بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: آیین معرفی و تقدیر از صادرکنندگان برتر استان تهران در روز دوشنبه، ۱۹ دی ماه برگزار شد. هومن حاجی پور معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران در این مراسم با اشاره به اهمیت صادرات غیر نفتی بر نرخ رشد بلند مدت و توسعه اقتصادی گفت: حضور در بازارهای جهانی […]

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: آیین معرفی و تقدیر از صادرکنندگان برتر استان تهران در روز دوشنبه، ۱۹ دی ماه برگزار شد. هومن حاجی پور معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران در این مراسم با اشاره به اهمیت صادرات غیر نفتی بر نرخ رشد بلند مدت و توسعه اقتصادی گفت: حضور در بازارهای جهانی به صادرکننده آموخته که بدون نوآوری و افزایش بهره وری قادر به ادامه فعالیت در دنیای امروز نمی تواند باشد.

او با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در کشور گفت: این مشکلات بارها و بارها از طریق تریبون های مختلف اعلام شده اما متاسفانه اراده ای برای حل آنها وجود نداشته است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: مساله امروز ما افزایش صادرات غیر نفتی نیست بلکه عزم ملی برای جهش صادراتی است. صادرکنندگان به وظیفه خود در این سال ها عمل کردند، حالا نوبت دولت است.

حاجی پور با بیان اینکه عمده تمرکز صادراتی ما مربوط به منطقه آسیا بوده و حدود ۹۴.۸ صادرات پرچمداران صادراتی به این حوزه انجام شده و تنوع‌بخشی به بازارها مغفول واقع شده است، گفت: امارات با سهم حدود ۳۲ درصدی مهم ترین بازار صادراتی ما بوده است. بعد از آن بیشترین مقصد کالاهای صادراتیمان کشورهای هند، چین، روسیه و ترکمنستان بوده است.

معاون توسعه خدمات کسب‌وکار اتاق تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به واگذاری فرآیند انتخاب و برگزاری آیین تقدیر از صادرکنندگان نمونه به اتاق تهران برای ششمین سال متوالی عنوان کرد که از حدود سه ماه پیش، فرآیندهای اجرایی این ارزیابی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت آغاز شده است.

رئیس دبیرخانه اجرایی انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران توضیح داد: روند اجرایی این فرایند در اتاق نیز چنین بود که ابتدا کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه طبق آیین‌نامه شکل گرفت و پس از آن با تعیین معیارهای ارزیابی انتخاب صادرکننده، تعیین گروه‌های کالایی و تعیین کف صادراتی برای هر کدام از گروه‌ها کار بررسی پرونده‌ها آغاز شد. همچنین امکان حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط در دبیرخانه با دسترسی به پرونده‌ها نیز فراهم بود.

او در ادامه از بهینه شدن معیارهای ارزیابی برای شکل‌گیری رقابتی معنادار و تخصصی سخن گفت و افزود: در نهایت نتایج بررسی‌های کارشناسی در کارگروه مطرح شده و کارگروه نیز نظر نهایی خود را اعلام می‌کند و بدین ترتیب، نمایندگان نهادهایی چون بانک مرکزی، گمرک و استاندارد نیز از از منظر این نهادها نظرات خود را اعلام می‌کنند.

حاجی پور با بیان اینکه فرآیند اجرایی انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران با ثبت‌نام ۸۴ شرکت آغاز شد، افزود: از این میان ۴۷ مشارکت‌کننده مدارک خود را به طور کامل ارسال کردند که مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

او افزود: در این مراسم از صادرکنندگان در سه رسته صادرکنندگان نمونه، ‌ پرچم‌داران صادرات و صادرکنندگان شایسته تقدیر تجلیل شدند.

معاون توسعه خدمات کسب و کارهای اتاق بازرگانی با بیان اینکه گروه‌های کالایی مورد ارزیابی از لوازم خانگی تا دارو و تجهیزات و محصولات شیمیایی و محصولات کشاورزی را در بر می‌گرفت، ادامه داد: معیارهایی که در فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه مورد توجه قرار گرفت، شامل مواردی چون درآمد ارزی حاصل از صادرات، حفظ و توسعه بازار، عضویت در تشکل‌ها و مهارت فنی و تخصصی شرکت در صادرات بوده است.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار