زعفر احدزاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، به لزوم رواج قصه‌گویی و قصه‌درمانی در دنیای متفاوت کودکان اشاره و قصه‌گویی را یکی از ابزارهای سالم ارتباطی برای این قشر عنوان و اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در جامعه محدود اما مهم کودکان به قدری حائز اهمیت و نیازمند توجه بوده که باید با به کارگیری […]

زعفر احدزاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، به لزوم رواج قصه‌گویی و قصه‌درمانی در دنیای متفاوت کودکان اشاره و قصه‌گویی را یکی از ابزارهای سالم ارتباطی برای این قشر عنوان و اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در جامعه محدود اما مهم کودکان به قدری حائز اهمیت و نیازمند توجه بوده که باید با به کارگیری فرصت‌های مناسب در پی رفع چالش‌های دنیای کودکان باشیم که یکی از ابزارهایی که در این مسیر می‌تواند بسیار کارساز باشد، قصه‌گویی به روش سنتی و مدرن است.

وی با اشاره به لزوم ترویج و تبیین فرهنگ قصه‌گویی در بین کودکان تاکید و اضافه کرد: تربیت کودکان و نوجوانان امروزی با گرایش به سمت هنرهای تجسمی، مطالعه، قصه‌گویی و هنرهایی از این قبیل ارتباط مستقیم با شخصیت‌سازی جامعه آینده‌سازان کشور دارد و این به شکلی ملموس رشد احتمالی جامعه فردای ما را نیز عیان می‌سازد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اشاره و تصریح کرد: ما هر سال جشنواره قصه‌گویی را در استان داریم که بیست و سومین دوره این جشنواره در سال جاری برگزار شد و مرحله کشوری آن نیز همزمان با ۲۴ پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان امسال برگزار و منتخبین این رقابت در مرکز کشور تجلیل خواهند شد.

احدزاده فرهنگ قصه گویی را سرشار از نکات آموزشی و فرهنگی عنوان کرد و یادآور شد: پیگیری و پی‌جویی خانواده‌ها در بحث ورود جدی کودکان به حوزه قصه‌گویی و قصه‌خوانی نقش بسزایی در بهبود هوش کودکان و تشکیل یک هوش فرهنگی و اجتماعی فعال در ذهن آن‌ها دارد و در این حوزه بخشی از آموزش کودکان در حوزه قصه‌گویی بر عهده خانواده‌ها همچون پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها یا والدین و بخشی دیگر بر عهده مربیان آنان در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان است.

غفلت عیان از تاثیر قصه‌گویی در شخصیت‌سازی کودکان

تغییر ابزارهای ارتباطی کودکان حاد است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با تاکید بر اهمیت ابزارهای ارتباطی کودکان در جامعه عنوان کرد: متأسفانه به اقتضای شرایط جامعه ابزارهای ارتباطی کودکان و نوجوانان در چند سال اخیر دستخوش تغییرات چشمگیری شده است که همین تغییرات سبب شده تا برخی ارزش‌های فرهنگی و آموزشی در بین این جامعه محدود از جامعه کل با افول مواجه شود.

احدزاده مسیردهی به فکر کودکان برای دست‌یابی به روش صحیح ارتباط‌گیری در جامعه نیز تاکید کرد و ادامه داد: گرایش بیشتر کودکان جامعه ما به سمت فضای مجازی و دور شدن آنان از دنیای ملموس کودکانه خودشان به قدری در این برهه از زمان مشهود است که گاه این تغییر ابزار ارتباطی مسبب تغییر سبک رفتار اجتماعی آنان نیز هست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: کمک گرفتن از فرهنگ مطالعه و کتاب به عنوان ابزاری برای ارتقای سطح آگاهی کودکان و همچنین دوری آنان از فضای مجازی می‌تواند در ترمیم شخصیت کودکان و نوجوانان جامعه امروز مؤثر واقع شود.

رشد کودکان و نوجوانان پا به پای کرونا

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن در کاهش و افول عملکرد مراکز کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در سراسر استان اشاره و اظهار کرد: در این دوران سخت تمامی بخش‌ها و سازمان‌های مرکز اگر چه تحت تأثیر بود اما با آغاز فعالیت‌های فرهنگی، هنری و آموزشی کودکان و نوجوانان در بستر فضای مجازی بر ظرفیت‌های جدید کانون متمرکز شده و تا به امروز برنامه‌های حوزه کودکان را بدون نقص پیش بردیم.

احدزاده تصریح کرد: با توجه به دستور ستاد استانی مقابله با کرونای برای فعالیت حضوری در کانون پرورش فکری برخی فعالیت‌هایی همچون نمایش، تئاتر و هنرهای صحنه با حضور کودکان انجام شده اما مابقی فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و هنری در بستر شبکه‌های اجتماعی دنبال شده که مجموع فعالیت‌های کانون برای رده‌های سنی عضو ۶۲ عنوان فعالیت بوده است.

وی فعالیت‌های کتابخوانی، فرهنگی، هنری، ادبی، سبک زندگی و روانشناختی را از مهم‌ترین فعالیت‌های کودکان برشمرد و افزود: تمامی کارگاه‌های کانون پرورش فکری در این دوران به صورت آنلاین بود که در تابستان گذشته بیش از ۹۰ عنوان کارگاه در استان برگزار شد.

به گفته این مسئول به دلیل شرایط سخت کرونایی در تابستان ۱۴۰۰ فقط یک چهارم دانش‌آموزان استان اردبیل توانستند از خدمات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهره‌مند شود.

احدزاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کارگاه‌های آنلاین آموزشی و فراگیری کانون پرورش فکری استان برای فصل پاییز از ۱۷ مهرماه آغاز شده که کارگاه‌های آموزش حضوری نیز با صلاحدید ستاد استانی مقابله با کرونا و دانشگاه علوم پزشکی استان از ابتدای آبان ماه آغاز می‌شود.

غفلت عیان از تاثیر قصه‌گویی در شخصیت‌سازی کودکان

اهمیت ارتقای فرهنگ مطالعه با کتابگردانی در مناطق محروم

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بیان کرد: خوشبختانه تجهیز کتابخانه‌های حوزه کودک و نوجوان استان در سال‌های اخیر سبب ارتقای رغبت کودکان به کتابخوانی شده که در همین رابطه برای رفع محرومیت کودکان روستایی ۶ دستگاه خودروی کتابخانه سیار در استان با حضور در مناطق محروم به اقشار هدف خدمات ارائه می‌دهند.

احدزاده به اجرای کارگاه‌های حضوری «حال خوش زندگی» در زیرشاخه آموزش سبک زندگی به کودکان اشاره و اضافه کرد: تمامی این اقدامات برای کودکان استان و در قبال تربیت جامعه فردای کشور بسیار محدود و ناکافی است که سعی داریم با اتمام شرایط کرونایی و حضور کودکان در کانون پرورش فکری این فعالیت‌ها را ارتقا بخشیم.

به گفته وی فعالیت‌های کتاب‌محور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهترین و مهم‌ترین رویکرد بوده که فعالیت حداقل یک کتابخانه ویژه حوزه کودک در هر شهر استان اردبیل به خوبی بیانگر اهمیت موضوع است.

سنجه رشد کودکان فعال در جامعه استعداد شناسی درست است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اهمیت استعداد شناسی در بین قشر کودکان و نوجوانان را یادآور شد و عنوان کرد: اصلی‌ترین معیار شناسایی استعدادهای برتر در حوزه‌های مختلف هنری، فرهنگی، سبک زندگی و آموزشی وجود یک سنجه دقیق و برابر در جامعه بوده که بدین ترتیب کودکان فعال شناسایی و با همراهی رشد و تعالی یابد.

احدزاده استان اردبیل را در شناسایی استعدادهای برتر در حوزه کودک و نوجوان موفق دانست و افزود: در این حوزه ما جز سه استان برتر کشور هستیم که با حضور کودکان فعال در عرصه توانستیم در فستیوال‌های مختلف مقام‌های متفاوتی را از آن خود کنیم که در حوزه ادبی رتبه یک کشوری را به خود اختصاص دادیم.

وی از شناسایی ۳۳ نوجوان موفق در سال گذشته به رسانه ملی برای معرفی و الگودهی به قشر کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: فعالیت انجمن‌های تخصصی در کانون همچون انجمن عکاسی. ادبی. قصه گویی، تئاتر و نقاشی در بحث دسترسی آسان به هدف پرورش و رشد کودکان فعال و کارآمد خالی از لطف نبوده است.

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تعداد اعضای کانون پرورش فکری استان قبل از شیوع ویروس کرونا در حدود ۲۰ هزار نفر بوده که در ۶ ماهه اول سال ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در کانون فعال بودند که در کارگاه‌ها حدوداً یک هزار و ۶۰۰ نفر شرکت داشتند.

غفلت عیان از تاثیر قصه‌گویی در شخصیت‌سازی کودکان

حفظ حقوق کودکان با هم‌افزایی ارگان‌های حمایت‌گر

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تصریح کرد: همکاری دستگاه‌های حمایتی و اجرایی استان در راستای بهبود کیفیت خدمات حوزه کودک و نوجوان در استان خوب بوده که با همکاری یونیسف در مرکز کشور این کیفی‌سازی برنامه‌ها گاه با شتاب قابل توجهی پیش می‌رود.

احدزاده ضمن انتقاد از برخی از ارگان‌ها در پوشش فعالیت‌های حوزه کودک و نوجوان گفت: متأسفانه برخی دستگاه‌ها و نهادها نگاه رفع تکلیف به این حوزه دارند در صورتی که پرداخت درست به این حوزه متضمن آینده جامعه است.

وی ضمن تاکید بر حفظ حقوق کودکان در عرصه‌های مختلف اظهار کرد: در مسیر تربیت صحیح قشر کودکان و نوجوانان نباید درگیر چالش‌های هزاره سوم شده و از نیازهای رشدی کودکان غافل بمانیم.

این مسئول در پایان ضمن اشاره به فعالیت رسانه‌های استان در حوزه کودک و نوجوان از پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به عنوان رسانه فعال در این حوزه تقدیر ویژه کرده و افزود: توجهی که پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به فعالیت‌های فرهنگی به ویژه در حوزه کودک و نوجوان دارد بسیار ارزنده بوده و ما صمیمانه قدردان فعالان این رسانه هستیم.

انتهای پیام/

منبع