به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، توحید دلاورقوام عصر شنبه در آئین رونمایی از سایت فروش آنلاین هنرصنعت نقره در اردبیل اظهار کرد: در دنیا بیش از ۳۵۰ رشته صنایع دستی فعال است که نیمی از این رشته‌ها در کشورمان فعال بوده و از این تعداد ۶۰ رشته صنایع دستی در […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، توحید دلاورقوام عصر شنبه در آئین رونمایی از سایت فروش آنلاین هنرصنعت نقره در اردبیل اظهار کرد: در دنیا بیش از ۳۵۰ رشته صنایع دستی فعال است که نیمی از این رشته‌ها در کشورمان فعال بوده و از این تعداد ۶۰ رشته صنایع دستی در استان اردبیل فعالیت خود را با تولید محصولات متنوع انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: ارتباط صنایع دستی و تولید محصولات با ارزش در این بخش با فرهنگ، هنر، قدمت، تاریخ و تمدن یک سرزمین، یک ارتباط و تعامل بی‌نظیر است و باید قدر این ظرفیت‌های عظیم را بیش از گذشته بدانیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه غفلت از ظرفیت‌های اشتغالزایی در این بخش، یک آسیب جدی است، یادآور شد: آنچه که در هنرصنعت صنایع دستی بیش از گذشته ما را رنج می‌دهد، غفلت از ظرفیت و توان اشتغالزایی عظیم در این بخش است که به معنای واقعی این حوزه را با چالش و دغدغه‌ای جدی روبه‌رو کرده است.

دلاورقوام افزود: به راحتی می‌توانیم با برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع دستی با اصالت این استان را احیا کرده و زمینه اشتغال خوبی را نیز برای جوانان و نوجوانان مهیا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: متأسفانه اعتبارات اندکی در حوزه آموزش به استان‌ها اختصاص می‌یابد در حالی که به راحتی می‌توانیم با تقویت حوزه آموزش صنایع دستی را احیا کرده و قدرت اشتغال و درآمدزایی آن را همراه با ارزش افزوده بسیار بالا رو به جلو حرکت دهیم.

دلاورقوام با اشاره به ثبت جهانی ورنی مغان و گلیم عنبران ادامه داد: تولید این محصولات و عرضه آن حتی در خارج از کشور نیز می‌تواند برندی مخصوص و معرفی ارزشمند به نام استان اردبیل باشد که ضروری است در این زمینه نیز از ظرفیت‌ها و توان موجود بیش از گذشته استفاده کنیم.

وی، قدمت قلم‌زنی در استان اردبیل را پیشروتر از اصفهان معرفی کرد و افزود: آثار قلم‌زنی موجود در بقعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی نشان می‌دهد که قلم‌زنی در اردبیل قدمت و تاریخ کهن‌تری از اصفهان دارد.

دلاورقوام از صنایع دستی و فعالان این هنرصنعت به عنوان پیشرانان صنایع هویت تاریخی و تمدنی یاد کرد و ادامه داد: باید در این بخش زمینه صادرات نیز فراهم آید که در استان مرزی اردبیل به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم صادرات صنایع دستی با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: این مشکلات کمر فعالان صنایع دستی را شکسته در حالی که انتظار می‌رود در ابعاد مختلف تولید محصولات صنایع دستی با صادرات به کشورهای مختلف به نقطه ارزش افزوده بیشتری برسد.

دلاورقوام با اشاره به نگاه به دو جنبه اقتصادی و هنری صنایع دستی یادآور شد: در هر دو بخش به راحتی می‌توان ظرفیت‌های عظیم ایجاد شده را به نقطه تحول‌آفرینی رساند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل عنوان کرد: از ۳۰ هزار هنرمند صنایع دستی فعال در استان اردبیل، بیش از ۳ هزار نفر در حوزه صنایع فلزی اعم از طلا، نقره و مس فعالیت می‌کنند که در سال‌های اخیر تلاش برای توسعه کارگاه‌های صنایع دستی در این بخش بیش از گذشته نمود داشته است.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر