به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، سید احمدرضا سید علیان ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل به طور متوسط از میانگین بارش ۳۰۰ میلیمتری بهره‌مند است و جز استان‌های با آمار بالای میانگین کشوری در بارش‌ها محسوب می‌شود. وی تصریح کرد: این میانگین بارش در سطح کشور کمتر از ۲۵۰ […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، سید احمدرضا سید علیان ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل به طور متوسط از میانگین بارش ۳۰۰ میلیمتری بهره‌مند است و جز استان‌های با آمار بالای میانگین کشوری در بارش‌ها محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: این میانگین بارش در سطح کشور کمتر از ۲۵۰ میلیمتر است که نسبت به میانگین جهانی که ۷۵۰ میلیمتر است، کشور ما در شرایط خشکسالی و پهنه خشک قرار گرفته است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۹۰ درصد بارش‌ها در کشور در ۳۰ درصد پهنه ایران اسلامی اتفاق می‌افتد و ما از ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی کشور ۳۲ میلیون هکتار بیابان و مناطق صحرایی داریم که میانگین بارش آنها کمتر از ۵۰ میلیمتر است.

سید علیان با بیان اینکه ۵۶ میلیون هکتار مراتع و مزارع کم بازده در کشور وجود دارد، افزود: ایران با داشتن کویر مرکزی و لوت از مناطق خشک و کم بارش دنیا محسوب می‌شود که ضروری است در این وضعیت برنامه‌ریزی‌ها برای تولید محصولات با آب‌بری کمتر مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در طی ۵۰ سال اخیر ۲۰ میلیارد متر مکعب آب سفره‌های زیرزمینی کشور به صورت غیرمجاز برداشت شده و ما شاهد فرونشست اکثر دشت‌ها در کشور هستیم.

سید علیان اضافه کرد: از ۶۰۹ دشت کشور ۳۸۰ دشت در آستانه فرونشست ۱۰ تا ۵۰ میلیمتری قرار گرفتند در حالی که فرونشست در دنیا در دشت‌ها به طور متوسط ۱۴ میلیمتر است.

وی فرونشست دشت ورامین را تا ۵۰ میلیمتر فاجعه‌آفرین توصیف کرد و ادامه داد: به دلیل برداشت‌های غیرمجاز از سفره‌های زیرزمینی ما شرایط مناسبی را در دشت‌ها شاهد نیستیم و همچنان ادامه این روند فاجعه زیست محیطی و خسارت‌باری را به دنبال خواهد داشت.

سید علیان با بیان اینکه از ۳۷۸ میلیمتر بارش سالانه در کشور ما ۲۶۲ میلیمتر آب سبز است، بیان کرد: تنها آب سبز در بخش کشاورزی کاربرد دارد.

وی برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی را در مسیر توسعه آب‌محور اعلام کرد و گفت: در سال‌های گذشته صنایع آب‌بر و استقرار آن در مناطق خشک نظیر اصفهان به فرونشست دشت و همچنین تشدید وضعیت کم آبی دامن زده است.

سید علیان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: باید صنایع آب‌بر را در مرکز کشور کاهش دهیم و در کنار آن کشت محصولات همچون برنج در حومه اصفهان با ممنوعیت روبه‌رو شوند.

وی تصریح کرد: نه تنها در حوزه آب بلکه در سایر بخش‌ها نیز باید محور و اساس توسعه نگاه کلان و با افق آینده‌محور باشد که رویکرد جهاد کشاورزی آب‌محور است و در توسعه پایدار و همچنین تولید به آب توجهی جدی داریم.

مدیرکل امور تغذیه وزارت جهاد کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌کند تا گیاهان مقاوم به خشکی و کم آب‌بر را در کشور ترویج داده و تولید آن را مورد حمایت قرار دهد.

سید علیان خاطر نشان کرد: ما از سال ۷۸ تولید گیاهان مقاوم به خشکی و کم آب‌بر را در کنار حمایت از پرورش شتر اعم از تک کوهانه و دوکوهانه هدف‌گذاری شده که امیدواریم به سرعت این برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌ها توسعه یافته و مورد تقویت قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع