به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، با پیگیری رسانه‌ای و همراهی مسئولان شهری و راه و شهرسازی قرار است تخریب، بازسازی و احیای بنای قدیمی «سرای حاج یوسف» در اولویت قرار گرفته و جلوی حوادث ناگوار همچون متروپل آبادان و پلاسکوی تهران گرفته شود. هر چند کسبه «سرای حاج یوسف» نگران معیشت و وضعیت اقتصادی […]

به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، با پیگیری رسانه‌ای و همراهی مسئولان شهری و راه و شهرسازی قرار است تخریب، بازسازی و احیای بنای قدیمی «سرای حاج یوسف» در اولویت قرار گرفته و جلوی حوادث ناگوار همچون متروپل آبادان و پلاسکوی تهران گرفته شود.

هر چند کسبه «سرای حاج یوسف» نگران معیشت و وضعیت اقتصادی خود در این شرایط سخت هستند اما با تاکید بر کم دوام بودن این سرای قدیمی، دستور تخلیه ۱۰۰ کسبه فعال در این بازار صادر شده تا هر چه سریع‌تر با همکاری صاحبان این بازار و کسبه ساخت و ساز در این فضا به شکل ایمن، اصولی و قاعده‌مند انجام شود.

هر چند بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که کسبه نگران معیشت و وضعیت درآمدی خود به دنبال تخلیه این بازار هستند اما شایسته است مسئولان امر به عنوان یک محل جایگزین فضای جدید کسب و کار را برای صاحبان این سرای قدیمی ایجاد کنند، اما به نظر می‌رسد این شرایط سخت و دشوار برای مالکان راهی ناهموار را برای تخلیه و مقاوم‌سازی این بازار به ویژه صاحبان طبقات بالاتر به وجود آورده که شایسته است در این زمینه به راهکارهای درست، اصولی و قاعده‌مند دست پیدا کنیم.

نظام مهندسی، راه و شهرسازی، شهرداری اردبیل در کنار اصناف تلاششان بر این است تا هر ۲ طبقه «سرای حاج یوسف‌» که سال‌های طولانی است در این بازار نسبت به کسب و پیشه اقدام کرده‌اند، نگرانی و دغدغه آنها را تا حدی کاهش دهند اما آنچه که همچنان در این بنا به شکل غیراصولی و با یک روال نامناسب مشاهده می‌شود عدم همراهی مالک این بناست که خود بر دامنه مشکلات و معضلات افزوده است.

هر چند برخی از ساختمان‌های کم دوام و بی‌دوام در کنار «سرای حاج یوسف‌» نیاز به ترمیم، بازسازی و مقاوم‌سازی دارند ولی به نظر می‌رسد اگر همتی جمعی در سطح استان برای احیا و مرمت چنین مجموعه‌هایی وجود نداشته باشد، باید منتظر حوادث تلخی همچون متروپل بود که صدها انسان را داغدار کرده است.

مسئولان شهرداری اردبیل تلاش می‌کنند تا با برگزاری نشست‌هایی با مالکان و صاحبان واحدهای تجاری در این سرای قدیمی، آنها را قانع کنند تا هر چه سریع‌تر تخلیه این بازار را انجام داده تا شاهد تکرار حوادث ناگوار در اردبیل نباشیم.

انتهای پیام/

منبع