پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، گروه سیاست- هادی رضایی: ساعات ابتدای روز یکشنبه (۲۲ اسفند) بود که خبرهای ضد و نقیضی از حمله راکتی و یا وقوع انفجارهایی در حوالی شهر اربیل در شمال عراق منتشر شد، در ابتدا این اخبار به نقل از منابع عراقی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، اما چیزی نگذشته […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، گروه سیاست- هادی رضایی: ساعات ابتدای روز یکشنبه (۲۲ اسفند) بود که خبرهای ضد و نقیضی از حمله راکتی و یا وقوع انفجارهایی در حوالی شهر اربیل در شمال عراق منتشر شد، در ابتدا این اخبار به نقل از منابع عراقی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، اما چیزی نگذشته بود که فیلم‌هایی از لحظه انفجار منتشر شد، انتشار این فیلم‌ها سناریوی انفجار و یا حمله خمپاره‌ای به اربیل را کنار زد و اصابت موشک به این مناطق را تقویت کرد.

شدت انفجارها این گمانه را تقویت کرد که به احتمال بسیار زیاد از موشک بالستیک در این حمله استفاده شده است، گمانه زنی‌ها و اظهار نظرها از شاهدان عینی حاکی از این بود که موشک‌ها از سمت ایران شلیک شده است، اما هیچ منع رسمی این اخبار را تأیید نمی‌کرد، اوایل صبح بود که محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگویی دست داشتن ایران در این اقدام موشکی را تکذیب کرد. اما همچنان گمانه زنی‌ها و خبرها درباره مبدا شلیک این موشک‌ها وجود داشت، البته منابع آمریکایی اعلام کردند که این موشک‌ها از مناطق غربی ایران شلیک شده و به مناطقی در نزدیکی کنسولگری این کشور در اربیل عراق اثابت کرده است.

اطلاعیه سپاه درنهایت ابعاد این اقدام را مشخص کرد و نشان داد که این حملات موشکی در پاسخ به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در هفته‌های گذشته صورت گرفت. در این اطلاعیه تاکید شد که در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلام قبلی مبنی بر بی‌پاسخ نگذاشتن جنایت‌ها و شرارت‌های این رژیم منحوس، در بامداد یک شنبه ۲۲ اسفند مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها مورد هدف موشک‌های نقطه‌زن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

پاسخ قاطع به شرارت‌های صهیونیست‌ها

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با پاسخ قاطعِ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مواجه شد و در ساعت ۱:۲۰ بامداد یکشنبه، انفجارهای بزرگی در اربیل عراق به‌وقوع پیوست و به دو مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به موساد اصابت کرد و توان بالای موشک‌های بالستیک ایران را در مقابله با هر شرارتی به رخ جهان کشید.

چندساعت پس از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه جاسوسی رژیم صهونیستی در اربیل عراق، یکی از رسانه‌های منطقه‌ای در گفتگو با منابع موثق به عملیات خرابکاری اخیر در یک پایگاه نظامی کشورمان در کرمانشاه اشاره کرد و مدعی شد: حمله به پایگاه رژیم صهونیستی در انتقام خرابکاری اخیر آنها بوده است و هنوز انتقام شهادت دو پاسدار شهید مدافع حرم در سوریه گرفته نشده است.

البته شرارت‌ها و جنایت‌های رژیم صهیونیستی مختص به حادثه اخیر و به شهادت رساندن دو مدافع حرم ایرانی در سوریه نمی‌شود؛ آنها پیش از این نیز در فروردین ۱۳۹۷ با حمله به پایگاه هوایی «تی ۴» در حمص سوریه، چند تن از نیروهای ایرانی ازجمله «سید عمار موسوی»، «مهدی لطفی نیاسر» و «اکبر زوار جنتی» را به شهادت رسانده بودند.

ایران که در سال‌های اخیر و پس از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی با موشک باران پایگاه آمریکایی معادلات منطقه را بر هم زده است، با اقدام اخیر خود نیز نشان داد که به هیچ عنوان اجازه گستاخی به دشمنان نخواهد داد. همانگونه که مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور ۱۳۹۴/۰۲/۱۶ فرمودند: «ملّت ایران مذاکره‌ی زیر سایه‌ی تهدید را برنمی‌تابد. چرا تهدید می‌کنند؟ چرا غلط زیادی می‌کنند؟ می‌گوید اگر چنین نشود، چنان نشود، ممکن است ما حمله‌ی نظامی به ایران بکنیم؛ اوّلاً که غلط می‌کنید؛ ثانیاً من در زمان رئیس‌جمهور قبلی آمریکا – آن‌وقت هم تهدید می‌کردند – گفتم دوران بزن‌ودررو تمام شده؛ این‌جور نیست که شما بگویید میزنیم و درمی‌رویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال می‌کنیم. این‌جور نیست که ملّت ایران رها کند کسی را که بخواهد به ملّت ایران تعرّضی بکند؛ ما دنبال خواهیم کرد.»

سپاه پاسداران در ادامه اطلاعیه‌ای که در خصوص حملات موشکی به اربیل عراق منتشر کرد آورده است: بار دیگر به رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار می‌دهیم، تکرار هرگونه شرارت با پاسخ‌های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد. برخورد قاطع سپاه با شرارت‌های اخیر صهیونیست‌ها می‌تواند عاملی بازدارنده باشد و آن‌ها را بیش از گذشته نسبت‌به اقداماتی که انجام می‌دهند، هوشیار کند.

پیام اقدام موشکی سپاه به کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای

مقامات ایران همواره در این سال‌ها اعلام کرده‌اند که با هرگونه اقدام علیه منافع ملی کشورمان به سخت‌ترین شکل ممکن پاسخ خواهند داد و هر تهدیدی را در نطفه خفه می‌کنند و به کشورهای منطقه نیز این پیام منتقل شد که به هیچ عنوان اجازه ندهند، خاک کشورشان محلی برای اقدام گروه‌ها یا کشوری علیه ایران شود و اگر این چنین شود ایران حق نابودی این محل‌های فتنه را برای خود محفوظ می‌داند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال همکاری و ارتباط دوستانه با کشورهای همسایه است و در طول سال‌های گذشته بر ضرورت همکاری کشورهای منطقه برای ثبات و امنیت تاکید کرده و با اقدامات اخیر آمریکایی‌ها و دشمنان علیه امنیت منطقه هم این مهم، بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. در این راستا، اطلاعیه سپاه به ملت ایران اطمینان می‌دهد که اجازه گسترش ناامنی برای هموطنان‌مان را نخواهند داد.

گفتمان «موشک‌ها» گوشه‌ای از اقتدار ما به هر تهدیدی است

غرش موشک‌های ایرانی در روزهای پایانی سال مُهر پایانی بر هرگونه رجزخوانی و دسیسه‌چینی بود. جمهوری اسلامی ایران که دست برتر را در منطقه دارد با توسعه توان دفاعی و به‌ویژه توان موشکی و پهپادی، امنیت پایدار برای ملت ایران را معنایی عمیق‌تر بخشیده است.

علی‌رغم تفسیرهای جهت‌دار درخصوص اهمیت قدرت موشکی و توان دفاعی در سال‌های گذشته، غائله اوکراین به‌خوبی نشان داد که جهان و به معنای بهتر جهان غربی با همان مفهومی معناپذیر است که فیلسوف قرون ۱۶ و ۱۷ انگلیسی، ترسیم می‌کند. «توماس هابز» که انسان را «گرگ انسان» می‌داند امروز هم برای جامعه جهانی قابل‌توجه است. علی‌رغم دیدگاه‌های کمال پایه و ایده‌آل پس از نزدیک به یک قرن نه‌تنها جامعه متمدن غربی از هرج‌ومرج و نزاع گسترده فاصله نگرفته است، بلکه با فریب و خلع سلاح یک عضو خود، شرایط را برای هزینه‌های گزاف بر یک ملت فراهم کرده و هیچ پشتیبانی از آن نمی‌کند.

این موضوع در روزهای پایانی سال به‌خوبی نشان داد که بهره بردن از قدرت موشکی و توسعه توان دفاعی ضرورتی انکارناپذیر است. از دیگر سو با تحرکات جدید دشمنان ملت ایران در مرزها و چالش‌های حضور در کشورهای همسایه برای مقابله با ایران، دستِ برتر ایران در مواجهه و ابتر ماندن اقدامات‌شان به رخ جهانیان کشید.

حق مشروع ایران در پاسخ به هرگونه اقدام ضدامنیتی

ایران قائل به معادله امنیت در برابر امنیت است و اگر قرار به ناامنی چه در زمین، هوا و دریا باشد، جمهوری اسلامی ایران به آن پاسخ می‌دهد. ایران در طول سالیان گذشته ثابت کرده است که با نقض امنیت ملی خود در هر سطحی مسامحه نخواهد کرد و با آن به طور جدی برخورد می‌کند. در گذشته نیز چنین بوده، زیرا این حق مشروع و قانونی ایران است که به گروه یا کشوری که بخواهد امنیت ملی اش را به خطر اندازد پاسخ دهد.

اقدام اخیر سپاه چیز جدیدی نیست و در گذشته نیز ایران به این قبیل اقدامات از سوی هر کشور یا گروهی که صورت می‌گرفت پاسخ می‌داد، چرا که این حق قانونی هر کشوری از جمله ایران است که با تهدیدات علیه منافع و امنیت ملی خود برخورد کند.

معمولاً مقامات کردستان عراق مخالف اقدامات تروریستی بوده‌اند و اعلام کرده‌اند اجازه استفاده از آن منطقه برای حمله به ایران را نمی‌دهند، اما اگر کوتاهی در این زمینه انجام دهند باید بدانند ایران تلافی خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران و دولت مرکزی عراق در زمینه‌های امنیتی همکاری‌های گسترده و خوبی دارند و بعید است که دولت مرکزی عراق راضی به این اقدامات تروریستی علیه ایران باشد و تا به حال اقدامات خوبی در برابر این حملات انجام داده‌اند که امیدواریم ادامه دار هم باشد.

بر همین اساس با مراجعه به حافظه تاریخی چند سال اخیر به خوبی می‌توان دید که ایران به هرگونه تهدیدی از سوی کشورها و گروهک‌های متخاصم به منافع کشور و مردم پاسخ داده و این اقدامات به همگان این پیام را صادر می‌کند که آسیب زدن به منافع ایران هزینه سنگینی در پی خواهد داشت، به این بهانه در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

۱- پاسخ کوبنده به ترقه بازی داعش؛ حمله موشکی به دیرالزور و هجین

پس از حمله رذیلانه عناصر تکفیری تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) نیروی هوافضای سپاه در آخرین دقایق روز ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ و همزمان با آخرین شب قدر، دیرالزور را مورد ضربات موشکی قرار داد که به عملیات «لیله القدر» مشهور شد.

دیرالزور از آن جهت مهم بود که با شکست عناصر گروه تروریستی داعش از ارتش و کمیته‌های مردمی سوریه، بسیاری از عناصر بلندپایه این گروه تکفیری به این منطقه فرار و مقر فرماندهی و پشتیبانی عملیات خود را در آن قرار داده بودند. بر همین اساس در این حمله بسیاری از عناصر اصلی و فرماندهان داعش به هلاکت رسیدند و به تجهیزات و سامانه‌های نظامی این گروه تروریستی خسارت‌های جبران ناپذیری وارد شد.

علاوه بر عملیات سپاه پاسداران در دیرالزور، در ساعات آغازین ۹ پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان ماه ۱۳۹۷، ۶ فروند موشک بالستیک و ۷ فروند پهپاد رزمی به سوی منطقه شرق فرات در خاک سوریه گسیل شدند تا پاسخ عناصر داعش در اقدام تروریستی حمله به رژه نیروهای مسلح کشورمان در گرامیداشت هفته دفاع مقدس در اهواز را بدهند.

برخی از تحلیلگران، این ضربات موشکی را انتقام شکست این گروه تروریستی تکفیری در مقابل جبهه مقاومت عنوان کردند، زیرا سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی در ۳۰ آبان ۱۳۹۶ در نامه‌ای به مقام معظم رهبری پایان شجره خبیثه داعش را اعلام کرده بود.

موشک‌های «ذوالفقار» و «قیام» که توسط نیروی هوافضای سپاه به سوی مقر داعش در سوریه شلیک شدند، ابوعلی المشهدانی فرمانده سابق امنیتی منطقه موصل عراق را به هلاکت رساندند تا به دشمن بفهمانند، هرکس تعرضی به ایران داشته باشد، سیلی محکمی را خواهد خورد.

بعد از این حمله بود که گروه تروریستی داعش، دیگر حتی به خیال خود نیز فکر شوم حمله به منافع ایران را از دستور کار خود خارج کرد، چرا که می‌دانست در مقابل هر اقدامی، جواب دندان شکنی دریافت می‌کند.

۲- حمله به مقر حزب دموکرات کردستان

۱۷ شهریور سال ۱۳۹۷ سپاه پاسداران مقر فرماندهی حزب دموکراتیک کردستان را در کوه سنجیق، واقع در اقلیم کردستان عراق با ۷ موشک فاتح ۱۱۰ مورد هدف قرار داد و ۱۶ نفر از کادر رهبری این حزب منحله را به هلاکت رسانید.

این حمله در واکنش به حمله ۱۶ تیرماه عناصر این گروه تروریستی به پاسگاه مرزی در منطقه مریوان که منجر به شهادت ۱۰ نفر از مرزبانان غیور کشورمان شده بود و همچنین شرارت‌ها و تلاش‌های آنها برای ایجاد ناامنی و دعوت به آشوب، انجام گرفت.

سخنگوی حزب منحله دموکرات کردستان بعد از عملیات غرورآفرین سپاه اعلام کرد: حمله موشکی یک ساعت و نیم پس از شروع جلسه سران این حزب صورت گرفت و سبب مرگ کادر رهبری این گروه تروریستی شد.

این حمله، ضربه سنگینی به این حزب منحله وارد کرد و بعد از این عملیات بود که این حزب و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه غرب کشور، دست از شرارت‌ها و اقدامات تروریستی برداشتند؛ جواب قاطع نیروهای مسلح کشور به شرارت‌های اشرار، موجب نمایش اقتدار کشور و سبب امنیت و ثبات در منطقه شد.

۳- ساقط کردن پهپاد آمریکا

۳۰ خرداد سال ۹۸ یک فروند پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی که پیشرفته‌ترین هواپیمای بدون سرنشین جهان محسوب می‌شود، بعد از ورود به حریم هوایی ایران در نزدیک تنگه هرمز و روبروی کوه مبارک با سامانه بومی سوم خرداد منهدم شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا بلافاصله بعد از مشخص شدن صحت این خبر در حساب کاربری خود در توئیتر و در واکنش به اقدام ایران، نوشت: ایران کار بسیار اشتباهی کرد و همچنین ساعاتی بعد و در پاسخ به خبرنگاران گفت واکنش آمریکا به ایران را خواهید دید.

اما وجود عزم و اراده پولادین و توان سامانه کاملاً بومی سوم خرداد که تنها بخشی از توانمندی‌های دفاعی ایران است، سبب شد تا ترامپ در یک عقب نشینی آشکار و پیش از رفتن به تفرجگاه کمپ دیوید در نهایت بگوید که از ایران به خاطر هدف قرار ندادن هواپیمای پوزایدون با ۳۸ نفر سرنشین تشکر می‌کنم. او در ادامه می‌گوید: همه می‌گویند من جنگ‌طلب هستم؛ اما حالا می‌دانند که فردی صلح‌طلبم.

۴- توقیف نفت‌کش انگلیس

عصر جمعه ۲۸ تیر سال جاری و در حالی که تنها ۱۵ روز از اقدام انگلیسی‌ها در ضبط نفتکش «گریس -۱» می‌گذشت، سپاه پاسداران نفتکش «استینا ایمپرو» که در اجاره لندن بود را توقیف و به ساحل ایران منتقل کرد.

گاردین در واکنش به توقیف نفتکش انگلیسی نوشت: توقیف استینا ایمپرو دقیقاً به توقیف گریس -۱ در جبل الطارق ربط دارد و ایران پیش از این روشن کرده بود که به اقدام انگلیس جواب خواهد داد.

اسپوتنیک نیز در همین رابطه نوشت: کشتی استینا ایمپرو در واکنش ایران به توقیف نفتکش ایرانی گریس -۱ در جبل طارق متوقف شده است.

در نهایت نیز اقدام سپاه پاسداران در توقیف نفتکش انگلیسی منجر شد به اینکه در ۲۴ مرداد انگلیسی‌ها، مجبور شوند ابر نفتکش گریس -۱ را آزاد کنند اما ایران کشتی انگلیسی را همان موقع آزاد نکرد و با فاصله نسبتاً طولانی در تاریخ ۵ پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان ماه سال جاری آزاد کرد.

و حتی موضوع در مورد آزادی گریس -۱ که بعداً به «آدریان دریا» تغییر نام داد این بود که علی‌رغم هشدارهای انگلیسی‌ها، این ابر نفتکش در نهایت محموله خود را به سوریه تحویل داد که بنا بر تحلیل کارشناسان این اقدام دهن کجی بزرگی به لندن بود و نشان می‌داد، تهران از هیچ کسی توصیه و دستور نمی‌گیرد.

بعد از ماجرای توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران در پاسخ به دزدی دریایی لندن در سرقت گریس -۱، دیگر هیچ مزاحمتی برای کشتی‌های ایرانی رخ نداد و این نشان می‌دهد که دشمن اگر عزم و اراده برخورد را ببیند، در اجرای مقاصد و نیات شوم خود عقب خواهد نشست.

۵- ضربات موشکی به پایگاه آمریکا

سحرگاه جمعه ۱۳ دی ماه سال ۹۸ نیروهای ارتش تروریستی آمریکا در تاریکی شب و با استفاده از پهپاد و بالگرد، سردار قاسم سلیمانی که به دعوت رسمی دولت و سرپرست نخست وزیری عراق به بغداد سفر کرده بود را به شهادت رساندند.

از همان ابتدای اعلام خبر شهادت سردار سلیمانی، تمامی مسئولان و مردم ایران یک صدا خواستار انتقامی سخت و برخوردی جدی با واشنگتن شدند تا هم به آمریکا بفهمانند حق ندارد به کشور تعدی کند و همچنین انتقام خون شهید سلیمانی را بگیرند.

دونالد ترامپ یک روز بعد از اقدام تروریستی خود در به شهادت رساندن سپهبد شهید قاسم سلیمانی، در حساب کاربری خود در توئیتر تهدید کرد که اگر ایران به اقدام آمریکا واکنش نشان دهد، به ۵۲ نقطه از ایران اعم از مکان‌های فرهنگی حمله خواهد کرد.

هجدهم دی ماه و دقیقاً در زمانی که آمریکایی‌ها سردار سلیمانی را به شهادت رسانده بودند، موشک‌های قیام و فاتح ۳۱۳ در عملیاتی به نام «شهید سلیمانی» سینه آسمان را شکافتند و پایگاه عین الاسد در استان الانبار را که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در عراق است را مورد هدف قرار دادند.

رئیس جمهور وقت آمریکا که دائماً ایران را چه در لفاظی و چه در پست‌های توئیتری تهدید می‌کرد، ابتدا سخنرانی خود را لغو کرد و در نهایت شامگاه چهارشنبه در مقابل دوربین تلویزیون قرار گرفت و با چهره‌ای در خود فرو رفته، از نبود هیچ گونه خسارت و تلفات در این حمله صحبت کرد و به نحوی پرچم صلح را بالا گرفت!

پاسخ محکم ایران به هرگونه تهدید

با بررسی تاریخ ۴۳ ساله جمهوری اسلامی و شرارت‌های دشمن علیه ملت و نظام، این نتیجه برای همگان روشن می‌شود که مقاومت آگاهانه مردم در مقابل زیادی خواهی‌های دشمن سبب شده است که ایران در مرکز هندسه قدرت منطقه قرار گیرد و نه تنها عقب نشینی نکرده است، بلکه دشمن را در تمامی جبهه‌ها به عقب نشینی وادار کرده و شکست می‌دهد.

این حملات موشکی، علاوه بر نشان دادن جدیدت ایران در دفاع از منافع ملت ایران و پاسخ کوبنده به هرگونه تهدید، گویای توانمندی بومی صنعت دفاعی کشور در ساخت موشک‌های نقطه‌زن و مخرب است. اقتدار و توان دفاعی که در سایه شدید ترین تحریم‌های تاریخ در صنعت دفاعی کشور به دست آمده و هیچ‌گونه وابستگی علمی و فنی به خارج از کشور و قدرت‌های بزرگ موشکی غرب و شرق جهان ندارد و به مردم ایران و ملت‌های مظلوم جهان این نوید را می‌دهد که ایستادگی و مقاومت عزت و اقتدار به همراه خواهد داشت.

اگر روزی بود که در دوران دفاع مقدس به دلیل تحریم و نبود تجهیزات و تسلیحات در مقابل رژیم بعث عراق دستمان خالی بود، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدا، تلاش و کوشش متخصصان و مقاومت مردم به آنچنان توانمندی دفاعی رسیده‌ایم که پاسخ درخور به ابرقدرت‌ها می‌دهیم.

از همه مهمتر آنکه، اقدام سپاه نشان داد که جمهوری اسلامی ایران با وجود تلاش حداکثری در راهبرد بازدارندگی، اراده استفاده از سلاح خود را نیز دارد و در این زمینه تنها امنیت ملی را مبنای عمل خود قرار می‌دهد. و بالاخره نکته نهایی اینکه حمله موشکی به مقر ضدامنیتی رژیم صهیونیستی در اربیل، سند دیگری بر «پایان دوران بزن و دررو» است.

انتهای پیام/

منبع