حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، با تبریک عید سعید فطر، این روز را روز بازگشت به فطرت خویش عنوان کرد و گفت: در فرهنگ اسلامی اولین روز ماه شوال به‌عنوان عید فطر و جشن بازگشت به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه دار در طول […]

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، با تبریک عید سعید فطر، این روز را روز بازگشت به فطرت خویش عنوان کرد و گفت: در فرهنگ اسلامی اولین روز ماه شوال به‌عنوان عید فطر و جشن بازگشت به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه دار در طول ماه رمضان با ارتباط با خداوند متعال و استغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و به فطرت واقعی خود برمی گردند.

وی با تاکید به اینکه عید فطر، روز دریافت پاداش بندگی و اطاعت از فرامین الهی است، ادامه داد: فطر به معنی پایان یافتن آموزه‌های رمضان نیست بلکه بازگشت به فطرت است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: در روز عید فطر، یک مسلمان از نو متولد می‌شود، چرا که طبق گفتار حضرت علی (ع)، روزه داران در شب عید فطر از تمام آلودگی‌ها و پلیدی‌ها پاک شده اند و کمترین پاداش خود را که پاکی و پاکیزگی است دریافت کرده اند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، مؤمنان را به مراقبت از اندوخته ماه رمضان فراخواند و گفت: این ماه می‌تواند مقدمه کسب تقوا و رحمت الهی باشد که ضروری است با حفظ طهارت روحی و جسمی خود و پرهیز از گناهان سعی کنیم تا آموزه‌های ماه رمضان را در سبک زندگی فردی و اجتماعی به‌کار بندیم.

عید فطر سرآغاز ترویج آموزه‌های ماه رمضان در جامعه است

فلسفه زکات فطریه فقرزدایی و توسعه اقتصادی در جامعه است

مدیرکل تبلیغات اسلامی خاطر نشان کرد: در دین اسلام سه عید به رسمیت شناخته شده است که اولی عید فطر عید ضیافت‌الله، دومی عید قربان عید لقاءالله و سومی عید غدیر اکمال دین و اتمام نعمت است که همه این اعیاد دارای ارزش و جایگاه و برتری خاصی در دین اسلام است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، به اهمیت زکات فطریه در فقرزدایی و توسعه اقتصادی جامعه اشاره و خاطر نشان کرد: در ابعاد اقتصادی و اجتماعی عید فطر، این زکات به‌عنوان عاملی ارزشمند برای فقرزدایی، توسعه اقتصادی و حل مشکلات اجتماعی در جامعه اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در کنار کمک به فقرا، موارد مصرف دیگری نیز برای زکات فطره در اسلام منظور شده است که از جمله آن‌ها احیای روحیه همیاری و تعاون، رسیدگی به وضع بهداشتی، درمانی و فرهنگی مسلمانان است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل افزود: از زکات فطره می‌توان قرض بدهکاران حقیقی و افرادی را که در راه معصیت و خلاف بدهکار نشده اند، پرداخت کرد. در ساختن مسجد، مدرسه، پل‌ها و راه‌ها و بیمارستان‌ها و برطرف کردن سایر نیازهای مسلمانان نیز می‌توان از این بودجه مردمی استفاده کرد. در حقیقت تاکید اسلام به محرومیت‌زدایی و رعایت حال دیگران از آموزه‌های اصلی ماه رمضان است که در زکات فطره متبلور می‌شود.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر