مرجان شرف؛بازار: غروب شده و نانوایی ها را یکی پس از دیگری سر می زنم اما انگار نسبت به سابق فرق دارند دیگر از آن صف های طولانی دم غروب و جر و بحث های صف های زنانه و مردانه و یکی و چند تایی خبری نبود، مغازه های خالی از مشتری و نانواها هم […]

مرجان شرف؛بازار: غروب شده و نانوایی ها را یکی پس از دیگری سر می زنم اما انگار نسبت به سابق فرق دارند دیگر از آن صف های طولانی دم غروب و جر و بحث های صف های زنانه و مردانه و یکی و چند تایی خبری نبود، مغازه های خالی از مشتری و نانواها هم بیکار . صحنه ای که چشم ما عادت به دیدن آن ندارد؛ مشکل چیست؟

حذف یارانه آرد و نان که با هدف جلوگیری از قاچاق و دور ریز آن صورت گرفته بود، باعث کم شدن تلاطم در بازار نان شد. دولت در اقدام بعدی با معرفی خرید کارتی نان طوری برنامه ریزی کرد تا مصرف های بی رویه نیز به کمترین میزان خود برساند. اما برخی از نانوایان بر این عقیده هستند که خرید نان با دستگاه های کارنخوان باعث شده تا سهمیه آرد واحد صنفی کاهش پیدا کند.

این دسته از نانوایان می گویند نانوایی هایی که با کارتخوان نان نمی فروشند درگیر کاهش سهمیه آرد نشده اند و مطابق گذشته سهمیه آرد به آنها تحویل داده می شود.

کاهش سهمیه بخاطر دستگاه کارتخوان

یک نانوای تهرانی در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار می گوید: سهمیه ۲۵۰ کیسه ای در واحد خبازی ما کاهش داشته اما آنقدر محسوس نبوده است اما همکاران ما بعضاً ۶۰ کیسه هم از سهمیه آرد معمول خود کمتر دریافت می کنند و با مشکل روبرو می شوند.

سید محمدرضا سلیمانی ادامه می دهد: شایعه شده که این کاهش سهمیه بخاطر استفاده از دستگاه های کارتخوان بوده و نانوایی هایی که نان را بدون دستگاه و به صورت نقدی می فروشند، سهمیه آرد آنان کم نشده است.

وی قیمت گذاری گندم را در خرید و فروش آرد و نان بی اثر دانست و گفت: کماکان به ما به همان منوال گذشته مواد اولیه تحویل داده می شود.

فقط می خواهیم درب مغازه باز بماند!

این نانوا بابیان اینکه تنها هدف این است درب مغازه باز بماند و نان تحویل مشتریان شود وگرنه صاحب مغازه حقوق ما کارگران را از جیب خود پرداخت می کند، گفت: نانوایی با مشکلات زیادی روبرو شده است.

سلیمانی ادامه داد: با توجه به اینکه زمانی که قیمت تخم مرغ ۵۰۰ تومان بوده نان سنگک سه هزار تومان به فروش می رسیده اما با رسیدن قیمت تخم مرغ به پنج الی شش هزار تومان باز هم قیمت نان سنگک فرقی نکرده است؛ صاحبان نانوایی ها چگونه چراغ مغازه را بتوانند روشن نگاه دارند؟

وی افزود: پول یک کیسه مایه نانوایی ۳۰۰ هزار تومان بوده اما به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است چگونه توقع داریم تا نان سه هزار تومانی کفاف خرج یک نانوایی با چند نفر کارگر را بدهد؟

این نانوا همچنین عقیده دارد که حقوق کارگر “نان درآر” از ۲۵۰ هزار تومان در روز به ۵۰۰ هزار تومان و کارگر نانوا نیز از ۳۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته اما قیمت نان ثابت مانده و حالا هم دولت با طرح کاهش سهمیه آرد فروش را کاهش داده است.

مسئولان اتحادیه نان سنگکی تهران رسیدگی به موضوع سهمیه آرد را در دستور کار قرار داده اند اما هنوز کسی به درستی نمی داند مسبب این کاهش سهمیه چه منظوری از این اقدام دارد.

مثل آب خوردن نانوایی ها را جریمه می کنند| ۶۰ درصد مراجعات تعزیراتی مربوط به نانوایی ها است

آرد ندارم نان نمی پزم!

امیر محمدی یک نانوای دیگر تهرانی در گفتگو با بازار با بیان اینکه مجبور هستیم تا پخت را تعطیل کنیم چرا که آرد نیست، گفت: سهمیه ۲۷۰ کیسه ای ما به ۱۵۰ کیسه رسیده اما نمی دانیم بر چه اساسی این سهمیه آرد کاهش پیدا کرده به مسئولان گفته ایم و قول رسیدگی داده اند اما کماکان شرایط مانند سابق بوده و تغییری نکرده است.

وی این کاهش سهمیه را باعث کم شدن دخل خود می داند و می گوید: وقتی آرد نداشته باشیم نان هم نمی توانیم پخت کنیم گرچه با تعیین نرخ گندم تغییری در قیمت آرد پیدا نشد اما این کاهش سهمیه پیش آمد و کار ما را مختل کرد.

وی با بیان اینکه هر ۱۰ روز سهمیه آرد را به ما تحویل می دادند که ۹۰ کیسه بود و اکنون به ۴۰ تا ۵۰ کیسه رسیده گفت: ۲۷۰ کیسه برای فروش به اهالی محل کافی بود اما با کاهش سهمیه نانوایی هنوز غروب نشده نان تمام می شود و همزن را ببینید خالی است و اگر مشتری به نانوایی بیاید نان نداریم که به او بدهیم.

آنطور که به نظر می رسد مسئولان با رصد فروش دستگاه های کارتخوان داخل نانوایی ها میزان فروش را رصد کرده و بر همان اساس به هر نانوایی آرد تحویل می دهد که این موضوع باعث شده تا همه نانوایان به یک میزان کاهش سهمیه آرد را تجربه نکنند.

مثل آب خوردن نانوایی ها را جریمه می کنند| ۶۰ درصد مراجعات تعزیراتی مربوط به نانوایی ها است

طرح هوشمند سازی نانوایان

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار با تایید خبر کاهش سهمیه های نانوایان گفت: این موضوع در راستای هدف طرح هوشمند سازی نانوایان و در صدد حذف آرد با نرخ دولتی و پرداخت نرخ ما به التفاوت آرد به نانوایان انجام شد که در عمل این اتفاق به گونه دیگری رقم خورد.

محمد سلیمانی ادامه داد: اجرای موفق این طرح باعث می شود تا نانوایان دیگر آرد فروشی نداشته باشند گرچه با مسائل پیش آمده نانوایان انگیزه پخت نان را نیز از دست داده اند.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد دولت قصد دارد ۱۵ درصد کمک هزینه را به صورت نقدی به نانوایان پرداخت کند و قیمت نان را به صورت دستوری ثابت نگاه دارد اما این موضوع اشتباه است بخصوص زمانی که در تصمیم گیری ها نظر فعالان صنف گرفته نمی شود.

مثل آب خوردن نانوایی ها را جریمه می کنند| ۶۰ درصد مراجعات تعزیراتی مربوط به نانوایی ها است

جریمه های سنگین برای نانوایان

رئیس اتحادیه نان سنگکی های تهران با بیان اینکه ۶۰ درصد از مراجعات تعزیرات نانوایان هستند؛ گفت: دولت نانواهایی که نان سنگک را پنج هزار تومان می فروشند به راحتی جریمه های ۳۰ و ۴۰ میلیون تومانی می کند که از توان نانوایان این مقادیر خارج است اما اجازه افزایش قیمت لبنیاتی ها را به راحتی صادر می کند.

سلیمانی عملکرد دستگاه های پوز را نیز نامناسب خواند و تاکید کرد: بسیاری از نانوایان طرز عملکرد این دستگاه ها را هنوز یاد نگرفته اند در حالی که مجبور هستند تا تنها به این طریق نان را بفروشند.

صحبت های برخی از نانوایان و مسئولان اتحادیه را شنیدیم حال باید دید دولت آیا با دور جدید خرید گندم فکری به حال مشکل سهمیه آرد خواهد کرد؟و سرانجام این معادله به کجا خواهد رسید؟

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار