امروز جسم های نشسته، بلندتر از هر قامت ایستاده ای سر به آسمان می سایند و چرخ هایی که می چرخند قصیده بلند توانایی ها را برای چشم هایی که معلول را ناتوان می بینند، به تصویر می کشند.

به گزارش آذرمغان به نقل از سبلان ما ، با چرخیدن چرخ ویلچر، جهان نیز می چرخد، جهانی زیبا که حتی انسان های بدون ویلچر، شنوا، بینا و همه آنهایی که سر پا ایستاده اند، هرگز طعم شیرین آن را نخواهند چشید.

امروز جسم های نشسته، بلندتر از هر قامت ایستاده ای سر به آسمان می سایند و چرخ هایی که می چرخند قصیده بلند توانایی ها را برای چشم هایی که معلول را ناتوان می بینند، به تصویر می کشند.

امروز قافیه های خوش وزن پویش و امید، معلولین را در کوی و برزن  و جای جای میهن نمایان می کنند تا جهان زیبا بیش از گذشته زیباتر شود.

۱۲ آذر ماه مصادف با ۳ دسامبر روز جهانی معلولین شناخته شده است. جامعه ای که هنرهای نحفته در وجودشان سرزندگی و شادابی را به جامعه پرالتهاب و طوفان زده کنونی جاری می کند.

این روزها همه از دردها  کوه می سازند و از بیماریها طوفان ، با دیدن معلولان آه می کشند، گذراندن لحظات با معلولان ، برایشان سخت است،

این روزها که انواع بیماریی لاعلاج، کرونا و مشکلات اقتصادی جامعه جهانی را درگیر خود کرده و تحمل سختی ها برای  اغلب انسان ها تقریبا ناممکن کرده است، هیچکس درد و مشقت را دوست ندارد، همه دنبال آسایش و لذت  دنیوی هستند، اما در این میان معلولین زندگی متفاوتی دارند چراکه همیشه زندگی شان با درد جسمی و روحی مانوس بوده است و به همین خاطر نگاهی متفاوت تر از سایر انسان های دنیوی به زندگی دارند چراکه با وجود تمام مشقات و در اوج تنهایی، خود را بنده خدا می دانند و در طاعتش لحظه ای درنگ نمی کنند. دست هایشان به وسعت آسمان آبی بی کران در نماز قنوت می بندد و با انگیزه ای الهی، زندگی را از سر می گیرند.

چندرسانه‌ای معرفی جلیل باقری جدی قهرمان پارا المپیک

معلولیت سختی های خود را دارد اما محدودیت به حساب نمی آید چراکه محدودیت اصلی در جسم یک انسان نیست بلکه در روح و باور او است.، این را جلیل باقری جدی  قهرمان اردبیلی دو و میدانی پارا المپیک می گوید.

قهرمانی که بارها علی رغم معلولیتش، پهلوانیش را نیز به جهانیان اثبات کرد و با پنجره دلش بارها امید را به جوانان کشور تزریق کرد و تا به عرش  ببرد.

صندلی چرخدارش بخشی از وجوش شد و در پستی و بلندی راههای زمینی، فراز و فرود راههای آسمانی را پیمود و برای جوانان هم سن و سالش الگویی بی بدیل شد.

ایمان، اراده، صبر، همت و استقامت کلیدواژه هایی است که این قهرمان پرآوازه اردبیلی را زبانزد خاص و عام کرد، در سیر زمینی اش بر سختی راه صبر کرد کلید درهای آسمان را یافت و در سیر آسمانی اش به گنج دوستی خدا رسید و محبوب دلها شد.

جانباز ۷۰ درصد و قهرمان دو دوره بازی‌های پارالمپیک در ماده‌ی پرتاب وزنه، با ازدواج و تشکیل خانواده در روستای مرزی «پیرایواتلو» از توابع پارس‌آباد زندگی را برای جوانان بلند قامت پر ادعا معنا کرد.

با دیدن اراده های پولادین جانبازان و معلولین در میادین متعدد افتخار آفرینی برای کشور این سخنان رهبر معظم انقلاب در ذهن ها تجسم می یابد که می فرمایند؛ کسی که برای ادامه زندگیش شاید از دیگران کمک بگیرد ولی خیلی از دیگران، امید، صبر، استقامت ، پشتکار در زندگی شان را از معلولین یاد می گیرند.

رفع موانع و دسترسی پذیری اماکن، تکریم افراد دارای معلولیت در جامعه اخلاق مدار، مشارکت فراگیر و پایدار معلولین در مشارکت های اجتماعی، توانمندسازی خانواده ها، مطالبه گری و اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، خودشکوفایی و سازمان های مردم نهاد از جمله عناوین روز شمار هفته معلولان است، عناوینی که خود نیازمند سلسله برنامه ریزی ها و برگزاری دوره های خاص توانمندسازی برای جامعه، معلولین و خانواده های آنان است.

یک پیشنهاد برای مسئولان

دکتر غلامرضا احمدی از حامیان حقوق معلولین کشور در کانال رسمی حامی معلولین به انتفقاد از عملکرد مسئولین پرداخته و می نویسد: پیشنهاد صریح من به مسئولان این است که یک روز سوار ویلچر شوید و یک روز کامل با ویلچر زندگی کنید، یک روز چشم بند بزنید و با عصای سفید تردد کنید شاید اینگونه بتوانید معلولان را درک کنید،

وی می افزاید: مسئولی که دردمند نباشد، مسئولی که دغدمند نباشد چطور می تواند به اقشار آسیب پذیر جامعه خدمت کند .

در سالروز جهانی افراد دارای معلولیت، مقام معظم رهبری جمله‌ای فرمودند که در آن عنوان شده است؛ مسئول حقیقی کمک به معلولان، فقط سازمان بهزیستی نیست بلکه همه مردم، بخش‌های دولتی و غیردولتی و سازمان‌های انقلابی  مسئول هستند، هرچند باید در سطح کشور خدمات مربوط به بهزیستی را گسترش داد و از نیروی مردم برای گسترش این خدمات حداکثر استفاده را کرد.

امروز شاهدیم که جمله اول مقام معظم رهبری در حال تحقق است و در پروژه واگذاری و تحویل واحدهای مسکونی به جامعه هدف سازمان بهزیستی، سازمان تنها نیست، بلکه همه دستگاه‌ها کمک کردند.

وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مستضعفان، بسیج سازندگی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مردم و خیرین و انجمن خیرین مسکن‌ساز و تمامی مجموعه‌ها دست به دست هم دادند تا بتوانند این خدمت را به جامعه هدف سازمان ارائه کنند.

به گفته رییس سازمان بهزیستی کشور، از ابتدای تاسیس سازمان بهزیستی تاکنون، حدود ۱۳۶ هزار واحد مسکونی تسهیل‌گری و واگذار شده که از این میزان حدود ۱۰۰ هزار واحد آن از ابتدای دولت یازدهم بوده است و در دو سال اخیر از این ۱۰۰ هزار واحد، ۳۵ هزار واحد به جامعه هدف سازمان بهزیستی تقدیم شده است.

طرح جهش تولید مسکن، اولویت مهم کشور

علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از مجتمع مسکونی ۴۵ واحد معلولان اردبیل به سبلان ما گفت : بر اساس طرح جهش تولید مسکن علاوه بر افراد متاهل و سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور  کلیه معلولان مجرد بالای ۲۰ سال اعم از نابینایان، ناشنوایان، معلولان جسمی و حرکتی می توانند با دریافت معرفی نامه از سوی سازمان بهزیستی در این طرح ثبت نام و خانه دار شوند.

وی افزود: با تمهیدات به عمل آمده شاهد رفع مشکلات موجود و تحقق اهداف مورد نظر در این زمینه خواهیم بود چراکه این مسئله به عنوان اولویت مهم در کشور مطرح است.

توانمندسازی و خوداتکایی معلولین، اولویت بهزیستی است

بهزاد ستاری مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در گفتگو با سبلان ما به شعار هفته  معلولین اشاره کرد و با بیان اینکه “ساخت جهانی بهتر پس از کرونا، برای افراد دارای معلولیت” شعار امسال هفته معلولین است گفت: رویکرد سازمان بهزیستی در مقابله با معلولیت‌ها پیشگیری بوده و در این خصوص اقداماتی چون مشاوره، آزمایش‌های ژنتیکی و غربالگری را انجام می‌دهد.

وی افزود: بر همین اساس پارسال در استان اردبیل بیش از ۱۶ هزار کودک غربالگری شنوایی و ۷۵ هزار کودک سه تا ۶ ساله مورد غربالگری بینایی در قرار گرفته‌اند.

ستاری با بیان اینکه ارائه مشاوره و آزمایش ژنتیکی برای خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی رایگان است، گفت: بهزیستی استان امسال تاکنون در مجموع به سه هزار و ۵۰۰ نفر مشاوره و آزمایش ژنتیکی رایگان ارائه کرده که از این تعداد از ۱۸۰ نفر آزمایش ژنتیکی رایگان گرفته شده است.

وی از فعالیت ۴۲ مرکز نگهداری سالمندان و معلولان ذهنی و روانی در استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: از این تعداد مراکز ۱۶ مرکز شبانه‌روزی و ۲۶ مرکز هم روزانه است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در ادامه سخنان خود خدمت رسانی به ۹۷۰  نفر در مراکز شبانه‌روزی موجود در استان اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی علاوه بر اینکه به طور میانگین به هر کدام از این افراد ماهانه ۱۰ میلیون ریال یارانه پرداخت می‌کند به تمامی این افراد واکسن آنفلوآنزا تزریق شده تا مبتلا به این ویروس نشوند.

وی گفت: در مراکز روزانه نیز به هزار نفر خدمات ارائه می‌شود و به طور متوسط به هرکدام از این افراد بهزیستی هر ماه ۶ میلیون ریال یارانه پرداخت می‌کند.

ستاری یکی از مشکلات مددجویان و معلولان تحت پوشش بهزیستی را داشتن مسکن مناسب دانست و افزود: سازمان بهزیستی در کنار تامین سایر نیازمندی‌های خانواده‌های زیرپوشش با اجرای برنامه‌های متنوع و استفاده از امکانات خیرین، نهادها و ارگان‌های مختلف نسبت به تامین مسکن نیازمندان اقدام می‌کند.

ستاری با بیان اینکه بازتوانی، توانمندسازی و خوداتکایی افراد و خانوارهای تحت پوشش یکی از اولویت‌های بهزیستی است، گفت: امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود زمینه اشتغال ۷۷۰ نفر مددجوی تحت پوشش بهزیستی استان فراهم شود که تاکنون بیش از ۵۰ درصد این امر تحقق یافته است.

وی از بیمه کردن معلولان روستایی و عشایری در بازه سنی ۱۸ تا ۵۰ سالگی و بازنشسته شدن و بهره مندی آنها در ۵۸ سالگی خبر داد و از آنها خواست تا نسبت به ثبت‌نام در بیمه بازنشستگی و کار افتادگی اقدام کنند.

ستاری گفت: مستمری مددجوی تحت پوشش بهزیستی امسال نسبت به پارسال ۱۵ درصد افزایش داشت که در لایحه سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده که حداقل ۴۵ درصد افزایش یابد که انتظار می رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی همکاری لازم در این خصوص را داشته باشند.

لزوم تقویت جایگاه مشاور استاندار در امور معلولان

رضا محمدی فعال اجتماعی در امور معلولان اردبیل در گفتگو با سبلان ما به مشکلات و دردهای معلولین اشاره کرده و می گوید: انجمن معلولان استان اردبیل که ۷۰۰ نفر عضو دارد با همکاری جمعی از معلولان در سال ۱۳۸۳ تاسیس شد و وظیفه و هدف آن توانمند کردن معلولان و بالا بردن اعتماد به نفس و کمک به رفع مشکلاتشان است.

