امام جمعه اردبیل گفت: برخورد دوگانه آمریکا با موضوع حقوق بشر در قضیه جمال خاشقچی کاملا معلوم شد و همه فهمیدند درد آمریکا درد حقوق بشر و دموکراسی و تروریسم نیست و همه این‌ها ابزار منافع نامشروع آمریکایی‌هاست.

آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اردبیل اظهار داشت: این عالم با سنت‌های الهی اداره می‌شود؛ یک سنت بزرگ الهی این است که حق از خود موید معنوی دارد، “من صارع الحق صرعه” یعنی هرکس با حق درگیر شود، شکست او حتمی است.

وی گفت: خون مظلومانی که در چند سال اخیر توسط آمریکا و اذناب او در منطقه ریخته شده اثر خود را نشان خواهد داد، نمونه آن افتضاح بسیار بزرگ آمریکا و آل سعود در قضیه جمال خاشقجی بوده و این افتضاح آن گونه است که اگر میلیاردها دلار مصرف می‌کردیم نمی‌توانستیم آن را درست بکنیم.

عاملی افزود: برخورد دوگانه آمریکا با موضوع حقوق بشر در این حادثه کاملا معلوم شد و همه فهمیدند درد آمریکا درد حقوق بشر و دموکراسی و تروریسم نیست و همه اینها ابزار منافع نامشروع آمریکایی‌هاست، در این حادثه ترامپ عملا گفت که پول بر حقوق بشر مقدم است؛ پس از این به بعد دولت آمریکا حق ندارد از حقوق بشر صحبت کند و کشوری را به خاطر آن محکوم کند یا محاصره برای آن کشور درست کند.

خطیب جمعه اردبیل بیان کرد: وقتی رئیس جمهور آمریکا می‌گوید از ۱۱۰ میلیارد دلار فروش تسلیحات به عربستان نمی‌تواند بگذرد با این سخن عربستان جری‌تر می‌شود و به هر جنایتی دست می‌زند این سخن بهترین چراغ سبز برای عربستان جهت هرگونه جنایت و تحرکات تروریستی است.

وی تصریح کرد: در یمن نیز آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی فقط به خاطر پول به عربستان چراغ سبز داده‌اند که هر چقدر می‌خواهد از یمنی‌ها را به قتل برساند؛ ملت آمریکا از اینکه چنین تاجر بی‌رحم، بی‌مروت و بی‌انصافی را بر مردم دنیا مسلط کرده‌اند باید خجالت بکشند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل افزود: ترامپ بالصراحه ماهیت ناپاک و درنده‌خویی خود را آشکار می‌کند و امر پنهان ندارد؛ او می‌گوید “من این هستم”، ما با او کار نداریم غصه ما برای کسانی از روشنفکران وطنی است که می‌گویند باید به چنین مرد رذلی پناه برد.

وی بیان کرد: آمریکا در مجمع سازمان ملل با خنده روسای کشورها مفتضح شد، در شورای امنیت سازمان ملل عرصه را به ایران واگذر کرد و در تحریم با مخالفت کشورهای بزرگ اعم از اروپا، هند، چین، روسیه و ترکیه مواجه شد.

عاملی بیان کرد: چین و هند دو واردکننده اصلی نفت ایران هستند و اعلام کرده‌اند که به خرید نفت ایران ادامه خواهند داد چون تحریم‌ها از جانب سازمان ملل نیست، ترکیه نیز اعلام کرده است قرار داد ده ساله خرید گاز از ایران را حفظ خواهد کرد.

خطیب جمعه اردبیل تصریح کرد: آمریکا در آرزوهای کودکانه آمدن ایرانی‌ها به مذاکره و گرفتن عکس دو نفره شکست خورد، رئیس جمهور ایران می‌گوید تا حال هشت بار پیشنهاد دیدار با ترامپ را رد کرده چون به مردی که به امضای خود احترام نمی‌گذارد اعتمادی ندارد.

وی افزود: آمریکا در دادگاه لاهه نیز شکست خورد، با این که لشکری از حقوق‌دانان و وکلا را آورده بود به حدی که در تاریخ آمریکا دیده نشده بود و عجیب این است که با اینکه قوی‌ترین وکلا و حقوق‌دانان جهان در آمریکا هستند ولی یک وکیل انگلیسی هم آورده بود و این برای حقوق‌دانان و وکلای دنیا بسیار جالب بود اما همه آنها منهدم شدند.

عاملی گفت: از طرفی آمریکا رابطه خود را با روسیه و چین کاملا خراب کرده با خروج از برجام به شدت اروپایی‌ها را تحقیر کرده و با درگیری اقتصادی با اروپا همراهی آن‌ها را از دست داده است و در منطقه نیز در سوریه شکست خورده، عراق را از دست داده و با جنایت در یمن خود را محکوم آزادی خواهان جهان کرده است به طوری که در حال حاضر حرکت عظیمی در آمریکا و اروپا بر علیه آمریکا و عربستان تشکیل شده و دامنه اعتراض به کنگره و سنا نیز رسیده است.

نماینده ولی فقیه در اردبیل اظهار کرد: آمریکا بالاخره ماجرای جمال خاشقجی مثل یک زلزله موجودیت هر دو دولت آمریکا و آل سعود را به مخاطره انداخته است اینکه یک فعال سیاسی کشته شود و بدنش قطعه قطعه گردد آن هم در یک کشور خارجی جنایتی بسیار بزرگ است. در مقابل انزوای سیاسی آمریکا، ایران اسلامی در عرصه دیپلماسی بین‌المللی جایگاه ویژه پیدا کرده است.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: تمام ادعاهای پمپئو و ترامپ بر علیه ایران مدعای بدون دلیل است آنها می‌گویند ایران سردمدار تروریسم است اما نمی‌توانند حتی یک ترور نشان بدهند که ایران در آن دست داشته باشد.

عاملی تصریح کرد: از همه بدتر بزرگترین افتضاح برای آمریکا این است که رسانه‌های آنها ملت ما را به اموری دعوت می‌کنند که در شان یک ابرقدرت نیست و نهایت ذلت برای آمریکا است. این همه عزت و افتخار کشور ما و ذلت و زبونی آمریکا مرهون رهبری مقام معظم رهبری است.