به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از فارس، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تولیدکنندگان، کارآفرینان و دانش‌بنیان‌ها با اشاره به بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی و کارهای خوبی که در زمینه نام سال ۱۴۰۱ انجام گرفته است، فرمودند: «سال گذشته، در دیدار با فعّالان اقتصادی ــ که شاید بعضی از شماها هم […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از فارس، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تولیدکنندگان، کارآفرینان و دانش‌بنیان‌ها با اشاره به بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی و کارهای خوبی که در زمینه نام سال ۱۴۰۱ انجام گرفته است، فرمودند: «سال گذشته، در دیدار با فعّالان اقتصادی ــ که شاید بعضی از شماها هم آنجا بودید یا نبودید ــ مطالبی ما گفتیم، مطالبی دوستان گفتند، بهره بردیم و نتیجه شاید این شد که من امسال شعار سال را این قرار دادم: «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»؛ این شاید تا حدودی متأثّر بود از اظهارات دوستان در آن جلسه‌ای که سال گذشته داشتیم. امسال، در این نمایشگاهی که دو روز قبل از این اینجا تشکیل شد و من رفتم نگاه کردم، دیدم کارهای خوبی شده؛ هم در زمینه‌ی مسائل دانش‌بنیان، هم در زمینه‌ی بحث اشتغال‌آفرینی و کارآفرینی، نسبتاً کارهای خوبی انجام گرفته.» ۱۴۰۱/۱۱/۱۰

بخشی از نمایشگاه توانمندی‌های تولیدات صنعتی که روز شنبه هشتم بهمن‌ماه برپا شد، مربوط به تولیدات حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت با همراهی و ارائه نکات و توضیحات آقای سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت بود. رسانه KHAMENEI.IR در گفت‌وگوی کوتاهی با آقای فاطمی امین به بررسی توانمندی‌‌ها و ملزومات حوزه صنعت در تأمین نیازهای کشور پرداخته است.
 
سوال: لطفاً برای ما درباره نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی کشور که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد و فعالیت‌های غرفه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نمایشگاه توضیح بدهید.

فاطمی‌امین: بسم الله الرّحمن الرّحیم. در این نمایشگاه فرصت شد که دستاوردهای بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت را خدمت رهبر انقلاب گزارش بدهیم. این فرصت بود که دستاوردهای مختلفی که ما داشتیم هم به لحاظ فناورانه، هم به لحاظ صادرات، هم به لحاظ کیفیت گزارش بدهیم. بخش‌هایی مانند اکتشاف و بهره‌برداری معدن و همچنین محصولات جدیدی مثل فولاد زنگ‌نزن و آلیاژهای فولادی که ارزش‌افزوده‌ی بسیار بالایی دارند. در بخش دیگری هم تجهیزات مخابراتی، تجهیزات پزشکی و در حوزه‌ی نوشت‌افزار، کاغذ ارائه شد. در طول برگزاری نمایشگاه، ایشان با دقت از غرفه‌ها بازدید کردند و سؤالاتی داشتند که پاسخ داده شد. البته بخش صنعت، معدن و تجارت در حدود ۲۷ درصد کل تولید اقتصاد کشور را در برمی‌گیرد و بیش از ۳۳ درصد اشتغال کشور در این بخش است و نمی‌شود این حجم را در یک نمایشگاه به‌طور کامل ارائه داد. بااین‌حال در هر حوزه‌ای در چندین نمونه خدمت ایشان گزارش‌هایی دادیم.

سوال:  با توجه به شرایط سخت تحریمی که وجود داشته در حوزه‌ی صنعت و تجارت در این سال‌های اخیر چه دستاوردهایی داشته‌ایم؟

فاطمی‌امین: شاخصه‌های اصلی اقتصادی را وقتی مرور می‌کنیم مثلاً در رشد اقتصادی بخش صنعت و معدن در شش ماه اول امسال ۴.۹ درصد رشد داشته که خیلی قابل‌توجه است. یا در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری در شش ماه اول امسال بانک مرکزی اعلام کرده که سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات ۱۵ درصد رشد داشته که این یک رکورد هشت‌ساله است. در حوزه‌ی تجارت خارجی ما در نه‌ماهه‌ی اول امسال بیش از ۱۹ درصد صادراتمان از لحاظ ارزش مبلغی بیشتر شده است درحالی‌که وارداتمان ۱۴ درصد افزایش پیداکرده. در حوزه‌ی اشتغال هم آمارهای عملکردی خیلی خوبی وجود دارد؛ در نه‌ماهه‌ی اول امسال ۲۵۰ هزار شغل در بخش صنعت و معدن ایجادشده که رتبه‌ی اول کشور است. همه این‌ها نشان می‌دهد که فعالیت‌های اقتصادی دارد در کشور حرکت می‌کند و این حرکتش را باید هم تسریع بکنیم، هم تداوم ببخشیم.

