نادر تقی‌زاده در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، ‌ اظهار کرد:‌ در حالی که قرار بود ۲۰ هزار تن سیب‌زمینی از استان همدان و ۱۰ هزار تن از استان اردبیل به خارج از کشور صادر شود اما در استان اردبیل سیب‌زمینی در انبارها برای صادرات وجود ندارد و تمامی محصول به فروش رفته […]

نادر تقی‌زاده در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، ‌ اظهار کرد:‌ در حالی که قرار بود ۲۰ هزار تن سیب‌زمینی از استان همدان و ۱۰ هزار تن از استان اردبیل به خارج از کشور صادر شود اما در استان اردبیل سیب‌زمینی در انبارها برای صادرات وجود ندارد و تمامی محصول به فروش رفته است.

وی با بیان اینکه کیفیت سیب‌زمینی تولید شده در استان اردبیل قابل مقایسه با همدان نیست، تصریح کرد: ما محصولات با کیفیت و ارقام مطلوب‌تری را به بازار عرضه می‌کنیم که عمده صاحبان صنایع تبدیلی نیز سیب‌زمینی اردبیل را خریداری و برای فرآوری محصولات ذخیره‌سازی کردند.

به دنبال محدود کردن کشت سیب‌زمینی نیستیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه در کنار توسعه الگوی کشت در استان اردبیل به دنبال محدود کردن کشت سیب‌زمینی نیستیم، افزود: اینکه گفته می‌شود در دشت اردبیل قرار است به جای سیب‌زمینی سایر محصولات کشت شود، صحیح نیست و جز شایعه چیز دیگری نمی‌توان نام آن را گذاشت.

تقی‌زاده گفت: در کنار رعایت الگوی کشت به تناسب نیاز کشور، ما سعی می‌کنیم توسعه کشت گلخانه‌ای را نیز به شکل درست هدف‌گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای اعم از صیفی و سبزی در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: این میزان تولید فرصت اشتغال یک‌هزار و ۱۰۰ نفر را در استان اردبیل فراهم کرده است.

تقی‌زاده با بیان اینکه به ازای هر هکتار ۱۰ نفر در مجتمع‌های گلخانه‌ای مشغول فعالیت هستند، اضافه کرد: در مجموع یک‌هزار و ۷۰۴ هکتار مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان در حال توسعه است که ۶۰۰ هکتار زمین به سرمایه‌گذاران واگذار شده است.

وی بالا بودن قیمت زمین و افزایش قیمت سازه‌ها را از دلایل عدم استقبال سرمایه‌گذاران در این حوزه عنوان کرد و ادامه داد: در منطقه مغان و در توسعه یک‌هزار و ۶۰۰ هکتاری، هر هکتار زمین قابل واگذاری به سرمایه‌گذاران به یک میلیارد تومان رسیده در حالی که انتظار می‌رود این قیمت تعدیل شده و یا حتی زمین رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران در این محدوده قرار گیرد.

ضرورت تقویت زنجیره‌های فرآوری محصولات گلخانه‌ای، ‌ ایجاد سردخانه و مجموعه‌های سورتینگ

تقی‌زاده گران بودن سازه‌های گلخانه‌ای را تا ۱۵ میلیارد تومان به ازای هر هکتار یادآور شد و بیان کرد: ما پیشنهاد می‌کنیم تا سرمایه‌گذاران از سازه‌های شیشه‌ای استفاده کنند.

وی ضرورت تقویت زنجیره‌های فرآوری محصولات گلخانه‌ای، ‌ ایجاد سردخانه و مجموعه‌های سورتینگ را بسیار ضروری اعلام کرد و گفت: پایانه‌های صادراتی نیز در این حوزه باید توسعه پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: از محل تسهیلات تبصره ۱۸ قرار است به سرمایه‌گذاران در این بخش منابعی وام تعلق بگیرد که امیدواریم هر چه سریعتر زمینه و فرصت این کار به شکل مطلوب و مناسب فراهم آید.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار