نوبخت اژدری در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه پرورش شتر انجام شده تا این صنعت با انگیزه مضاعف حمایتی تقویت شود. وی تصریح کرد: در اردبیل به عنوان قطب تولید محصولات دامی، زراعی و باغی شرایط خوبی برای پرورش شتر وجود دارد که ما […]

نوبخت اژدری در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه پرورش شتر انجام شده تا این صنعت با انگیزه مضاعف حمایتی تقویت شود.

وی تصریح کرد: در اردبیل به عنوان قطب تولید محصولات دامی، زراعی و باغی شرایط خوبی برای پرورش شتر وجود دارد که ما با وجود خشکسالی در تأمین علوفه مورد نیاز برای دام‌ها تلاشی مؤثر انجام شده تا علاوه بر تأمین نیاز استان، مازاد تولید به هشت استان دیگر ارسال شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: زمانی جمعیت شتر دوکوهانه در استان بیش از ۳ هزار نفر بوده که بعد از گذشت سال‌ها این رقم به ۴۰۰ نفر کاهش پیدا کرده و هم اکنون نیز آمار جمعیتی شتر دوکوهانه به ۲۱۵ نفر رسیده است.

اژدری افزود: اگر جمعیت گونه جانوری و حیوانی به زیر ۱۰۰ نفر برسد مرگ و انقراض این گونه‌ها رقم می خورد که ما تلاش می کنیم تا اجازه انقراض نسل شتر دوکوهانه را ندهیم.

وی فعالیت جهادآباد مشگین و جعفرآباد مغان را در تکثیر و عمل‌آوری شتر دوکوهانه با ژن خالص یادآور شد و خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از خطر انقراض پرورش و تکثیر شتر دوکوهانه انجام می شود ولی همچنان نیازمند شتر نر و مولد در استان هستیم.

اژدری تهدیدات این بخش را برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به حوزه پرورش و نگهداری شتر یادآور شد و اضافه کرد: کم رغبتی به پرورش شتر، تغییر شیوه زندگی عشایر، تصادفات جاده‌ای و مهمتر از همه قاچاق شتر به کشورهای ترکیه و آذربایجان زمینه نگرانی های ما را افزایش داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: عده‌ای دلال و سودجو با قاچاق شتر و خرید آن به نازل‌ترین قیمت از سوی شترداران سعی می کنند شتر دوکوهانه را تا ۴۰۰ میلیون تومان به کشورهای دیگر قاچاق کرده و امکان از بین بردن نسل شتر دوکوهانه را در استان اردبیل به وجود آورند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ضرورت توجه به آمیخته‌گری و همچنین تقویت ژن خالص شتر دوکوهانه را در تداوم نسل این شترها یادآور شد و تصریح کرد: برگزاری جشنواره شتر دوکوهانه، تغذیه مناسب، اصلاح نژاد، صدور مجوز چرا برای شتر در مراتع، تأمین پزشک متخصص در این حوزه و کمک به تأمین نهاده‌های یارانه‌دار در حمایت از شترداران از دیگر مطالبات و خواسته‌های جدی ما است.

انتهای پیام/

منبع