پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان – گروه استان‌ها: از ابتدای هفته جاری ورود شهرستان مشگین‌شهر به رنگ قرمز کرونایی سبب شد تا تمامی شهرستان‌ها در نوبت ورود به رنگ خطر و وضعیت قرمز کرونایی قرار گیرند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار کرد: با پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی به ستاد کرونای استان قرار است از […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان – گروه استان‌ها: از ابتدای هفته جاری ورود شهرستان مشگین‌شهر به رنگ قرمز کرونایی سبب شد تا تمامی شهرستان‌ها در نوبت ورود به رنگ خطر و وضعیت قرمز کرونایی قرار گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار کرد: با پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی به ستاد کرونای استان قرار است از روزهای آینده محدودیت‌های بیشتر کرونایی با هدف کنترل سویه اومیکرون انجام شود.

وی تصریح کرد: با ورود مشگین‌شهر به رنگ قرمز سایر شهرستان‌ها نیز در اولویت تغییر رنگ از نارنجی و زرد به قرمز هستند که انتظار می‌رود در روزهای آینده این اتفاق رقم بخورد.

چالش افزایش بستری‌ها در استان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: تعداد بستری‌های روزانه کرونا همچنان سیر صعودی به خود گرفته و ما چالش جدی افزایش بستری‌ها را در کنار وضعیت نامناسب مراکز درمانی شاهد هستیم که اگر دستورالعمل‌های بهداشتی مراعات نشود، شاهد اوج‌گیری کرونا در پیک ششم خواهیم بود.

جعفرزاده افزود: عده‌ای احساس می‌کنند اومیکرون شبیه سرماخوردگی است در حالی که فراتر از این بیماری اومیکرون کشنده است و تا ۵ برابر از سویه‌های قبلی خطرناک به نظر می‌رسد و نباید این بیماری را شبیه سرماخوردگی ساده بدانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در حال حاضر به غیر از مشگین‌شهر، در سایر شهرها رنگ زرد و نارنجی حاکم است و اگر بی‌احتیاطی‌ها و بی‌تفاوتی‌ها ادامه پیدا کند تغییر رنگ شهرها نیز به وضعیت قرمز خطرناک دور از انتظار نخواهد بود.

جعفرزاده اضافه کرد: اومیکرون با شدت سرایت و خطرناک بودن در ابتلای فراگیر می‌طلبد تا هموطنان هر ۳ دز واکسن خود را تزریق کنند و در مجالس و محافل عمومی از ۲ ماسک استفاده کنند.

وی ضرورت تعطیلی مراکز پرتجمع را یادآور شد و بیان کرد: با توجه به غیرحضوری بودن مدارس، امیدواریم سایر مراکز پرتردد و پرتجمع نیز تعطیل شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به درگیری کودکان در این سویه اشاره کرد و ادامه داد: خانواده‌ها باید مراقب فرزندان خود باشند و دستورالعمل‌های بهداشتی را برای آنها گوشزد کرده و رعایت آن را یادآور شوند.

صورت سرخ مشگین‌شهر با سیلی کرونا/شهرها در نوبت ورود به خط قرمز

۲۴ درصد جمعیت اردبیل دوز سوم را دریافت کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز در گفتگو با مهراظهار کرد: در ادامه روند صعودی شیوع کرونا، مجموع بستری مبتلایان به کووید .۱۹ در استان اردبیل هم اینک شهرستان‌های اردبیل، بیله‌سوار، خلخال، سرعین، کوثر، گرمی، نمین و نیر در وضعیت زرد، شهرستان پارس‌آباد در وضعیت نارنجی، شهرستان اصلاندوز در وضعیت آبی و شهرستان مشکین‌شهر در وضعیت قرمز قرار دارند.

با آغاز شیوع موج ششم کووید .۱۹ در استان اردبیل شاخص‌های شیوع این بیماری در استان به صورت شتابان در حال افزایش است.

تاکنون برای ۲۶۹ هزار و ۷۹۸ نفر از گروه‌های سنی واجد شرایط در استان اردبیل، دوز سوم واکسن کرونا تزریق شده است.

تاکنون برای ۲۶۹ هزار و ۷۹۸ نفر از گروه‌های سنی واجد شرایط در استان اردبیل، دوز سوم واکسن کرونا تزریق شده و پوشش دوز سوم در این استان به ۲۴ درصد رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به تزریق دوز اول واکسن کرونا برای بیش از ۹۲ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال ساکن در این استان گفت: امیدواریم با ادامه همین روند، شیوع موج ششم در استان گسترده نباشد.

محمدیان اردی بیان کرد: پس از هشدار در خصوص شیوع سویه جدید اومیکرون ویروس کرونا و بروز موج ششم، همزمان با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا و امکان واکسیناسیون بیشتر، استقبال مردمی از واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر افزایش یافته است.

به گفته محققان حتی افرادی که ۲ دوز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلاء نمی‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر مؤثر است.

صورت سرخ مشگین‌شهر با سیلی کرونا/شهرها در نوبت ورود به خط قرمز

کرونا به مرحله هشدار رسید

احتمال شیوع گسترده کرونا در استان اردبیل با سویه اومیکرون در اردبیل به مرحله هشداری رسیده به طوری که باید همه شهروندان استفاده از ماسک و تزریق هر سه دوز واکسن کرونا را جدی بگیرند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

دو برابر شدن مجموع بستری مبتلایان به کووید .۱۹ در استان اردبیل محسوس است و هم‌اکنون ۱۵۷ نفر بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری بوده و در حال مداوا هستند.

روند صعودی بستری روزانه و همزمان مبتلایان کرونا در این استان را نگران کننده خواند و با هشدار نسبت به اوج‌گیری شیوع بیماری کووید .۱۹ در استان اردبیل طی روزهای آینده بیان کرد: آمار مراجعان به مراکز درمانی نشان دهنده شدت شیوع کرونا در سطح استان است.

پس از هشدار در خصوص شیوع سویه جدید اومیکرون ویروس کرونا و بروز موج ششم، همزمان با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا و امکان واکسیناسیون بیشتر، استقبال مردمی از واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر افزایش یافته است.

حتی افرادی که ۲ دوز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلاء نمی‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر مؤثر است.

وی در ادامه با هشدار به احتمال شیوع گسترده کرونا در استان اردبیل با سویه اومیکرون اظهار کرد: همه شهروندان استفاده از ماسک و تزریق هر سه دوز واکسن کرونا را جدی بگیرند.

صورت سرخ مشگین‌شهر با سیلی کرونا/شهرها در نوبت ورود به خط قرمز

آماده‌باش مقابله با کرونا / افزایش ساعت کار داروخانه و درمانگاه‌ها

استاندار اردبیل گفت: با تصمیم ستاد ملی کرونا و با تفویض اختیار اعمال محدودیت‌های کرونایی به استان‌ها واگذار شده است.

سیدحامد عاملی اظهار کرد: به منظور خدمات دهی بیشتر به مبتلایان کرونا و مراجعات سرپایی به درمانگاه‌ها، فعالیت و خدمات رسانی مراکز درمانی و داروخانه‌ها تا ۱۲ شب ادامه خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: طبق مصوب ستاد کرونا همه داروخانه‌ها و درمانگاه‌هایی که شبانه روزی نبوده می‌توانند به مدت دو هفته ۱۶ ساعت به شهروندان خدمات ارائه دهند.

طبق نظریه متخصصان احتمال میزان تلفات اومیکرون به مثابه پیک‌های گذشته خطرناک است و نباید نسبت به موضوع بی مسئولیت و بی احساس باشیم.

استاندار اردبیل با بیان اینکه سویه جدید اومیکرون با انتشار شیوع پنج برابر نسبت به دلتا جامعه را تهدید می‌کند، افزود: شاید عده‌ای عادی انگاری کنند که این سویه بستری و مرگ و میر پایینی داشته باشد اما طبق نظریه متخصصان احتمال میزان تلفات آن به مثابه پیک‌های گذشته خطرناک است و نباید نسبت به موضوع بی مسئولیت و بی احساس باشیم.

عاملی با اشاره به اینکه صدا و سیما و رسانه‌های گروهی وظیفه سنگینی در تنویر افکار عمومی دارند، بیان کرد: صدا و سیما به عنوان رسانه ملی در آگاهی دهی به مردم نقش اساسی دارد و متخصصان امر باید با حضور در رسانه‌ها نسبت به حساسیت موضوع مردم را آگاه کنند.

وی با تاکید بر مدیریت مراکز دارای تجمع بیشتر افزود: محدودیت هوشمند سطح استان باید نسبت به رنگ بندی و به تناسب وضعیت اعمال شود، مردم و دستگاه‌های اجرایی به چارچوب‌های قانون پای بند باشند.

استاندار اردبیل ادامه داد: مدیران بانک‌ها نسبت به مجموعه‌های تحت امر خود نظارت کافی داشته و اعمال پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

عاملی تصریح کرد: مراجعین باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کارهای بانکی را انجام دهند و در کارخانه‌های تولیدی هم صاحبان صنعت احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

استاندار اردبیل پیشگیری را بهتر از درمان بر شمرد و گفت: بهترین زمان رعایت دستور العمل ها و مقابله با شیوع سویه جدید در نقاط مختلف از جمله مراکز پرتراکم، بانک‌ها، دفترخانه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، حمل و نقل درون شهری و برون شهری، مراکز خدماتی، ورود و خروج گمرک بیله سوار و سایر نقاط است که اگر کمی جدی تر توجه شود تا آخر سال این پیک با کمترین تلفات و تهدید سپری می‌شود.

عاملی از مردم استان خواست؛ در آستانه عید نوروز نسبت به دریافت دز سوم واکسن کرونا اقدام کنند و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خرید خود را انجام دهند و در کنار آن سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف نیز نظارت بیشتر نسبت به صنوف متخلف اعمال کنند.

نماینده عالی دولت در استان اردبیل افزایش مراکز تجمیعی را خواستار شد و گفت: تقویت مراکز واکسیناسیون، نظارت بیشتر صنوف، رعایت پروتکل‌ها در مراسم دارای مجوز، پرهیز از دوره همی ها، اطلاع رسانی و هشدار در رابطه با پیک ششم، رعایت دستور العمل محدودیت‌ها بر اساس رنگ بندی ها و از همه مهمتر احساس مسؤولیت نسبت به فرزندان و دانش آموزان باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

صورت سرخ مشگین‌شهر با سیلی کرونا/شهرها در نوبت ورود به خط قرمز

مراکز درمانی پر از بیماران سرپایی

اما در بازدید میدانی که از مراکز درمانی و درمانگاه‌های اردبیل داشتیم به نظر می‌رسد شیوع اومیکرون بار دیگر کادر درمان در مراکز سرپایی را به حالت آماده باش درآورده و با افزایش مراجعات به درمانگاه‌ها تا سه برابر در هفته‌های پیش رو شاهد بستری تعداد بسیاری از بیماران در بیمارستان‌ها خواهیم بود.

آموزش و پرورش استان اردبیل با تعطیل اعلام کردن تمام فعالیت‌های حضوری آموزشی بر استمرار تعطیلی‌ها تاکید کرده و امکان تعطیلی واحدهای آموزشی و مدارس تا پایان سال و فروکش کردن سویه اومیکرون وجود دارد.

اینکه اومیکرون بیشتری گروه سنی کودکان را درگیر می‌کند نیز خانواده‌ها را نسبت به حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس حساس‌تر کرده اغلب والدین تمایل دارند تا آموزش بیشتر در بستر شاد انجام گیرد.

انتهای پیام/

منبع