گروه استانها؛ایران جزو ۵ کشور مطرح تولیدکننده آلومینا در دنیاست که این محصول استراتژیک را تولید می کند. شرکت« آلومینیوم پارس اکسید کسرا» که تولیدکننده اکسید آلومینیوم، سرامیک های مهندسی، سرامیک های ضد سایش، تولید گلوله و لاینرهای سرامیکی است که در صنایع نفت گاز و پتروشیمی، صنایع کاشی و ساخت کاتالیست های صنایع مختلف […]

گروه استانها؛ایران جزو ۵ کشور مطرح تولیدکننده آلومینا در دنیاست که این محصول استراتژیک را تولید می کند. شرکت« آلومینیوم پارس اکسید کسرا» که تولیدکننده اکسید آلومینیوم، سرامیک های مهندسی، سرامیک های ضد سایش، تولید گلوله و لاینرهای سرامیکی است که در صنایع نفت گاز و پتروشیمی، صنایع کاشی و ساخت کاتالیست های صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و پتروشیمی استفاده می شود، زیرمجموعه شرکت سرامیک های صنعتی و هلدینگ AIC فعالیت دارد.

گفتگوی به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار با «مجید جعفری» مدیرعامل شرکت دانش بنیان « آلومینیوم پارس اکسید کسرا» را با هم می خوانیم.

*ابتدا خود را معرفی کنید و از سابقه فعالیت خود بگویید.

مجید جعفری هستم، فارالتحصیل دکترای مهندسی مواد از دانشگاه شفیلد انگلستان. سال ۷۴ بعد از اتمام تحصیلات به ایران بازگشته و در مرکز تحقیقات نسوز اصفهان مشغول فعالیت شدم. اولین پروژه تحقیقاتی من روی گلوله های آلومینایی با درصد بالای ۹۰ درصد بوده که در سال ۷۴ استارت خورد.

*از تولیدات و محصول خود بگویید.

ابتدا بک گراند علمی از محصولاتی که در شرکت «هلدینگ آلومینیوم پارس اکسید کسرا» تولید می کنیم ارائه می کنم. در واقع آلومینا محصولی است که به صورت طبیعی در طبیعت وجود ندارد و باید طی پروسه شیمیایی به نام بایر از مواد اولیه ای به نام بوکسیت استحصال شود. این فرآیند، فرآیند پرهزینه و پیچیده ای است که توسط شرکت های خاص انجام می شود که در حال حاضر در ایران توسط شرکت آلومینای ایران انجام می شود.

این ماده اولیه که به صورت هیدروکسید آلومینیوم و یا گاما آلومینا است برای تولید فلز آلومینیوم استفاده می شود و در عین حال بخشی از این ماده را در طی فرآیندی خاص به صورت فاز هگزاگونال آلفا آلومینا ایجاد می کنیم که این فاز در اثر تغییراتی که در اثر ایجاد حرارت در آن اعمال می شود ساختار کریستالی یا بلوری از ساختار کیوبیک به ساختار هگزاگونال تبدیل می شود و همچنین کار دیگری که انجام می دهیم ناخالصی هایی که در اکسید آلومینیوم در تولید آلومینیوم ایران وجود دارد را در حدی کاهش می دهیم که بتواند در ساختار تولید کاتالیست های مهندسی مورد استفاده قرار بگیرد.

این کاری که ما انجام دادیم در واقع نیاز به یک پروسه آزمایشگاهی نیمه صنعتی و بعد تولید صنعتی داشت که خوشبختانه این فعالیت در سال ۱۳۹۸ با یک طرح پایلوت و تولید محدودی انجام گرفت. پس از موفقیت و آزمایشاتی که در حد صنعتی ایجاد شد ما در فرآیندی تبدیل به تولید صنعتی کردیم که در حال حاضر حدود ۲۰ هزار تن در سال در شهرک صنعتی محمودآباد قم تولید داریم.

*آیا علت دانش بنیان نامیده شدن این شرکت همین است؟

همانطور که توضیح دادم «آلفاآلومینا» ماده ای است که در اثر تغییراتی که در نتیجه انرژی حرارتی که در ماده گاماآلومینا و تغییرساختار کریستالی ایجاد می شود و نهایتا” کاهش ناخالصی ها انجام می شود نیاز به دانش فنی خاص، مواد افزودنی خاص و فرآیندهای تولید خیلی ویژه دارد تا پروسه تغییر ساختار و ایجاد فاز «ایزوگونال» انجام شود. برای همین پس از بازرسی هایی که توسط مرکز دانش بنیان انجام شد ما به عنوان یک شرکت دانش بنیان پذیرش شدیم.

*مورد مصرف خاص تولیدات شما در چه مواردی است؟

البته تولید ما به صورت فلز آلومینیوم نیست. به صورت اکسید آلومینیوم است که فازی به نام «آلفاآلومینا» که یک ساختار «هگزاگونال» است که این ساختار بسته به میزان آلفا شدن به اندازه ساختار کریستالی آن همچنین مقدار ناخالصی که در آن وجود دارد می تواند در صنایع گسترده ای استفاده شود.

اولین صنعتی که خودمان استفاده می کنیم تولید سرامیک های مهندسی است که «سرامیک های ضد سایش، تولید گلوله و لاینرهای سرامیکی» است که در صنایع نفت گاز و پتروشیمی صنایع کاشی و… استفاده می شود.

مصرف خاص دیگر آن در ساخت کاتالیست های صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و پتروشیمی استفاده می شود و اختصاصا” تولید خیلی خاص و ویژه ای که ما انجام می دهیم تولید «اکتیو آلومینا» است که به عنوان جاذب در شیرین سازی گاز طبیعی انجام می شود بنابراین یک گسترده ای از «صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع فولاد، صنایع کاشی و سرامیک و همچنین صنایع پولیشینگ» است که برای تولید خمیرهای پولیش در صنایع فلزات و غیرفلز استفاده می شود

مصرف خاص دیگر آن در ساخت کاتالیست های صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و پتروشیمی استفاده می شود و اختصاصا” تولید خیلی خاص و ویژه ای که ما انجام می دهیم تولید «اکتیو آلومینا» است که به عنوان جاذب در شیرین سازی گاز طبیعی انجام می شود. بنابراین یک گسترده ای از «صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع فولاد، صنایع کاشی و سرامیک و همچنین صنایع پولیشینگ» است که برای تولید خمیرهای پولیش در صنایع فلزات و غیرفلز استفاده می شود.

*میزان اشتغال زایی شرکت شما چقدر است؟

سابقه تولید ما سابقه تولید طولانی نیست و حدود ۴ سال است. از طرفی این محصول در دنیا استراتژیک است که در دنیا ۴ یا ۵ کشور مطرح تولید می کنند و با توجه به تولید فعلی ما که سالانه حدود ۲۰ هزارتن است ۵۰ نفر به طور مستقیم و حدود ۲۰۰ نفر هم اشتغال غیر مستقیم داریم و با توجه به اینکه ما زیرمجموعه شرکت سرامیک های صنعتی و هلدینگ AIC هستیم و آنجا حدود ۳۰۰ نفر پرسنل دارد به جرات می گویم حدود ۵۰۰ نفر زیرمجموعه ما هستند و از محصولات ما استفاده می کنند.

*صحبت از طرح توسعه شما مطرح است در این خصوص بگویید.

در حال حاضر صرفه جویی ارزی که ما ایجاد می کنیم حدود ۳۰ میلیون دلار در سال است. ما طرح توسعه ای داریم برای تولید مواد اولیه ای که در حال حاضر وارداتی است. از جمله «سیمان نسوز، ماده اولیه مولایت، تبولارآلومینا، منیزیت اسپینل» که همه اینها در صنعت دیرگداز و در نهایت در صنعت نسوز استفاده می شود.

طرح توسعه ای در این زمینه داریم که حدود ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد و در حال حاضر حدود ۴۰ درصد آن پیشرفت داشته، می توانم بگویم با اجرای این طرح حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.

*آیا شرایط و زمینه های صادراتی برای شما مهیاست؟

خوشبختانه با توجه به اینکه انرژی در ایران نسبت به دیگر کشورها تا حدی ارزان تر، و نیروی انسانی هم هزینه کمتری دارد و مواد اولیه هم به صورت ۱۰۰ درصد در ایران وجود دارد، زمینه بسیارمناسب و خوبی برای صادرات وجود دارد و در تلاشیم که بازار هدف این محصول را شناسایی و ارزیابی لازم را انجام دهیم. اما در حال حاضرمصرف در ایران انقدر هست که زمینه صادرات ایجاد نشده . با اجرای طرح توسعه ای که پیش بینی می کنیم در پایان سال ۱۴۰۱ به اتمام برسد بازار صادراتی بیشتر و جدی تر پیگیری شود.

*مهمترین چالش و مشکل شما در پروسه تولید چیست؟

مشکلاتی که گریبان صنایع ایران را گرفته گردش مالی، تسهیلات بانکی، سوخت و ضرورت حمایت های دولتی است، به ویژه در بحث واردات بی رویه ای که تجار انجام می دهند و به تولید داخل آسیب می زند، ضرورت دارد رسیدگی بیشتری انجام شود.

*آیا قصد ورود به بورس را دارید؟

شرکت هلدینگ «آلومینیوم پارس اکساید کسرا» در حال حاضر در بورس است اما برنامه داریم که بستر مناسب برای ورود به فرابورس را مهیا کنیم و در تلاشیم ظرف حداکثر ۳ تا ۴ماه آینده به فرابورس وارد شویم.

با توجه به موفقیت ها و سودی که «شرکت آلومینیوم پارس اکسید کسری» در چند سال اخیر داشته و حسابرسی هایی که به صورت مدون انجام شده این احتمال داده می شود که این اقدام انجام و به زودی محقق شود.

نکته مهم برای ورود به بورس اینکه ما حدود ۳ تا ۵ پروژه کار نکرده داره در آینده خواهیم داشت که برای اجرای این پروژه ها سرمایه بسیار زیادی در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان لازم است. بسترهای اولیه و دانش فنی آن انجام شده، از جمله پروژه هایی که می خواهیم انجام دهیم «سیمان نسوز، رولرهای سرامیکی و خط تولید نسوزهای ویژه» است که نیاز به سرمایه گذاری زیاد دارد

*علت اینکه راغب هستید در بورس وارد شوید چیست؟ آیا استفاده از سرمایه سهامداران است؟

نکته مهم برای ورود به بورس اینکه ما حدود ۳ تا ۵ پروژه کار نکرده در آینده خواهیم داشت که برای اجرای این پروژه ها سرمایه بسیار زیادی در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان لازم است. بسترهای اولیه و مسائل فنی آن انجام شده، از جمله پروژه هایی که می خواهیم انجام دهیم «سیمان نسوز، رولرهای سرامیکی و خط تولید نسوزهای ویژه» است که نیاز به سرمایه گذاری زیاد دارد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار