رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: فعالان اقتصادی باید در یک بازه مشخص از تصمیم‌های مسئولان امر و ثبات در این حوزه مطلع شده و صدور بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های لحظه‌ای مانعی در مسیر صادرات نباشد.

محمدرضا پورابراهیمی در حاشیه نشست فعالان اقتصادی در اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان اظهار کرد: در حوزه صادرات باید وزارتخانه‌ها از تصمیمات خلق‌الساعه پرهیز کنند چرا که امکان صادرات محصولات فولادی و مصالح ساختمانی در سطح کشور وجود دارد.

وی شفافیت روند تولید و صادرات را به عنوان یک اصل مهم یادآور شد و تصریح کرد: هر قدر شفافیت در فرآیند تولید اتفاق بیفتد، کاستی‌ها رفع شده و از حرکت‌های مقطعی و زودگذر جلوگیری می‌شود.

استفاده از ظرفیت مازاد تولید برق برای توانمندسازی واحدهای صنعتی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: فعالان اقتصادی باید در یک بازه مشخص از تصمیم‌های مسئولان امر و ثبات در این حوزه مطلع شده و صدور بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های لحظه‌ای مانعی در مسیر صادرات نباشد.

پورابراهیمی برآورد برق مصرفی واحدهای صنعتی را پنج تا هفت هزار مگابات اعلام کرد و افزود: قرار نیست با اعمال خاموشی‌ها، تعطیلی واحدها و ضرر و زیان ناشی از آن را شاهد باشیم بلکه در نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام کردیم در گذر از بحران برق تابستان و کسری آن در واحدهای صنعتی راهکار مناسب و الگوی مصرفی مطلوبی پیش‌بینی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: الگوی مصرف برق در استان‌ها به تناسب شرایط خانوارها متفاوت است ولی با عرضه برق در بورس انرژی، به راحتی می‌توان از ظرفیت مازاد تولید برای توانمندسازی واحدهای صنعتی استفاده کرده و سودآوری را برای صنعت برق شاهد بود.

حجم نقدینگی در کشور یکی از عوامل اصلی مخرب اقتصاد است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: برای حمایت از بخش خصوصی و واحدهای تولیدی انتظار می‌رود عرضه برق در بورس انرژی انجام شده و به نرخ مصوب این تأمین منابع انرژی انجام شود.

وی در مورد تأمین منابع مالی واحدهای تولیدی و صنعتی نیز بیان کرد: متأسفانه ساختار تأمین منابع مالی ما بانک‌محور است در حالی که به راحتی می‌توان از ظرفیت بازار سرمایه در تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی استفاده کرد.

پورابراهیمی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: هر چند حجم نقدینگی در کشور همواره یکی از عوامل اصلی مخرب اقتصاد است اما گاه اثرات مثبت آن را در حمایت از تولید با پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش شاهد هستیم که که به دور از وابستگی به بانک‌ها باید بخشی از منابع واحدهای تولیدی و صنعتی از طریق بازار سرمایه تأمین شود.

بلوکه کردن بخشی از تسهیلات واحدهای تولیدی در بانک‌ها خلاف شرع و قانون است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بخش عظیمی از فعالان اقتصادی با قانون جدید ارزش افزوده آشنایی ندارند و بهتر است اتاق‌های بازرگانی، کلاس‌های اموزشی را برای فعالان اقتصادی در این زمینه برگزار کرده و قوانین جدید مصوب را برای آشنایی بیشتر به اطلاع سرمایه‌گذاران برسانند.

پورابراهیمی با انتقاد از بلوکه کردن بخشی از تسهیلات واحدهای تولیدی در بانک‌ها گفت: این موضوع خلاف شرع و قانون است و نباید بانک‌ها با کلاه غیرشرعی بخواهند به این عمل خود وجهه قانونی ببخشند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مشکل بازگشت ارز حاصل از صادرات را نیز یادآور شد و افزود: در این زمینه راهکار مناسب ارائه ارز در خارج از کشور به نمایندگی بانک‌هاست تا از این طریق انتقال این ارز با کمترین دغدغه صادرکنندگان به انجام برسد.

طرح لایحه مالیات بر عایدی به صحن مجلس می‌آید
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در هفته‌های آینده طرح لایحه مالیات بر عایدی به صحن مجلس می‌آید و نگاه ما بر این است تا مالیات را از حالت شخصی به حقوقی تبدیل کنیم.

پورابراهیمی به سفر اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به سه استان فارس، گیلان و اردبیل در هفته جاری اشاره کرد و ادامه داد: در این بازدیدها با مشکلات صاحبان واحدهای تولیدی، صنعتی و فعالان اقتصادی آشنا شدیم که قرار است با تشکیل جلسه در هفته آینده تسویه دریافت‌کنندگان تسهیلات ارزی به صندوق توسعه ملی با مدل مناسب و راهکار درست انجام شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ۹۰ درصد ظرفیت معادن کشور غیرفعال بوده و تنها ۱۰ درصد فعال است، اضافه کرد: باید با واگذاری معادن در ابعاد مختلف به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، از این ظرفیت خالی برای دور زدن تحریم‌ها بیشتر استفاده کرد.

شرایط مساعد استان اردبیل برای توسعه زراعت چوب و تأمین منابع آب
پورابراهیمی نصب دستگاه اکس. ری در گمرک بیله‌سوار و تأمین منابع مالی سرمایه‌گذاران را با توانمندی بانک‌های عامل یادآور شد و بیان کرد: قبل از سفر در کمیسیون اقتصادی محورها و موضوعات اصلی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد به سرعت برای پروژه راه آهن اردبیل با پیشرفت ۹۰ درصد، تأمین منابع مالی از ماده ۵۶ انجام شود.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: بانک سپه و رفاه مقرر شده تا این منابع تسهیلاتی را پرداخت کنند و در این زمینه در سرفصل‌های مشخص تعهدات دولت برای بازپرداخت این منابع انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شرایط مساعد استان اردبیل را برای توسعه زراعت چوب و تأمین منابع آب یادآور شد و تصریح کرد: در بخش تأمین گاز واحدهای تولیدی و حل مشکلات گمرکی اردبیل نیز برای تسهیل‌گری فرآیند صادرات تصمیمات خوب و عملیاتی گرفته شد که امیدواریم با نگاه پیگیرانه این این کارها به سرانجام برسند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : مریم صدیقی