به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، سید کمال‌الدین میرجعفریان عصر چهارشنبه در جلسه شورای شهر اردبیل که با موضوع ایمن‌سازی ساخت و سازهای شهری برگزار شد، اظهار کرد: هر از چند گاهی شاهد حوادث ناگوار در کشور نظیر حادثه متروپل آبادان و پلاسکوی تهران بودیم که این حوادث اعم از طبیعی و غیرطبیعی هشدار و […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، سید کمال‌الدین میرجعفریان عصر چهارشنبه در جلسه شورای شهر اردبیل که با موضوع ایمن‌سازی ساخت و سازهای شهری برگزار شد، اظهار کرد: هر از چند گاهی شاهد حوادث ناگوار در کشور نظیر حادثه متروپل آبادان و پلاسکوی تهران بودیم که این حوادث اعم از طبیعی و غیرطبیعی هشدار و زنگ خطری برای ماست تا مواظب ساخت و سازهای ناایمن باشیم.

وی تصریح کرد: باید همه دستگاه‌ها در چارچوب قانونی به وظایف خود در این حوزه عمل کنند تا شاهد حوادث ناگوار همچون متروپل آبادان نباشیم.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل موضوع تأمین ایمنی کارگران، مهندسان و تأسیسات ساختمانی را یادآور شد و گفت: اداره کل کار و آموزش فنی و حرفه‌ای وظیفه خطیری را در این حوزه دارند که متأسفانه در سال‌های اخیر آموزش مهارتی نیروهای کارگری و ساختمانی متوقف شده است.

میرجعفریان افزود: نباید این آموزش‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم بلکه بهتر است نیروهای توانمند در حوزه ساخت و ساز تربیت یافته و وارد بازار کار شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برخی حرکت‌های خارج از چارچوب قانونی در نظام فنی و حرفه‌ای مانع از تحقق برنامه‌های آموزشی و مهارت‌آموزی شده که بهتر است فنی و حرفه‌ای استان اردبیل در این بخش برنامه‌ریزی و طراحی درستی را انجام داده و بر اساس مهارت کارگران گواهینامه مهارتی و حرفه‌ای برای آنها صادر شود.

میرجعفریان اضافه کرد: بنای کمیسیون ماده ۱۰۰ یک بنای نادرست و خارج از چارچوب قانونی است چرا که باید در همان گام‌های اولیه در ساخت بنا جلوی تخلفات گرفته شده تا ما شاهد ارجاع پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ و گرفتاری جدید برای دست‌اندرکاران پلیس ساختمان و نهاد قضائی نباشیم.

وی بیان کرد: شهرداری، راه و شهرسازی و نظام مهندسی نباید اجازه تخلف در ساخت و ساز را بدهند و یا از این محل بخواهند منبع درآمدی کسب کنند بلکه بهتر است با عمل به وظایف خطیر همه گروه‌ها به ویژه فعال عمل کردن نظام مهندسی، جلوی تخلفات گرفته شده و مراجع متخلف نیز به دست قانون سپرده شوند.

میرجعفریان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در کنار ایمن‌سازی ساختمان‌ها و توجه شهرداری به گزارش تخلفات ارائه شده از سوی مهندسان، بهتر است از بعد حیثیتی و صنفی نیز مهندسان شأن کار خود را با غفلت از نظارت‌های دقیق زیر سوال نبرند بلکه در چارچوب طرح ارائه شده، پروژه‌ها انجام و موضوع نقشه دوم برای همیشه بساطش برچیده شود.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل ضرورت تقویت بعد نظارتی را از سوی نظام مهندسی و شهرداری یادآور شد و تصریح کرد: شایسته نیست تراکم‌فروشی و ارجاع پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ به منبع درآمد شهرداری تبدیل شود بلکه بهتر است منطبق بر طرح تفصیلی و جامع و ضوابط و مقررات شهرسازی، ساخت و سازها با در نظر گرفتن تمام ارکان قانونی به شکل صحیح و کیفی انجام شود.

وی گفت: در این زمینه اطلاع‌رسانی نیز بسیار مهم و اساسی است تا مردم خود در رأس نظارت‌ها قرار گرفته و درخواست تهیه نقشه دوم و یا سایر تخلفات را ندهند.