سوال: یک پرسشی که مطرح می‌شود این است که گفته می‌شود خب اگر طبق آمار همه‌چیز دارد رشد می‌کند پس چرا این را مردم در زندگی‌شان احساس نمی‌کنند؟

فاطمی‌امین: اینکه مردم آمار مثبت را هنوز در زندگی‌شان حس نکرده‌اند یک نکته‌ی خیلی ظریف دارد و آن هم این است که در ده سال گذشته ما تورم‌های بالا داشتیم و رشد اقتصادی پایین داشته‌ایم؛ یعنی شکاف بین درآمد و هزینه‌ی خانوار خیلی زیاد شده است. این مسئله‌ای است که الآن اقتصاد ایران درگیرش هست.

خوشبختانه در کشور هم در حوزه‌ی فناوری هم در حوزه‌های اکتشاف کارهای بسیار خوبی انجام شده، جالب است شما بدانید در تولید محصولات فلزی در معدن الآن ما فقط ۱.۷ درصد از مواد خام را صادر می‌کنیم؛ یعنی عملاً دیگر خام فروشی نداریم و اتفاقاً کلی محصولات خام وارد می‌کنیم. آن آفت خام‌فروشی دیگر در حوزه‌ی معدن تقریباً وجود ندارد.

در حوزه‌ی تجهیزات پزشکی اکثر تجهیزات دارد ساخته می‌شود. در حوزه‌ی ماشین‌آلات همین‌طور. در حوزه‌ی کاغذ هم رشدهای بسیار بالایی داریم. باوجود همه این پیشرفت‌ها اما این پرسش وجود دارد که چرا این آثار حرکت را مردم احساس نمی‌کنند. به‌هرحال این ده سال گذشته به لحاظ تولید وضعیت مناسب نبوده و تورم فزاینده بوده و این شکاف ایجاد می‌کند؛ بنابراین لازم است که این روندی که در تولید از نیمه‌ی دوم سال شدت گرفته تداوم پیدا کند تا مردم آن طعم شیرین حرکت تولید را بچشند.

سوال: گفتید در فرآوری محصولات یک نگاه ویژه‌ای شده و اتفاقات خیلی خوبی افتاده است. با توجه به اینکه فرآوری با بحث دانش و دانش‌بنیانی گره‌خورده در مورد رشدهایی که در بخش دانش‌بنیان شدن توضیحاتی بفرمایید.

فاطمی‌امین: ما در هر ۲۲ دفتر تخصصی‌ای که داریم، یک گروه فناوری و نوآوری داریم که به‌طور ساختاری روی موضوع تولیدات دانش‌بنیان کار می‌کنند. یکی از کارهای بسیار مهمی که آغاز شده این است که تا الآن ۲۵ کنسرسیوم شکل‌گرفته و هرکدام روی یک محصول بسیار کلیدی کار می‌کنند.

یکی از روش‌هایی که می‌تواند باعث شکوفایی این فضا شود این است که سمت عرضه و سمت تقاضای کار دانش‌بنیان از همان اول به هم متصل شوند. بعضاً ما مواجه با این می‌شویم که یک شرکتی کار ویژه را انجام داده اما باید بدود دنبالش یکی از این بخرد یا به او بی‌توجهی می‌شود؛ اما با این سازوکار از همان اول خریدار و تولیدکننده به‌هم متصل می‌شوند. ما باید در حوزه‌ی اتصال بنگاه‌های بزرگ به شرکت‌های دانش‌بنیان کار اصلی را انجام بدهیم. مثلاً ما در حوزه‌ی صنعت فولاد و مس و صنایع معدنی ۳۶ هزار قطعه نیازمان را برای ساخت فراخوان دادیم و خوشبختانه تا امروز برای ساخت ۲۷ هزار قطعه اعلام آمادگی شده است. این‌ها همه‌اش برای این است که ما بتوانیم از ظرفیت علمی و تخصصی کشور در اقتصاد و صنعت استفاده کنیم.

پایان پیام/





منبع خبر: فارس