مدیر کل ترویج و فناوری وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر منطبق بر علوم و فنون جدید و تقویت شرکت های دانش بنیان در عرصه کشاورزی حرکت ها و هدفگذاری ها را انجام دهیم بهتر و شایسته می توانیم تولید کیفی را انجام داده و از هدررفت منابع نیز جلوگیری شود.

عبدالله موم وندی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: کشاورزی از بخش های مهم و تاثیرگذار اقتصادی ایران است که در این بخش ما تامین امنیت غذایی مردم را به وفور، متنوع و متکثر شاهد هستیم و تلاش مان بر این است تا آحاد جامعه به غذای سالم دسترسی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۲۷ میلیون تن محصولات متنوع کشاورزی در کشور تولید می شود، اظهار کرد: ۳۵ تا ۴۰ درصد این تولیدات ضایعات است که ۵۲ میلیون تن محصولات تولیدی را شامل می شود.

مدیر کل ترویج و فناوری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه این میزان تولید سهم عمده ای از سفره غذایی مردم دارد، تصریح کرد: متخصصان بر این باورند که ما در مدیریت صحیح این بخش و جلوگیری از دورریز باید به سمت کشاورزی دانش بنیان حرکت کنیم تا کشاورزی معیشتی و سنتی جای خود را به کشاورزی تجاری و سودده بدهد.

موم وندی افزود: اگر منطبق بر علوم و فنون جدید و تقویت شرکت های دانش بنیان در عرصه کشاورزی حرکت ها و هدفگذاری ها را انجام دهیم بهتر و شایسته می توانیم تولید کیفی را انجام داده و از هدررفت منابع نیز جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی بخش تک بعدی نیست بلکه همه ابعاد آن باید متحول شود، گفت: بیشترین تاکید بر ترویج و آموزش بر مبنای یافته های حوزه کشاورزی است که به یقین در این بخش قدرت شبکه سازی و تسهیل گری نیز ارتقا می یابد.

مدیر کل ترویج و فناوری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه های تخصصی برای فعالان این حوزه فرصتی است تا دور هم جمع شده و معایب و نواقص را برطرف کنند، ادامه داد: البته باید در کنار استفاده از الگوهای فناورانه به این اصل معترف باشیم که هر حرکت خلاقانه و مبتکرانه نمی تواند منجر به سودآوری شود بلکه بهتر است بررسی علمی و دقیق در این حوزه مدنظر باشد.

موم وندی چالش های بخش کشاورزی را یادآور شد و بیان کرد: همچنان بخش کشاورزی اقتصادی، تقاضامحور و سودده نیست و نتوانسته به سمت تحول و تحرک حرکت کند.

وی چالش دوم بخش کشاورزی را پائین بودن بهره وری اعلام کرد و گفت: عناصر تولید از نیروی انسانی گرفته تا تجهیزات و نهاده ها خروجی کیفی و موثری در افزایش بهره وری این حوزه ندارند و بهتر است در این حوزه تدبیری درست اندیشیده شود.

موم وندی چالش سوم بخش کشاورزی را ناپایداری در مولفه های تولید دانست و تصریح کرد: این موضوع به نوسانات تولید در بخش کشاورزی منجر شده که بهتر است عوامل محیطی و غیرمحیطی در این زمینه مورد رصد و دقت قرار گیرد.

انتهای پیام/