیرونی مشاهده می‌شود، بیشتر به دنبال به رخ کشیدن لحن‌ها و شیوه‌های تلاوت بر شنوندگان خود از طریق بکارگیری موسیقی زیبا و فعال هستند که این تلاوت، تلاوتِ مطلوب نیست.

ایشان هدف از تلاوت مطلوب را اثرگذاری آن بر مخاطب دانستند و گفتند: در این نوع تلاوت، از همان ابتدا باید نیت‌تان اثرگذاری بر مخاطب باشد که در این حالت باید خود قاری اول از همه، از خواندن قرآن تأثیر بپذیرد.

با گذشت یک ماه از پخش محفل این برنامه سبب ایجاد شور و نشاط و نشان دادن جلوه‌های دیگری از معارف قرآنی در جامعه و به ویژه در بین جامعه قرآنی کشور شده است که توانسته جوانان و نوجوانان بسیاری را برای آغاز و یا تداوم فعالیت‌های قرآنی ترغیب کند.

اما در این میان حضور «وحید نظریان» قاری ممتاز کشوری و بین المللی کشورمان در برنامه محفل شیرینی ویژه ای برای کرمانشاهیان داشت که به تلاوتی از سوره انبیا پرداخت و مورد تحسین داوران قرار گرفت و استاد ابوالقاسمی خاطرات جالبی از دوران حضور در کرمانشاه در دوران دفاع مقدس بیان و حجت الاسلام قاسمیان نیز نکاتی را پیرامون آیات تلاوت شده مطرح کردند.

«محفل» زینت بخش لحظات افطار روزه داران

محفل شیرینی و لذت تلاوت قرآن را به مردم چشاند

محمدحسین الماسوندی یکی از فعالین قرآنی کرمانشاه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر اظهار کرد: برنامه محفل با سبک جدیدی از برنامه سازی توانست مقداری از جذابیت و شیرینی قرآن کریم را به مردم بچشاند و اقشار مختلف مردم را با خود همراه کند.

وی افزود: وقتی با افراد و فعالین قرآنی صحبت می‌کنیم از برنامه قرآنی محفل به عنوان برنامه‌ای که توانسته استعدادهای قرآنی را معرفی و مردم را بیش از گذشته با قرآن مأنوس کند، تجلیل می‌کنند.

این فعال قرآنی کرمانشاهی خاطر نشان کرد: حضور استعدادهای قرآنی و قاریان نوجوان و جوان در برنامه محفل سبب شده که نوجوانان و جوان بسیاری در محافل قرآنی حضور یابند و به نوعی از آنها الگو برداری کنند زیرا بهترین مسیر تربیت و هدایت مسیر قرآن است.

الماسوندی گفت: بیان نکات قرآنی توسط حجت الاسلام قاسمیان با زبانی ساده، شیرین و قابل فهم به همراه حضور سایر اساتید در بخش‌های تخصصی قرآن توانسته با استفاده از ابزار هنر کار جدید و بدیعی را به نمایش بگذارد و تداوم چنین برنامه‌هایی قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.

محفل در بین جامعه قرآنی ایجاد انگیزه می‌کند

امیرمحمد عزیزی از قاریان و حافظان قرآن کریم در استان کرمانشاه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر اظهار کرد: بنده به لطف خداوند متعال و حمایت‌های والدین توانسته‌ام تاکنون ۲۷ جز از قرآن کریم را تا سن ۱۸ سالگی حفظ کنم زیرا قرآن باعث آرامش و هدایت انسان می‌شود.

«محفل» زینت بخش لحظات افطار روزه داران

وی با بیان اینکه هرگاه فرصت کافی رخ دهد برنامه محفل را تماشا می‌کنم، افزود: برنامه محفل برنامه خوبی است که با حضور اساتید برجسته کشور در حوزه‌های مختلف قرآن تهیه شده و هم اکنون در حال پخش است.

عزیزی تصریح کرد: اکثراً در این برنامه قاریان مطرح کشوری و بین المللی به همراه استعدادها و نخبه‌های قرآنی حضور دارند که شاید بهتر باشد از سایر قاریانی که سطوح پایین‌تری نیز داشته باشند استفاده شود اما با این وجود تدارک چنین برنامه‌ای برای نخستین بار امیدوار کننده است.

وی اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان به دلیل حضور تعداد کثیری از قاریان و حافظان قرآن در برنامه محفل در بین جامعه قرآنی مشاهده می‌کنیم که افراد برای ارتقا سطح تلاوت‌های خود و یا حفظ قرآن انگیزه مضاعف پیدا کرده‌اند.

قرآن بهترین الگوی تربیتی برای نوجوانان و جوانان است

حجت الاسلام ابوذر قوره جیلی رئیس اداره قرآنی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر اظهار کرد: برنامه محفل با رویکرد قرآنی توانسته در جامعه قرآنی تأثیرات خوب و محسوسی را به جای بگذارد که جای تقدیر دارد.

«محفل» زینت بخش لحظات افطار روزه داران

وی افزود: در ماه رمضان امسال سعی کردیم برای توسعه فعالیت‌های قرآنی مجالس جز خوانی و انس با قرآن کریم را به صورت ویژه به همراه تفسیر سوره محمد (ص) در مساجد استان کرمانشاه برگزار کنیم.

رئیس اداره قرآنی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی باید اثرگذار باشد، تصریح کرد: نمایشگاه قرآنی با حضور جامعه قرآنی استان کرمانشاه و متولیان فرهنگی نیز برپا شده که روزانه شاهد نوجوانان و جوانان بسیاری است که با مفاهیم قرآنی آشنا می‌شوند و علاوه بر آن نسبت به یادگیری تلاوت و حفظ قرآن ترغیب می‌شوند.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر