به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، مهدی خدمتی ظهر شنبه در جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران شهرستان نمین اظهار کرد: معضل ریزگردها فقط مختص شهرستان نمین نیست بلکه در قسمت‌های مختلف استان مشکل داریم. وی با اشاره به اینکه باید از تجربیات دیگر استان‌های درگیر ریزگرد استفاده کنیم افزود: اختصاص اعتبار در سایه مطالعه طرح است. […]

به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، مهدی خدمتی ظهر شنبه در جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران شهرستان نمین اظهار کرد: معضل ریزگردها فقط مختص شهرستان نمین نیست بلکه در قسمت‌های مختلف استان مشکل داریم.

وی با اشاره به اینکه باید از تجربیات دیگر استان‌های درگیر ریزگرد استفاده کنیم افزود: اختصاص اعتبار در سایه مطالعه طرح است.

خدمتی بیان کرد: در شرایطی که طرح مدیریت ریزگردهای شهرستان نمین به انضمام کل استان تهیه و به اداره کل مدیریت بحران تحویل داده شود طرح را جهت درخواست بودجه به مدیریت بحران کشور ارسال و پیگیری خواهیم کرد.

ریزگردهای «آقبلاغ مصطفی خان» در قالب برنامه کوتاه مدت و بلند مدت مدیریت می‌شود

فرماندار شهرستان نمین نیز در این جلسه اظهار کرد: بیش از یک دهه است ریزگردهای «آقبلاغ مصطفی خان» به معضل جدی در منطقه تبدیل شده است در حالی که هیچ گونه اقدام عملی در ارتباط با حل این مشکل صورت نگرفته و روستاییان مجبور به مهاجرت شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کانون ریز گردها از محدوده ۸ هکتاری شروع و کل منطقه را در بر می‌گیرد گفت: هم اکنون محدوده گردوغبار به ۱۰۰ هکتار رسیده است و اداره محیط زیست استان اردبیل محدوده بالفعل و بالقوه منطقه برای تبدیل شدن به کانون مولد گرد و غبار را تا سطح ۲۸۵ هکتار اعلام کرده است.

طیب امینی با تاکید بر اینکه در یک برنامه کوتاه مدت برای فک پلمپ یکی از چاه‌های پلمپ شده در این روستا اقدام قضائی صورت خواهد گرفت افزود: کلاس‌های توجیهی برای کشت مستقیم و بدون شخم توسط جهاد کشاورزی تشکیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه حل این معضل در سایه مدیریت اصولی و ریشه‌ای است اظهار کرد: طرح مطالعاتی ریزگردهای روستای «آقبلاغ مصطفی خان» و استان اردبیل تا پایان فرودین ماه سال ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد.

فرماندار شهرستان نمین مهمترین عامل اجرای این طرح را موافقت و همکاری مردم دانست و افزود: دهیاری و شورای روستای «آقبلاغ مصطفی خان» صورت جلسه اعلام آمادگی مردم را به فرمانداری و مدیریت بحران تحویل دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت عدم مدیریت صحیح شاهد تبعات زیست محیطی و گسترش کانون به سمت روستاهای «آرخازلو»، «جابلو»، «اولاغان» و شهر اردبیل خواهیم بود.

انتهای پیام/

منبع