در حالی که اردبیل با وضعیتی شکننده مواجه است، اما با ورود تعطیلات عید نوروزی و حضور خیل عظیم مسافران نوروزی در این استان وضعیت هر روز در حال وخیم شدن است.

به گزارش آذرمغان به نقل از تسنیم، در حالی که اردبیل با وضعیتی شکننده روزها را سپری می‌کرد و مسئولان به مردم توجه و هشدارهای لازم را برای لزوم توجه به رعایت موازین بهداشتی می‌دادند، اما با ورود تعطیلات عید نوروزی و حضور خیل عظیم مسافران نوروزی در این استان وضعیت هر روز در حال وخیم شدن است.

متأسفانه عادی‌انگاری مردم به مسئله کرونا، دید و بازدیدها، دورهمی‌ها، مسافرت‌ها و گردش‌ها در استان اردبیل بدون هیچ مانع و مشکلی ادامه دارد و مردم در این زمینه از هیچ فرصتی برای خوشگذرانی‌ دریغ نمی‌کنند و خوشی‌های زودگذر همچنان حرف نخست را می‌زند.

این در حالی است که بسیاری از مردم استان از وضعیت موجود ناراضی هستند و ورود مسافران و میهمانان نوروزی را با توجه به ازدحام و افزایش جمعیت به عنوان هدررفت تمامی زحمات خود در طی سال گذشته تلقی می‌کنند، چرا که همزمان با ورود مسافران شیوع کرونای انگلیسی و فوتی‌ها و بستری‌های روزانه نیز شدت گرفته است.

اما در این میان سؤالی که پیش می‌آید این است که بعد از اتمام تعطیلات نوروزی چه بر سر وضعیت کرونایی استان می‌آید و این وضعیت تا چه اندازه سلامتی مردم را به خطر خواهد انداخت و این که وضعیت رنگبندی‌های شهرستان‌ها نیز تغییر کند دور از انتظار نخواهد بود و مطمئناً این وضعیت در تمامی جوانب و ابعاد استان نیز تأثیرات منفی خواهد گذاشت.

بازدید میدانی خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که عادی‌انگاری کرونایی در استان اردبیل کاملاً فرهنگ‌سازی شده، به طوری که حتی در مناطق پرتجمع شهر نیز استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار کاهش یافته و سطح شهر مملؤ از ماسک‌های کثیف و آلوده است، در حالی که در شرایط کنونی رعایت همه‌جانبه اصول بهداشتی برای قطع زنجیره منحوس کرونا حرف نخست را می‌زند.

تجمع مردم و مسافران نوروزی در اردبیل یک معضل جدی است

در این باره یکی از شهروندان اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: شیوع کرونا در استان اردبیل با روند صعودی مواجه است و این موضوع در شرایط فعلی یک خطر جدی و بحران اساسی است، به طوری که مردم خود استان از یک طرف و میهمانان نوروزی از طرف دیگر به این مسئله دامن می‌زنند.

این شهروند ادامه داد: تجمع مردم در مقابل آبگرم‌ها، داخل رستوران‌ها و مراکز گردشگری یکی از معضلات اساسی و جدی است، به طوری که حتی جای سوزن انداختن هم در این مراکز وجود ندارد و گویا کرونا به کل تمام شده است، در حالی که این سهل‌انگاری‌ها استان اردبیل را به خطر جدی انداخته است.

وی اظهار کرد: امیدواریم نظارت و بازدیدهای بیشتری در استان انجام یابد و طوری نباشد که برای نجات یک حوزه یا حیطه خاص کل موضوع نادیده گرفته شود و مردم دلبخواهی رفتار کنند و آینده استان را نادیده بگیرند و وضعیت کنونی را ساده بشمارند.

در همین خصوص شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با دادن هشدارها و اطلاعیه‌های مربوط مبنی بر لزوم رعایت همه‌جانبه مردم اظهار داشت: از مردم انتظار می‌رود عادی‌انگاری‌های کرونایی را کنار بگذارند و به فکر سلامتی خود و دیگران باشند.

وی بیان کرد: فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت موازین بهداشتی و استفاده از ماسک به هیچ عنوان فراموش نشود و امید می‌رود مردم ایام شیرین عید نوروز را به کام خود و دیگران تلخ نکنند، چرا که در وضعیت کنونی و ورود کرونای انگلیسی به استان و درگیری ۱۷ نفر به این ویروس جهش یافته خطر جدی‌تر شده است.

حبیب‌زاده با اشاره به تغییر رنگ شاهرود و کلور خلخال به وضعیت قرمز نیز گفت: امیدواریم مسافران و میهمانان نوروزی نیز تمامی مسائل و جوانب را رعایت کنند و همکاری و مشارکت‌های لازم را داشته باشند که این مسئله به عنوان یک اولویت اساسی مطرح است.

شمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در اردبیل به ۲۰ نفر رسید

حبیب‌زاده در ادامه از مثبت شدن تست کرونای انگلیسی ۳ نفر دیگر در استان اردبیل خبر داد و اظهار داشت: براساس آخرین نتایج مشخص شده توسط آزمایشگاه تشخیص کرونا، تست کرونای انگلیسی ۳ نفر دیگر در کلور خلخال یک مرد و ۲ زن مثبت اعلام شده است.

وی گفت: در حال حاضر با ۱۲ مورد بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در اردبیل و ۸ نفر در خلخال، جمعاً ۲۰ نفر به دلیل این بیماری در استان شناسایی شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: از همه خانواده هایی که مسافر از استان خوزستان و استان‌های درگیر یا کشور عراق دارند یا افرادی در این دو منطقه کار می‌کنند و به استان خواهند آمد درخواست می‌کنیم به محض ورود این افراد به استان، به سامانه ۴۰۳۰ یا شماره تلفن مرکز مدیریت بیماریهای شهرستان اطلاع داده تا غربالگری و معاینه و تست انجام شود و در صورت ابتلای افراد، سریعا درمان یا ایزوله صورت گیرد تا مانع انتقال ویروس در خانواده شود.

و اما کلام آخر این که، انتظار از مسئولین، مردم و به خصوص میهمانان نوروزی این است که در نخستین روزهای سال به فکر خود و دیگران باشند و نظارت‌ها و بازدیدها برای رعایت جدی‌تر در استان تشدید شود تا بعد از یک دوره کوتاه شاهد دادن دست گل به آب نباشیم.

گزارش از زهرا رضازاده

انتهای پیام/