وی با بیان اینکه در ایران قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به وجود آمده که از لحاظ  تصویب قوانین پیشرفته اما از نظر اجرا شدن آن ها عقب مانده است، می‌گوید : پایین بودن اعتبارهای دولتی انگیزه را از مدیران اجرایی می گیرد.

وی خواستار رسیدگی  مشکلات معلولین توسط استاندار جدید شد و گفت: این خواسته‌ها شامل تقویت جایگاه مشاور استاندار در امور معلولان، توجه و حمایت ویژه از ورزشکاران معلول‌، استفاده از افراد نخبه دچار معلولیت در پیشرفت استان اردبیل و مناسب سازی مکان‌های عمومی برای این عزیزان می‌باشد.

محرومیت معلولان اردبیلی از تحصیل رایگان/ قول استاندار برای به کارگیری معلولین به عنوان مشاور

وجود ۵۴ هزار معلول در استان اردبیل 

نوروز امانی  مدیرعامل انجمن معلولان جسمی و حرکتی اردبیل  نیز در گفتگو با سبلان ما به خلا های اجتماعی در خصوص رسیدگی به مشکلات معلولین اشاره کرده و می گوید: معلولان نمی‌دانند مشکلاتشان را به چه فرد و یا کدام ارگان در میان بگذارند و تا زمانیکه یک سیاست واحد در این ارتباط اتخاذ نشود اکثر این مشکلات ماندگار خواهند بود.

وی  با بیان اینکه  ۵۴ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۲۲۰ هزار نفری استان اردبیل به نوعی از معلولیت جسمانی و ذهنی رنج می‌برند به عدم اشرافیت اغلب مدیران به مسایل و مشکلات معلولان می‌گوید: همین موضوع باعث می‌شود تا در عمل راه حل‌ها و برنامه‌ها برای رفع این مشکلات ابتر بماند.

امانی تصریح کرد: تا زمانیکه اندیشه و دیدگاه ها نسبت به معلولان اصلاح نشود تلاش در راه مناسب‌سازی اماکن عمومی برای معلولان نتیجه مفید نخواهد داد.

عقب ماندگی ایران در اجرای قانون جامع حقوق معلولان

محمدی  عضو هیئت مدیره و سخنگوی انجمن معلولان اردبیل، ایران را جز ۴۰ کشور پیشرو در تدوین قانون جامع حقوق معلولان معرفی کره و می افزادید: هر چند در تدوین قانون از کشورهای پیشرو هستیم اما در اجرا و نظارت آن بسیار عقب ماندیم و متأسفانه در سال‌های اخیر اعتبار لازم و کافی در این زمینه اختصاص نیافته است.

وی می افزاید: قانون جامع حمایت از معلولان در سال‌های گذشته مطرح و در سال ۹۶ مورد بازنگری قرار گرفت تا برای اجرا از سال ۹۷ ابلاغ شود که در همان سال بالغ بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد شد که دولت یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن را مصوب و به مجلس ارسال کرد.

وی تحقق نهایی این مبلغ را تا ۷۷۶ میلیارد تومان یادآور شد و افزود: در سال ۱۴۰۰، ۳۸ هزار میلیارد تومان منابع برای اجرای قانون جامع معلولان نیاز بود که دولت یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب کرد که تاکنون بخشی از این منابع تخصیص یافته ولی بخش زیادی از آن هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

محمدی با بیان اینکه بند بند این قانون تاکنون به شکل کامل اجرا نشده است، ادامه داد: عدم اجرای درست قانون سبب شده تا بیشترین مراجعه و پشت نوبتی‌ها را در دریافت منابع کمک معیشتی شاهد باشیم و جامعه معلولان از آنچه که در قانون به آن تاکید شده، بی‌بهره ماندند.

وی به مطالبه جامعه معلولان از استاندار اردبیل پرداخت و گفت: اولین خواسته ما این است که جایگاه مشاور استاندار در امور معلولان مورد توجه و ارزش‌گذاری قرار گرفته و این جایگاه تقویت شود.

محمدی ضرورت توجه استاندار اردبیل  به فعالیت کمیته نظارت بر اجرای قانون جامع حمایت از معلولان را یادآور شد و گفت:: استاندار سابق اردبیل به درخواست‌های ما بها نداد که امیدواریم استاندار جدید نشستی را با جامعه معلولان در حل مشکلات و مطالبات آنها برگزار کند.

جامعه معلولان از نگاه مقطعی رنج می‌برند

امانی  مدیرعامل انجمن معلولان اردبیل گفت: جامعه معلولان از نگاه مقطعی مسئولان و حتی نمایندگان اردبیل در مجلس به خودشان رنج می‌برند چرا که احساس می‌کنند در ایام انتخابات از ظرفیت آنها استفاده می‌شود اما بعد از انتخابات خواسته‌ها و مطالبات آنها به کلی فراموش می‌شود.

وی افزود: این نوع نگاه بزرگترین آسیب را به اعتماد و نقش‌آفرینی جامعه معلولان وارد می‌کند در حالی که مسئولان امر باید حمایت‌های همه‌جانبه را از جامعه معلولان انجام داده و در همه حوزه‌ها از مسکن و اشتغال گرفته تا سلامت و تأمین لازم توانبخشی یاریگر این قشر باشند.

معلولان امید آفرین:

شفیع شفیعی از جمله معلولین موفق اردبیلی است تا سمت مدیرکلی امور اجتماعی استانداری اردبیل پیشرفت.

علیرضا صمد پور از جمله کارآفرینان معلول استان اردبیل است که با خلاقیت و توانمندی خود توانسته ضمن  خودکفایی و درآمدزایی بر ای همنوعان خود نیز اشتغالزایی کند.

آوازه کارگاه خیاطی معلول کار آفرین خلخالی در حالی به بازارهای منطقه رسیده که زنجیره های پر پیچ و خم اشتغال زایی با صرف هزینه های گزاف، عاجز از گشودن گره بیکاری است.

معلولی که تدبیر و اراده اش را عصای پاهای ناتوان کرد و از وابستگی به ماهانه حداقلی کمیته امداد خود را رها کرد.

احد  داننده کم نابینایی که پس از اخذ مدرک کارشناسی حقوق علی رغم فعالیت های فرهنگی و هنری اش به سمت روزنامه نگاری رفت تا در کنار  خدمت به نهضت روشنگری زبان گویای همنوعان خود برابر مسئولین باشد.

خبرهای خوب برای معلولان

برگزاری رویداد استارت آپی نیازهای فناورانه ویژه افراد دارای معلولیت ، تشکیل صندوق حمایت از فرصت های شغلی معلولان، راه اندازی فرهنگسرای ویژه افراد دارای معلولیت، افتتاح مرکز تخصصی پژوهشی ورزشی معلولان در دانشگاه شهید بهشتی، راه اندازی بخش ویژه ناشنوایان در کتابخانه  های مرکزی، تشکیل شورای عالی معلولان در رادیو، تولید فیلم های سینمایی و مستند از معلولین، اهدای ۲۵۰۰ ویلچر تمام ایرانی به معلولان کشور توسط ستاد اجرایی فرمان امام، اجرای طرح “مثبت حرکت” توسط بنیاد ۱۵ خرداد، طرح روزنامه‌نگاری برای معلولان با مشارکت مشارکت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، راه اندازی سینمای ناشنوایان در دانشگاه آزاد، امکان تحصیل نابینایان در دانشگاه فرهنگیان، تشکیل کمیته بین‌بخشی کودکان دارای معلولیت در کنار تلاش برای رفع موانع موجود در فضای شهری، مسکن دار شدن معلولین و اشتغالزایی معلولین از جمله اقدامات امید آفرین دولت سیزدهم از زمان روی کار امدن برای معلولین و خانواده بهزیستی در سراسر کشور است که امید می رود با رویکرد ایجاد شده شاهد کاهش  روز افزون مشکلات این قشر فهیم و توانمند کشور باشیم.

 

انتهای پیام/

  • نویسنده : مهدی جدی