رامین صادقی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: برای احیای صادرات فرش از استان اردبیل رایزنی ها برای تأمین تجهیزات مورد نیاز و ارزیاب نهایی در گمرکات در حال فراهم شدن است تا صادرکنندگان فرش به جای صادرات از قم، تبریز و یا تهران از گمرکات استان اردبیل صادرات فرش و […]

رامین صادقی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: برای احیای صادرات فرش از استان اردبیل رایزنی ها برای تأمین تجهیزات مورد نیاز و ارزیاب نهایی در گمرکات در حال فراهم شدن است تا صادرکنندگان فرش به جای صادرات از قم، تبریز و یا تهران از گمرکات استان اردبیل صادرات فرش و صنایع دستی را انجام دهند.

وی هنر صنعت فرش را هنر صنعت با اصالت در این استان با قدمت طولانی و بافندگان متعدد مرد و زن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۴۴ هزار نفر در این استان بافنده فرش هستند و در این هنر صنعت کسب درآمد می کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تصریح کرد: از این تعداد تنها ۷ هزار و ۳۰۰ نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته اما تلاش بر این است تا با اقدامی مؤثر با هماهنگی بیمه تأمین اجتماعی و بیمه روستایی و عشایر پوشش بیمه‌ای جامعه بافنده مورد توجه قرار گیرد.

صادقی تولید ۹۰ هزار متر مربع فرش را در طول سال به همت بافندگان فرش دستباف یادآور شد و افزود: رونق تولید فرش دستباف در حقیقت توسعه اشتغال را به همراه دارد و بیش از هر زمان دیگر می تواند توانمندی اقتصادی استان را ارتقا دهد.

وی مشکلات بافندگان فرش را از عدم پوشش بیمه‌ای، نبود مسکن و درآمد کافی یادآور شد و خاطر نشان کرد: در حل این مشکلات گام‌های جدی با کمک اتحادیه‌ها برداشته شده و سعی بر این است تا در یک روند رو به جلو بتوان اقدام مؤثری را در پشتیبانی از بافندگان فرش انجام داد.

صادقی به ثبت جهانی ۱۵ طرح فرش دستباف استان اشاره کرد و ادامه داد: ریز ماهی، بیجار، کله قوچی و طرح‌های معروف دیگر برند شهر اردبیل محسوب می شود که حتی آوازه جهانی و بین‌المللی پیدا کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ضرورت برندسازی فرش اردبیل را به همراه احیای جایگاه فرش این استان در سطح ملی و بین‌المللی یادآور شد و اضافه کرد: در کنار راه‌اندازی بلوک تخصصی صادراتی فرش در گمرک استان، تلاشمان بر این است تا فرش دستباف این استان در داخل نیز مشتریان خود را پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع