پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر – گروه استان‌ها: وعده‌ای که خیلی از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی از جمله برخی از نمایندگان استان کرمانشاه بر آن در انتخابات ۹۸ موج سواری کردند این روزها با عنوان «طرح شفافیت» به صورت داوطلبانه در مجلس در حال اجرا است. این وعده که برخی نمایندگان […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر – گروه استان‌ها: وعده‌ای که خیلی از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی از جمله برخی از نمایندگان استان کرمانشاه بر آن در انتخابات ۹۸ موج سواری کردند این روزها با عنوان «طرح شفافیت» به صورت داوطلبانه در مجلس در حال اجرا است.

این وعده که برخی نمایندگان از روزهای نخستین مجلس یازدهم پیگیر آن بودند اواسط تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲ به صورت داوطلبانه اجرایی شد تا میزان صداقت نمایندگانی که روزهایی وعده شفافیت می‌دادند سنجیده شود.

«وعده انتخاباتی شفافیت» دیگر این روزها از حالت یک وعده خارج شده و به یک «مطالبه مردمی» تبدیل شده است که فرار از آن می‌تواند به پایگاه اجتماعی برخی نمایندگان ضربه بزند و آنها را در انتخابات پیش رو با مشکل رو به رو کند.

در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه با کلیات این طرح موافقت نکردند.

شکست۵به۳شفافیت آرا در مجمع نمایندگان کرمانشاه/وعده‌ای که محقق نشد

در سال ۱۴۰۰ برای دومین بار طرح شفافیت البته با اصلاحاتی به صحن مجلس بازگشت که تأخیر در بررسی و تصویب این طرح نمایندگان خواهان شفافیت را بر این داشت طی نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار تسریع در روند تصویب طرح «شفافیت آرای نمایندگان» شوند که نام ۲ نماینده از حوزه‌های انتخابیه استان کرمانشاه (محمد رشیدی و حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا) در آن بود؛ در نامه مذکور اجرای داوطلبانه شفافیت آرای نمایندگان امضا کننده مورد تاکید قرار گرفته بود.

اواسط تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲ خبر جدیدی درباره «طرح شفافیت» منتشر شد و بار دیگر این وعده خبرساز مجلس یازدهم را به تیتر رسانه‌ها تبدیل کرد.

از روزهای ابتدایی اجرای طرح «شفافیت داوطلبانه آرای نمایندگان» نمایندگان زیادی به این طرح پیوسته و خواستار شفافیت در آرایشان شده‌اند.

برخی از اعضای مجمع نمایندگان استان کرمانشاه بی توجه به اثرات شفافیت و سنجش نمایندگان فعلی با معیار شفافیت آرا از این طرح استقبال نکرده تا فقط نام سه نفر از نمایندگان استان کرمانشاه در بین داوطلبان شفافیت به چشم بخورد.

شکست۵به۳شفافیت آرا در مجمع نمایندگان کرمانشاه/وعده‌ای که محقق نشد

گذشته از اینکه شفافیت آن هم در آرای نمایندگان مخالف‌هایی دارد و نیز موانع، معایب و چالش‌های جدی برای این طرح برشمرده می‌شود، طرح شفافیت حامیان و محاسنی دارد که منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

محمد رشیدی، حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا و عبدالرضا مصری سه نماینده‌ای هستند که از جمع هشت نفره مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نامشان در لیست داوطلبان اجرای طرح شفافیت آرای نمایندگان است تا طرح شفافیت تنها چند ماه به انتخابات مجلس دوازدهم در اسفند ۱۴۰۲ در بین مجمع نمایندگان استان کرمانشاه ۵ بر ۳ شکست بخورد.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر