بازار؛ گروه استان‌ها: درآمد و ارزآوری حوزه صادرات برای کشور تا جایی اهمیت دارد که همواره به حمایت دولت از تولید برای توسعه این بخش تاکید شده است. زیرا علاوه بر درآمدزایی موجب افزایش اشتغال و استاندارد رفاه زندگی افراد در جامعه می شود با اینحال بسیاری از سیاست و برنامه های دولت مانع رشد […]

بازار؛ گروه استان‌ها: درآمد و ارزآوری حوزه صادرات برای کشور تا جایی اهمیت دارد که همواره به حمایت دولت از تولید برای توسعه این بخش تاکید شده است. زیرا علاوه بر درآمدزایی موجب افزایش اشتغال و استاندارد رفاه زندگی افراد در جامعه می شود با اینحال بسیاری از سیاست و برنامه های دولت مانع رشد صادارت محصولات تولیدی کشور می شود.

به عقیده کارشناسان رشد اقتصادی و فعالیت صادراتی مکمل یکدیگر هستند در نتیجه برای آنکه شاهد رونق اقتصادی در کشور باشیم باید مانع در حوزه صادرات را رفع کرده و از ظرفیت بازار کشورهای اطراف برای عرضه کالا بهره ببریم.

برای استانی مانند گلستان که تولید محصولات کشاورزی آن بیش از میزان مورد نیاز است، صادرات راهگشای رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی برای مردمان این منطقه است با اینحال نبود سیاست گذاری درست در سطح کلان ملی باعث هدررفت این ظرفیت در گلستان شده چراکه به عقیده مسئولان تنها در صورت افزایش تولید بیش از نیاز کشور می توان یک محصول را در کرد درحالیکه به باور فعالان اقتصادی باید تولیدات با برنامه ریزی مدون و بلند مدت برای استفاده داخل و صادرات به کشورهای همسایه باشد.

«امیر یوسفی» نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان نبود آمار دقیق از تولیدات را سدی در راه صادرات می داند و معتقد است: بی اطلاعی در این حوزه باعث رکود صادرات ایران به کشورهای دیگر شده است.

* صادرات محصولات کشاورزی با چه مشکلاتی روبه روست؟

هنگامی که برای فعالیت در زمینه صادرات تصمیم گیری می شود باید سیستم بر مبنای صادرات هدفگذاری شود و بر اساس نیازسنجی که در بازارهای هدف صورت گرفته، به تولید با استانداردهای کشور مقصد پرداخته شود اما متاسفانه آمار درستی از میزان تولیدات کشاورزی کشور وجود ندارد، به همین خاطر فقط در هنگام تولید زیاد یک ‌محصول به فکر صادرات آن می افتیم که این امر در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.

فقدان برنامه‌ای درست در زمینه صادرات محصولات کشاورزی یک چالش بزرگ است، زیرا برای صادرات یک کالا باید در ابتدا نیاز بازار کشور مقصد را بدانیم و با برنامه ای جامع و چند ساله فرایند صادرات را پیش ببریم.اگر بتوانیم برای میزان تولیدات کشاورزی آمار دقیق تهیه کرده و بر اساس آن به تولید بپردازیم، صادرات رونق خواهد گرفت.

برای آنکه شاهد رونق اقتصادی در کشور باشیم باید مانع در حوزه صادرات را رفع کرده و از ظرفیت بازار کشورهای اطراف برای عرضه کالا بهره ببریم

بی ثباتی در صادرات به دلیل تصمیمات خلق الساعه دولت های مختلف این روزها به چالش جدی بازرگانان تبدیل شده است. توقف طولانی مدت خودروهای حمل بار در گمرکات کشورعلاوه بد عهدی صادرکننده به تجار خارجی، بر کیفیت محصولات خوراکی نیز اثر سوء دارد. متاسفانه تکرار بدعهدی در تعهدات، اقتصاد کشور در بخش صادرات را تحت الشعاع قرارداده و باعث بی انگیزگی تا کشورهای مقصد برای تداوم مبادلات تجاری با ایران شده است.

* برای افزایش صادرات چه باید کرد؟

استان گلستان ظرفیت خوبی برای فعالیت در زمینه صادرات دارد از این رو باید ضمن شناسایی محصولاتی که قابلیت صادرات دارند، شرایط لازم برای این بخش فراهم شود. چراکه استان از قابلیت مجاورت با کشورهای همسایه برخوردار است با اینحال به دلیل برخی مسائل سیاسی گلستان نتوانسته سهم زیادی از تجارت خارجی داشته باشد. به نظر می رسد لازمه حل معضلات اقتصادی رفع موانع سیاسی بین کشورهاست تا بازرگان و رایزن اقتصادی بتوانند بازار کشور های اطراف را برای پذیرش محصولات ایرانی آماده کنند.

* برای توسعه فضای صادراتی استان چه باید کرد؟

برای توسعه فعالیت‌های صادراتی گلستان باید بر بازار کشورهای اطراف مانند ترکمنستان و روسیه تمرکز کرد تا بر اساس نیاز آنها به تولید بپردازیم ضمن اینکه روسیه بازار مستعدی برای عرضه محصولات ایران دارد گذشته از این موارد، باید زیرساخت های لازم در حوزه بازرگانی مهیا شود چراکه نباید صادرکننده نگران انجام تعهدات باشد و از جهت دیگر فرصت را از دست ندهد تا کشورهایی مانند ترکیه سهم صادراتی ایران را بگیرند.

* چه میزان توانسته‌ایم از ظرفیت بازار روسیه بهره‌مند شویم؟

به نسبت گذشته سهم ناچیزی از صادرات کشور روسیه برخودار هستیم و سطح معاملات اقتصادی با این کشور بسیار کم بوده اما با توجه به شرایط بحرانی و تحریم های روسیه می توانیم از بازار آن کشور درآمد ارزی بیشتری کسب کنیم. روسیه با توجه به تحریم ها، از مواضع سختگیرانه خود در حوزه صادرات برای تامین امنیت غذایی کشور کوتاه آمده، پس بهتر است از این فرصت نهایت استفاده را کرد و بازار این کشور را به دست بگیریم همچنین روسیه به دلیل شرایط جغرافیایی در زمینه صیفی و سبزیجات یک کشور مصرف کننده است در نتیجه با توجه به نیاز شدید روسیه باید از این فرصت استفاده کرد تا در درآمد اقتصادی بیشتری کسب کنیم.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار