عزیزی، معاون استاندار اردبیل گفت: عمده نیروهای شاغل در بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری استان فاقد مهارت‌های لازم هستند که فنی و حرفه‌ای باید سند مهارتی نیروها را تدوین کند.

ارژنگ عزیزی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: سرعت تحولات در کسب و کارها به حدی بالاست که اگر نتوانیم آموزش‌های لازم را به نیروی انسانی در این پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان کار ارائه کنیم، قطعا از قافله جهانی عقب خواهیم بود.

وی تصریح کرد: آموزش‌های ارائه شده در شرایط کنونی پاسخگوی نیاز تحولات و تغییرات حوزه کسب و کار نیست و ضروری است متناسب با این شرایط سند تحولی در بخش مهارتی و فنی و حرفه‌ای تدوین و ابلاغ شود.

عزیزی استان اردبیل را پیشرو در بخش کشاورزی و تولید محصولات متنوع اعلام کرد و گفت: در بخش کشاورزی به رغم تنوع تولید و وجود کشت و صنعت مغان، ما با نیروی انسانی فاقد مهارت حتی در بخش هرس درختان، سمپاشی و برداشت میوه روبه‌رو هستیم.

معاون امور هماهنگی استاندار اردبیل افزود: در حالی که در بنگاه عظیم اقتصادی کشت و صنعت باید به تناسب تولید و تنوع محصولات آموزش نیروی انسانی مورد توجه قرار می‌گرفت این موضوع مورد غفلت قرار گرفته و امروز آموزش و مهارت حلقه مفقوده توسعه نیروی انسانی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در حالی بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای در استان در یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار در حال احداث و راه‌اندازی است که ما تاکنون نتوانستیم نیروی ماهر و متخصص برای این مجموعه کارآمد کشاورزی تربیت کنیم.

عزیزی خلأ مهارت و آموزش را در بخش صنعت یادآور شد و اضافه کرد: استان اردبیل تولید ۳۰ تا ۵۰ درصد شیرآلات بهداشتی، روکش ملامینه، ام. دی. اف، لاستیک و سایر محصولات صنعتی را بر عهده دارد در حالی که در اکثر واحدهای صنعتی ما با نیروی کار فاقد مهارت روبه‌رو هستیم.

وی بیان کرد: در بخش صنایع دارویی تا پایان امسال دو هزار نفر ظرفیت اشتغال ایجاد می‌شود در حالی که این نیروها آموزش لازم را ندیدند و در کامیون‌سازی مشگین‌شهر نیز وضعیت به همین منوال است.

عزیزی ادامه داد: در بخش گردشگری نیز استان اردبیل و شهر سرعین قطب گردشگری کشور است در حالی که صاحبان هتل‌ها و مراکز اقامتی از نیروی ماهر و مهارتی بی‌بهره هستند که ضروری است در همه این حوزه‌ها سازمان فنی و حرفه‌ای برنامه‌های آموزشی با هدف ارتقا مهارت را در نظر گرفته و متناسب با این شرایط تفاهمنامه‌ای را برای توسعه آموزش‌های نیروی انسانی تدارک ببیند.

انتهای پیام/