میرجعفریان افزود: نسخه علاج‌بخشی باید در این زمینه تدوین شده تا با تقویت نظارت‌ها و کنترل‌ها بر مبنای طرح‌های تفصیلی و جامع تصمیم‌گیری در حوزه ساخت و ساز بر اساس نقشه ارائه شده به انجام برسد تا شاهد کاهش ورودی پرونده به کمیسیون ماده پنج و ۱۰۰ در شهرداری‌ها باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: باید کار را به نحوی به پیش ببریم تا با رعایت اصول و قواعد پرونده‌ای به کمیسیون ماده پنج و ۱۰۰ وارد نشود و مراجع قضائی و سایر دستگاه‌ها نیز گرفتار برخی از مشکلات جانبی نشوند.

میرجعفریان ارتقا مهارت کارگران و استفاده از این نیروهای آموزش‌دیده را با پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی یادآور شد و اضافه کرد: در کنار ارتقا مهارت و آموزش، باید حمایت‌های بیمه‌ای و سایر حمایت‌ها انجام شده تا حرکت مؤثری را در فرآیند کارها شاهد باشیم.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل از نظام مهندسی خواست تا دایره حقوقی نظام مهندسی به شکل ویژه راه‌اندازی شود تا در صورت بروز تخلف از سوی جامعه مهندسان، پیگیری‌ها انجام و حتی از طریق مراجع قضائی برای متخلفان احکام قانونی صادر شود.

سرای حاج یوسف متروپل دوم اردبیل

نایب رئیس شورای شهر اردبیل نیز به حادثه ناگوار متروپل آبادان اشاره کرد و ادامه داد: وقوع چنین حوادث ناگوار احساسات مردم را جریحه‌دار کرده و باید مقصران به سزای اعمالشان برسند.

میر محمد سید هاشمی گفت: نه تنها گودبرداری غیراصولی و فرو ریختن ساختمان‌های ناایمن تبعات منفی اعم از تبلیغات داخلی و خارجی علیه مدیریت ناکارآمد ساخت و ساز در برخی از پروژه‌ها را به دنبال دارد بلکه صلاحیت حرفه‌ای جامعه مهندسان را نیز مخدوش کرده است.

وی اظهار کرد: باید در ابعاد مختلف مشاوران و پیمانکاران و کارگران ساختمانی از مهارت و رتبه‌بندی مناسب با تعریف دقیق از اکیپ‌های اجرایی صلاحیت‌دار انجام شده و به صورت جامع و کامل شاهد مهارت‌آموزی کارگران ساختمانی و ورود عالمانه آنها به این حوزه باشیم.

نایب رئیس شورای شهر اردبیل بخش تئوری دانشگاه‌ها را شایسته و متناسب با سطح علمی کشورهای مختلف برشمرد و تصریح کرد: در کنار افزایش دانش فنی، بهتر است رویکردهای عملیاتی نیز مورد توجه مهندسان قرار گرفته و یک مدیریت یکپارچه را در ساخت و ساز کشور شاهد باشیم.

سید هاشمی توجه به ایمن‌سازی ساخت و ساز و تعریف یک اهرم بازدارنده در مسیر جلوگیری از تخلفات ساختمانی را یادآور شد و افزود: برخی مهندسان به موقع و به صورت مکرر تخلفات ساختمانی را به شهرداری در قالب اپلیکیشن طراحی شده گزارش می‌کنند اما از سوی شهرداری رسیدگی دقیق و سریع انجام نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کنار اصلاح برخی از فرآیندها در کار پیمانکاران، مهندسان و اکیپ‌های اجرایی و نظارتی، بهتر است از رفتارهای غیرحرفه‌ای پرهیز شده و افراد با صلاحیت لازم ساخت و ساز را مورد توجه قرار دهند.

سید هاشمی وجود ساختمان ناایمن سرای حاج یوسف را در اردبیل به عنوان متروپل دوم ایران یادآور شد و اضافه کرد: شایسته است هر چه سریع‌تر ایمن‌سازی این مجموعه تجاری مورد توجه قرار گیرد تا شاهد بروز حوادث ناگوار نباشیم.

انتهای پیام/

منبع