حبیب ابراهیم‌پور در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در کنار همراهی مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب هیئت‌های تجاری اعزامی به خارج از کشور با همکاری اتاق بازرگانی تلاش بر این خواهد بود تا بازارهای هدف جدید برای فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان شناسایی و معرفی شود. وی با بیان اینکه سده جدید […]

حبیب ابراهیم‌پور در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در کنار همراهی مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب هیئت‌های تجاری اعزامی به خارج از کشور با همکاری اتاق بازرگانی تلاش بر این خواهد بود تا بازارهای هدف جدید برای فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان شناسایی و معرفی شود.

وی با بیان اینکه سده جدید با درایت مقام معظم رهبری «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده است، تصریح کرد: نقش اتاق بازرگانی در تحقق زیست بوم فناوری استان یک نقش برجسته است و ما انتظار داریم در یک همکاری مشترک در تحقق اهداف شعار سال بتوانیم موفق عمل کنیم.

به هیچ وجه کپی‌برداری در اقتصاد دانش بنیان مد نظر نیست
رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل ضرورت استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و شبکه‌های فن پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، همچنین صندوق‌های خلاقیت و شکوفایی را یادآور شد و گفت: در زیست بوم فناوری استان ما تلاش می‌کنیم تا در کنار همه سازمان‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌های اجرایی از توانمندی اتاق بازرگانی در شناسایی بازارهای هدف و توسعه محصولات صادرات‌محور دانش‌بنیان استفاده کنیم.

ابراهیم‌پور به چهار مرحله ایده‌پردازی، طراحی، اجرا و تولید انبوه محصولات در حوزه صنایع دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: نمی‌توان همه صنایع را با تکنولوژی‌های جدید، دانش‌بنیان نامید چرا که شرکت‌های دانش‌بنیان باید مجوز معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور را داشته باشند و در کنار آن به دانش فنی پیچیده نیز مجهز شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به هیچ وجه کپی‌برداری در این اقتصاد مد نظر نیست بلکه شرکت‌های دانش‌بنیان حاصل تحقیق و توسعه بوده و به محصول مجوز دانش‌بنیان صادر می‌شود.

ابراهیم‌پور با بیان اینکه ۵۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان از صنایع خلاق و پیشرفته بهره می‌برند، اضافه کرد: سهم کشور در توسعه صنایع خلاق، نوآور و شرکت‌های دانش‌بنیان کمتر از ۲ درصد است و در استان اردبیل نیز این سهم بسیار پایین است.

شناسایی بازارهای هدف برای صادرات محصولات فناورمحور
وی چشم‌اندازی ۱۴۰۴ را در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان یادآور شد و بیان کرد: ما در این حوزه سعی می‌کنیم به فناوری زیست بوم کشاورزی به ویژه صنایع غذایی، داروسازی، محصولات شیمیایی، تجهیزات پزشکی، گیاهان دارویی، ‌صنایع فرهنگی و خلاق توجه داشته باشیم که در همه این بخش‌ها بیش از ۵۷۱ واحد فناور و زیست بوم فعالیت می‌کنند.

ابراهیم‌پور به عمده چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه در بخش صادرات محصولات اشاره کرد و ادامه داد:‌ هر چند استان اردبیل در تولید دانش‌بنیان برخی از محصولات دام و طیور، لوله گاز و سنسورهای تشخیص لایروبی بنادر پیشرو است اما همچنان انتظار کمک و همراهی سایر نهادهاست.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل ضرورت شناسایی بازارهای هدف برای صادرات محصولات فناورمحور را یادآور شد و تصریح کرد: اشجع باتری از کارخانه‌های پیشرو استان است که پیشنهاد طراحی و تولید باتری هوشمند با افزایش طول عمر و بازیافت آن را داده که صاحبان ایده می‌توانند تا ۳۰ اردیبهشت ایده‌های خود را ارائه کنند.

انتهای پیام/

منبع