خلیل نیکشاد در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: تولید علوفه مورد نیاز دامداری‌ها در این استان امسال به بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسیده که عملیات برداشت علوفه اعم از یونجه، شبدر و اسپرس در مناطق مختلف استان آغاز شده است. وی تصریح کرد: بر اساس تصمیم هفته […]

خلیل نیکشاد در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: تولید علوفه مورد نیاز دامداری‌ها در این استان امسال به بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسیده که عملیات برداشت علوفه اعم از یونجه، شبدر و اسپرس در مناطق مختلف استان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس تصمیم هفته گذشته کارگروه اقتصادی استان، خروج علوفه از استان به غیر از کاه و کلش ممنوع شده بود و این به دلیل خشکسالی رخ داده در مناطق مختلف کشور و نیاز دامداران به علوفه تازه بود که مسئولان تصمیم گرفته بودند خروج علوفه را از محدوده استان ممنوع اعلام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: به دنبال این کار گله‌مندی و اعتراض‌هایی را از سوی تولیدکنندگان علوفه شاهد بودیم که در جلسه اخیر کارگروه اقتصادی مقرر شد تا این ممنوعیت برداشته شده و بدون محدودیت علوفه تأمینی از استان اردبیل به سایر مناطق نیز صادر شود.

نیکشاد افزود: در این شرایط تولیدکنندگان علوفه می‌توانند با در نظر گرفتن ظرفیت سه میلیون و ۹۰۰ هزار رأسی دام استان در کنار تأمین علوفه مورد نیاز دامداری‌های استان، بخشی از تولیدات خود را به سایر مناطق کشور ارسال کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هر چند در این فرآیند برخی دلالی‌ها به افزایش قیمت علوفه منجر شده و شرایط متفاوتی را در فروش این محصول به سایر مناطق به وجود آورده اما از دامداران صنعتی به ویژه سنتی استان انتظار می‌رود برای تأمین علوفه مورد نیاز دام خود در فصول پیش رو نسبت به خرید و ذخیره‌سازی این محصولات اقدام کنند.

نیکشاد اضافه کرد: ما در فصول پیش رو با کمبود علوفه روبه‌رو خواهیم بود و با توجه به تشدید خشکسالی انتظار می‌رود دامداری‌ها از هم اکنون ذخیره علوفه خود را با محصولات با کیفیت تولید شده در استان انجام دهند تا در ماه‌های آینده مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل بیان کرد: برخی‌ها تلاش می‌کنند تا در کنار علوفه، کاه و کلش تولید شده را نیز با قیمت بالاتر از کشاورزان خریداری و با واسطه به سایر مناطق کشور ارسال کنند که در این زمینه باید تولیدکنندگان به هوش بوده و مدیریت صحیحی را در این حوزه انجام دهند.

انتهای پیام/

منبع