خلیل نیکشاد در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان اظهار کرد: نه تنها در ایران بلکه در جهان کشاورزی، مادر اقتصاد است و به لحاظ نقش اساسی آن و محصولات تولیدی به عنوان غذای اصلی انسانها تضمین‌گر امنیت غذایی است که تولید و اشتغال واقعی نیز در این بخش مهم، تحقق می یابد.  وی افزود: خوشبختانه […]

خلیل نیکشاد در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان اظهار کرد: نه تنها در ایران بلکه در جهان کشاورزی، مادر اقتصاد است و به لحاظ نقش اساسی آن و محصولات تولیدی به عنوان غذای اصلی انسانها تضمین‌گر امنیت غذایی است که تولید و اشتغال واقعی نیز در این بخش مهم، تحقق می یابد. 

وی افزود: خوشبختانه در طول سال‌های گذشته اقدامات خوبی در حوزه کشاورزی در اردبیل انجام یافته که می‌توان به افزایش ظرفیت سردخانه‌های انبار سیب‌زمینی از ۵۰ هزار تن به بیش از ۱۳۰ هزار تن اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل تصربح کرد: در آبیاری تحت فشار نیز که در ۱۵ سال گذشته در رتبه های ۲۹ و ۳۰ کشوری قرار داشتیم، در دو سال اخیر به رتبه‌های ۳ و ۴ رسیده‌ایم.

نیکشاد ادامه داد: امسال به لحاظ بحران کم آبی و وجود خشکسالی استحصال ۲۰ میلیون مترمکعب آب کشاورزی از سد یامچی عملی نشد که البته به دلیل تغییر و اصلاح الگوی کشت و حرکت های اساسی در جهت استفاده از ترکیب کشت محصولات کم آب بر، در بحث تولید و مدیریت مزرعه و تولید محصولات، کشاورزان با بحران آب مواجه نشدند.

وی تصریح کرد: در مرکز استان و در دشت اردبیل کشاورزان در سطحی معادل ۶ هزار هکتار، اقدام به کشت حبوبات کرده اند که از لحاظ کم آب بری و تقویت زمین و دارا بودن ارزش اقتصادی بالا از لحاظ کمی و اقتصادی، یک موفقیت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل با اشاره به تدوین سند ۲۰ ساله راهبردی توسعه استان گفت: برای گذر از بحران‌ها و رسیدن به موفقیت در سال‌های آتی در بحث تولیدات کشاورزی برنامه محور با همراهی علوم تحقیقات، تکنولوژی و ترویجی که همان کشاورزی صنعتی است، سعی شده تا به صورت عملی گذر موفقیت‌آمیزی از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی داشته باشیم.

نیکشاد گفت: در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری‌های خوبی در سطح اردبیل در بخش کشاورزی صورت گرفته که می‌توان به احداث کارخانه صنایع تبدیلی و تکمیلی تهیه پوره، آب میوه و کنسانتره اشاره کرد که بدون بهره‌مندی از تسهیلات بانکی با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون تومانی در دشت مغان ضمن خرید میوه‌های پادرختی و حتی میوه‌های سردرختی اقدام به خرید و واردات میوه از استانهای همجوار می کند.

وی بیان کرد: با حمایت استاندار اردبیل از برنامه اساسی اقتصاد کشاورزی و سرمایه‌گذاری در این بخش در کنار سایر برنامه‌های توسعه‌مدار می‌توان با تقویت اقتصاد کشاورزان به شکوفایی واقعی توسعه استان دسترسی پیدا کرد.

انتهای پیام/

منبع