پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان – گروه استان‌ها: شوراهای اسلامی پنجمین دوره خودش را سپری می‌کند و پارمان های شهری در آخرین دوره خود فراز و نشیبی بسیار داشت. یکی از مشکلات مهم شوراهای شهر ناکارآمدی آنها به واسطه وجود افراد ناآگاه به مسائل شهری و همچنین غیر متخصص بودنشان بود. انتخاب طایفه‌ای و قبیله‌ای ثابت […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان – گروه استان‌ها: شوراهای اسلامی پنجمین دوره خودش را سپری می‌کند و پارمان های شهری در آخرین دوره خود فراز و نشیبی بسیار داشت. یکی از مشکلات مهم شوراهای شهر ناکارآمدی آنها به واسطه وجود افراد ناآگاه به مسائل شهری و همچنین غیر متخصص بودنشان بود.

انتخاب طایفه‌ای و قبیله‌ای ثابت کرد نه تنها سودرسان نیست بلکه مصائب آن دامن تمام شهر را نیز گرفته و تصمیمات آنهایی که به واسطه چنین نگرشی وارد شوراها شده‌اند چندان برای شهر مفید نبوده است.

اینها را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد که افرادی که داوطلب شوراهای شهر شده‌اند باید شایستگی این کرسی را داشته باشند. شایستگی که باید برای مردم احراز شود.

در این رهگذر پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان با همکاری جنبش «ازما» پویشی راه انداخته که میزان شایستگی، شفافیت و پاسخگویی داوطلبان را سنجیده و به مردم معرفی کند.

پویش شفافیت کمک بسیاری بزرگی برای داوطلبانی است که شایستگی ورود به پارلمان شهری را دارند.

پیامد حضور افراد غیر متخصص در شوراهای شهر خراسان شمالی

انتخاب افراد غیر متخصص برای عضویت در شورای شهر می‌تواند آسیب‌های ریز و درشتی به شهر وارد کند و از این رو توجه به تخصص و کارآمدی نامزدها اهمیت ویژه‌ای دارد.

هر انتخابی بر زندگی ما تأثیراتی دارد؛ این اثرات بنا به موضوع انتخاب ممکن اندک و یا پررنگ باشد اما در هر حالت اثر خود را خواهد گذاشت.

یکی از انتخاب‌هایی که می‌تواند نقش مهمی بر آینده خود و خانواده ما داشته باشد، انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا است؛ چالشی که با انتخاب درست می‌توان آرامش و رفاه را به دنبال بیاورد و در صورت انتخاب غلط سختی‌های فراوان تحمیل می‌شود.

یکی از نقاط ضعف شهرهای کوچک مانند بجنورد، انتخاب قبیله‌ای است؛ انتخابی که به دور از شایسته گزینی صورت می‌گیرد و در آینده دودش به چشم خودمان و دیگران خواهد رفت.

صادق معمولی، یکی از فعالان اجتماعی و سیاسی خراسان شمالی در این خصوص به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان گفت: انتخاب قبیله‌ای یک آفت بسیار جدی برای انتخابات شورای شهر بجنورد است.

سمت نظر
فعال اجتماعی و سیاسی خراسان شمالی انتخاب قبیله‌ای یک آفت بسیار جدی برای انتخابات شورای شهر بجنورد است.
استاندار سیستان و بلوچستان اگر کارنامه و عملکرد کاندیداهای انتخاباتی با شفافیت در دید مردم قرار بگیرد قطعاً در انتخاب شایستگان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
رئیس شورای هیئات مذهبی استان فارس انتخابات مهمترین رکن اساسی در کشور است و باید انتخاباتی شفاف با حضور کاندیداهایی توانمند، شایسته و اخلاق مدار داشته باشیم.
مسئول گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری ناحیه بسیج دانشجویی استان اردبیل عملکرد نمایشی برخی شوراها در ادوار گذشته نتیجه عملکرد نمایشی آنها بوده که جنبش «ازما» پایانی برای شوآف های تبلیغاتی است.
نایب رئیس کمیسیون اصل نود موضوع شفافیت به شدت به پیشگیری از بروز مفاسد و همچنین افزایش کارآمدی شوراهای اسلامی شهر و روستا کمک می‌کند.

وی افزود: شورای شهر محلی تخصصی است و در صورت ورود افراد غیر تخصصی باعث ایجاد ناکارآمدی می‌شود؛ همانطور که طی سالیان گذشته به دلیل ورود افراد بدون تخصص شورا کارکرد خود را از دست داده بود.

معمولی با اشاره به کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر، بیان کرد: شعارهای برخی نامزدها بسیار خجالت‌آور است و بیشتر شبیه شوخی می‌ماند و فرد را یاد دوران انتخابات شورای دانش آموزی مدارس می‌اندازد.

سید محمد پاکمهر، رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی نیز در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان اظهار کرد: نامزدهای انتخابات از هم اکنون باید خود را در معرض دید و قضاوت مردم قرار دهند تا مردم بتوانند به خوبی آن‌ها را شناخته و تصمیم بگیرند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی ادامه داد: این رویه باعث خواهد شد تا منتخبان مردم خود را همواره پاسخگوی مردم بدانند و هیچ گاه از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنند.

وی نظارت مردم بر عملکرد نمایندگان خود در شورای شهر و حتی مجلس شورای اسلامی را امری لازم و ضروری دانست و افزود: این نظارت باید پیوسته در طول مدت خدمت وجود داشته باشد تا کارایی منتخبان پس از چند وقت کاهش نیابد.

شفافیت حلقه مفقوده انتخابات شورای شهر در سیستان و بلوچستان

شفافیت تنها راه پیشگیری از انتخاب افراد بر اساس تعصبات طایفه‌ای و قبیله‌ای در سیستان و بلوچستان است که موجب ورود افراد شایسته به شوراها می‌شود.

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار داشت: مردم غیور و مرزدار سیستان و بلوچستان همواره در انتخابات‌ها مشارکت حداکثری داشته‌اند به گونه‌ای که میزان مشارکت مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات به طور میانگین بین ۷۲ تا ۸۰ درصد بوده است.

استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر لزوم شفافیت در همه اقدامات گفت: قطعاً اگر کارنامه و عملکرد کاندیداهای انتخاباتی با شفافیت در دید مردم قرار بگیرد قطعاً در انتخاب شایستگان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام احمد راهداری، رئیس شورای وحدت نیروهای انقلاب استان سیستان و بلوچستان هم در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار داشت: چالش شفافیت آزمون مهم و بزرگی برای نامزدهای انتخابات شوراها در استان است.

مهمترین رکن سیاسی کشور با شفافیت و اخلاق معنا می‌گیرد

رئیس شورای هیئات مذهبی استان فارس گفت: انتخابات مهمترین رکن اساسی در کشور است و باید انتخاباتی شفاف با حضور کاندیداهایی توانمند، شایسته و اخلاق مدار داشته باشیم.

رضا محمدیان در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان با اشاره به راه اندازی پویش شفافیت در پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، بیان کرد: بهار سیاسی در کشور زمانی رخ خواهد داد که طیف‌های مختلف سیاسی در انتخابات حضور داشته باشند این در حالی است که بهار سیاسی در کشور و استان فارس زمانی ایجاد خواهد شد که نسبت به برگزاری انتخابات اقدام شده و مردم با آگاهی از فعالیت‌های افراد پا به عرصه بگذارند.

متخصص ها به پارلمان شهری بیایند

وی در با اشاره به اینکه کاندیداها باید دارای اخلاق انتخاباتی باشند، ادامه تصریح کرد: اقشار مختلف مردم می‌توانند از مسیرهای مختلفی نسبت به جمع بندی در خصوص کاندیداها اقدام کنند اما بهترین روش و مطمئن‌ترین روش برای شناسایی کاندیداها استفاده از رسانه‌ها در راستای معرفی و بیان دیدگاه‌های آنان است از این رو باید به این منش سیاسی رسید که رسانه‌ها در زمان انتخابات می‌توانند یکی از اصلی‌ترین مراجع برای مردم در راستای شناخت کاندیداهای اصلح باشند.

انحلال برخی شوراها نتیجه عملکرد نمایشی آن‌هاست / جنبش «ازما» پایان شوآف‌های تبلیغاتی

مسئول گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری ناحیه بسیج دانشجویی استان اردبیل گفت: عملکرد نمایشی برخی شوراها در ادوار گذشته نتیجه عملکرد نمایشی آنها بوده که جنبش «ازما» پایانی برای شوآف های تبلیغاتی است.

روح الله شاهی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، در خصوص راه‌اندازی جنبش «ازما» در پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان این جنبش عمومی را اقدامی ارزشمند خواند و گفت: راه‌اندازی جنبش «ازما» جهت دعوت از کاندیداهای شورای شهر برای معرفی برنامه‌ها و عملکرد خودشان بوده و به عقیده من یکی از بی‌نظیرترین و با فکرترین اقدامات عمومی کشور با تلفیق سیاست و جامعه در این سال‌ها بوده که بی‌شک هر کس که داعیه تصمیم‌سازی در یکی از اصلی‌ترین نهادهای کشور را دارد، بایستی صلاحیت خود را به مردم اثبات کند.

شفافیت به پیشگیری از بروز فساد و افزایش کارآمدی شوراها کمک می‌کند

نایب رئیس کمیسیون اصل نود گفت: موضوع شفافیت به شدت به پیشگیری از بروز مفاسد و همچنین افزایش کارآمدی شوراهای اسلامی شهر و روستا کمک می‌کند.

متخصص ها به پارلمان شهری بیایند

حجت الاسلام حسن شجاعی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان گفت: موضوع شفافیت به شدت به پیشگیری از بروز مفاسد و همچنین افزایش کارآمدی شوراهای اسلامی شهر و روستا کمک می‌کند و این همان مسئله‌ای است که در گذشته کمتر شاهد اتفاق افتادن آن بودیم.

وی اظهار کرد: امروز هم شفافیت کافی در عملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود ندارد و هم شاهد وجود پاسخ‌گویی و مهم‌تر از آن روحیه پاسخ‌گویی در این نهاد نیستیم.

انتهای پیام/

منبع