به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، خلیل نیکشاد عصر دوشنبه با حضور در نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن‌بازار در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: چالش‌های مهمی را در بخش کشاورزی شاهد هستیم که یکی از این چالش‌ها فرسایش خاک و از بین رفتن منابع اصلی تولید است که نه تنها به تولید بلکه به محیط […]

به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، خلیل نیکشاد عصر دوشنبه با حضور در نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن‌بازار در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: چالش‌های مهمی را در بخش کشاورزی شاهد هستیم که یکی از این چالش‌ها فرسایش خاک و از بین رفتن منابع اصلی تولید است که نه تنها به تولید بلکه به محیط زیست و منابع آب خسارت عمده‌ای را وارد می‌کند.

وی چالش اصلی بخش کشاورزی را کمبود آب در کشور بیان کرد و گفت: راهکارهای متعددی در این زمینه ارائه می‌شود ولی در استان اردبیل ما در بحث تکنولوژی تولید و تأمین آب به ویژه در بخش کشاورزی با ضعف و عقب‌ماندگی روبه‌رو هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تغییرات اقلیمی و افزایش ۱.۵ درجه‌ای هوا را یکی دیگر از چالش‌های بخش کشاورزی اعلام کرد و افزود: در سال‌های اخیر افزایش دمای هوا به کاهش روند تولید نیز دامن زده است.

نیکشاد ضرورت حفظ ساختار جمعیتی روستایی را به عنوان منبع تولید یادآور شد و تصریح کرد: ۹۳۴ هزار نفر در ساختار روستایی محل تولد خود نیستند و اغلب در تهران سکونت داشته و اقدام به کشت و زرع در اراضی کشاورزی می‌کنند که این خود بر دامنه مشکلات افزوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: مهاجرت‌های بی‌رویه از روستاها به شهرها ترکیب جمعیتی را به ویژه در گروه سنی جوان در مناطق روستایی به هم زده و ما با کمبود نیروی جوان و تحصیل‌کرده دانشگاهی در مناطق کشاورزی و روستایی روبه‌رو هستیم که این خود به دامنه مشکلات در این بخش افزوده است.

نیکشاد عدم توسعه‌یافتگی صنایع تبدیلی و تکمیلی را دیگر چالش پیش رو اعلام کرد و ادامه داد: هر چند ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی استان با ۲ میلیون تن فرآوری محصولات منطبق بر استانداردهای کشوری است اما هنوز نتوانستیم به تکنولوژی ژنتیک و تولید بذر با کیفیت دست پیدا کنیم که این خود نیازمند حمایت‌های جدی از این بخش است.

وی ضرورت حمایت‌های مالی مستقیم و غیرمستقیم را از بخش کشاورزی با پوشش بیمه‌ای و کاهش عوارض گمرکی و تأمین قیمت تضمینی یادآور شد و خاطر نشان کرد: آنچه که در تولید تأثیر منفی می‌گذارد سیاست‌های مقطعی در بخش کشاورزی است که این خود زمینه تغییرات و نوسانات را در امر تولید بخش کشاورزی به وجود آورده است.

نیکشاد ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های حوزه کشاورزی را مهم و ارزشمند توصیف کرد و گفت: باید از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای کارآمد در این بخش استفاده کنیم تا تولید کشاورزی با ارزش افزوده بیشتر همراه باشد.

وی ضرورت تولید بذر سبزی و صیفی را در کشور به عنوان نقطه ضعف یادآور شد و اضافه کرد: در کنار دستیابی به تکنولوژی‌های جدید در حوزه بذر، هوشمندسازی بخش کشاورزی بسیار مهم و حیاتی به نظر می‌رسد.

نیکشاد بیان کرد: در تمام دنیا کشاورزی سنتی جای خود را به کشاورزی هوشمند داده و امکان تولید محصولات متنوع و خودکارسازی در بخش کاشت، داشت و برداشت فراهم شده تا متناسب با وضعیت بازار، عرضه و تقاضا و شبکه مناسب بازاریابی تولید محصولات با کمترین خسارت و بیشترین بازدهی به انجام برسد.

وی حوادث قهری را از دیگر آسیب‌ها و چالش‌های بخش کشاورزی برشمرد و اظهار کرد: ما هنوز نتوانسته‌ایم در بخش مکانیزاسیون با دستیابی به تکنولوژی‌های جدید بتوانیم تولید محصول را به فضای بسته ببریم در حالی که در بسیاری از کشورهای اروپایی تولید در فضای بسته با شدت و قوت بیشتر در حال انجام است.

نیکشاد در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اقتصاد در دنیا در مرحله جهانی شدن است و ما باید از بازارهای سنتی به سمت بازارهای پیشرفته و روزآمد حرکت کنیم که در این زمینه ضرورت دارد تقویت و حمایت‌های همه‌جانبه انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سالانه ۱۸۰ طرح تحقیقاتی در استان در بخش کشاورزی انجام می‌شود که نتایج آن در مزارع و عرصه تولید به شکل کاربردی قابل مشاهده و لمس است.

وی از برگزارکنندگان بیست و دومین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن‌بازار قدردانی کرد و افزود: استان اردبیل از توانمندی‌های منحصر به فرد در بخش کشاورزی برخوردار است به طوری که مردمی‌ترین اقتصاد دنیا بخش کشاورزی و تولید است که از آن به عنوان پیشران و موتور محرکه سایر بخش‌ها یاد می‌کنند.

نیکشاد خاطر نشان کرد: در استان اردبیل تولید ۴ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، ۳۲ هزار تن گوشت قرمز و ۶۲ هزار تن گوشت سفید را شاهد هستیم به گونه‌ای که در تولید ۱۰ نوع محصول کشاورزی جایگاه استان اردبیل بین یکم تا هفتم است.

وی با بیان اینکه ۳۳ درصد اشتغال با ۱۳۰ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی است، اضافه کرد: تمام تلاش ما بر این است تا از تمام ظرفیت‌های استان در جهت توانمندسازی بخش کشاورزی استفاده کنیم به گونه‌ای که استان اردبیل در حال حاضر بیشترین کاربری اراضی را داشته و از مراتع درجه یک، ۲ و ۳ منحصر به فردی برخوردار است.

نیکشاد وضعیت صنایع تبدیلی را در استان تا ۲ میلیون تن متناسب با استاندارد ملی بیان کرد و ادامه داد: پروژه عظیم پایاب سد خداآفرین با ۹۴ درصد پیشرفت و مجتمع گلخانه‌ای یک‌هزار و ۶۰۰ هکتاری پارس‌آباد با پیشرفت مناسب در حال اجراست که امیدواریم به سرعت شاهد تکمیل و راه‌اندازی آنها باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: در حال حاضر ۳۵۰ هکتار مجتمع گلخانه‌ای برای تولید محصولات در فضای بسته در حال احداث است و در کنار این امر توسعه سامانه نوین آبیاری و همچنین اجرای طرح کاداستر را در اراضی استان با هدف یکپارچه‌سازی اراضی و افزایش ضریب مکانیزاسیون شاهد هستیم که نتایج آن ملموس و عینی است.

انتهای پیام/

منبع