شاهین زمانی*؛ پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان: نرخ دلار بر اقتصاد ایران بسیار اثرگذار بوده و از آن نه تنها دولت، بلکه بخش خصوصی هم بسیار تاثیر می‌گیرد.  بر همین اساس یکی از مهم‌ترین انتظارات از تصمیم‌گیران در سیاست‌های کلان کشور ایجاد ثبات و کاهش و از بین بردن نوسانات در این زمینه است، زیرا نوسان بالای […]

شاهین زمانی*؛ پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان: نرخ دلار بر اقتصاد ایران بسیار اثرگذار بوده و از آن نه تنها دولت، بلکه بخش خصوصی هم بسیار تاثیر می‌گیرد.

 بر همین اساس یکی از مهم‌ترین انتظارات از تصمیم‌گیران در سیاست‌های کلان کشور ایجاد ثبات و کاهش و از بین بردن نوسانات در این زمینه است، زیرا نوسان بالای نرخ دلار مضراتی به کشور وارد می‌سازد که جبران آن چنانچه قابل جبران باشد، به سختی انجام خواهد شد.

با توجه به افزایش قیمت های اخیر، بحث تورم یک روند رو به افزایش شدیدی دارد، یکی از دلایلی که شاید کمتر مورد بحث قرار گرفته است مشکل وابسته بودن اقتصاد به دلار است که سبب تورم شدید به نام تورم وارداتی می شود.

 به عنوان مثال آمریکا هر کالایی را که نیاز داشته باشد برای خرید آن دلار چاپ می کند و با یک برگه کاغذ و بدون هیچ محتوا و تقریبا رایگان از کشورهای دیگر کالا به کشور خود وارد می کند، لذا این چاپ دلار صادرات تورم و فقر به کشورهای دیگر است.

وقتی دلار آمریکا وارد اقتصاد ایران می‌شود، کشور باید متناسب با این دلار و برای استفاده از آن، ریال چاپ  کند، این چاپ ریال حجم نقدینگی را افزایش می دهد، از طرفی چون تولید متناسب با این حجم از نقدینگی افزایش پیدا نمی‌کند، در نتیجه سبب تورم و افزایش قیمت می شود.

ایران از جمله کشورهایی است که همواره مورد ظلم آمریکا قرار گرفته و نیت شوم این کشور در بخش‌های مختلف برای نظام جمهوری اسلامی ایران امری ثابت شده و غیر قابل انکار است از همین رو کشورمان باید مانند سایر کشورها سیاست پیمان دو جانبه پولی را اجرا کرده و با جدیت نسبت به حذف دلار  از اقتصاد خود اقدام کند.

انتظار این است که بانک مرکزی و دولت منتخب این بار با جدیت از حذف دلار در مبادلات پولی استقبال کرده و نسبت به اجرایی شدن آن اهتمام ورزند تا در صورت اعمال تحریم‌های جدید و عدم لغو تحریم‌های قبلی کمی از فشارهای اقتصادی ایران کم شود.

به اعتقاد نگارنده حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و یا کمرنگ تر شدن نقش آن در این بخش مشکلی برای مبادلات و تجار ایرانی به وجود نخواهد آورد و از سوی دیگر  می‌توان انتظار داشت، داد و ستدها را با پول کشورهای طرف معامله نیز انجام داد، همچنین می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که حذف دلار از مبادلات بین المللی می‌تواند امکان تحریم دوباره ایران و ضربه زدن به اقتصاد کشور از طریق دلار را به صفر برساند و راه آسیب پذیری کشور از این طریق را ببندد.

اما در این بین رسانه های خارجی و به تبع آن بعضی از رسانه های داخلی همسو با غرب در صدد القا کردن مفهوم اقتصاد بدون دلار معنی ندارد به دنبال اقناع مخاطبین و مردم عزیز بوده تا از این طریق حربه های دشمن را در کشور به ثمر برسانند در حالیکه بسیاری از کشورهای قدرت جهان نیز به سرعت به سمت حذف مبادلات دلاری خود بوده و خیلی هم موفق عمل کردند.

در این خصوص با حذف دلار از مبادلات بین کشورهایی که پول ملی آنها هیچ ربطی به دلار ندارد، می‌تواند نوید بخش خروج کشورمان از سلطه زیان بار کاغذ بدون پشتوانه در دولت جدید و دولت های آینده  باشد.

* کارشناس اقتصادی

انتهای پیام/

منبع