پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان – گروه استان‌ها: نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با تمرکز بر روی مسائل اقتصادی برگزار شد، جدا از اینکه محورهای طرح شده در سطح کلان تأثیراتی تا سطح استان‌ها و شهرستان‌ها خواهد داشت اما در این مناظره برخی نامزدها به‌صورت شاخص به طرح نکات استانی پرداختند. از خواندن شعر ترکی […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان – گروه استان‌ها: نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با تمرکز بر روی مسائل اقتصادی برگزار شد، جدا از اینکه محورهای طرح شده در سطح کلان تأثیراتی تا سطح استان‌ها و شهرستان‌ها خواهد داشت اما در این مناظره برخی نامزدها به‌صورت شاخص به طرح نکات استانی پرداختند.

از خواندن شعر ترکی حیدربابا توسط «محسن پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان علیزاده» که جزو حواشی نخستین مناظره بود تا گریزهای مستمر برخی نامزدها به مشکلات اقوام و استان‌های مرزنشین را می‌توان در میان ابزارهای نامزدها برای جلب نگاه مردم در استان‌های مختلف به شمار آورد.

سهم استان‌ها از نخستین مناظره/از محرومیت بشاگرد تا مصائب خوزستان!

در این میان با جستجوی کلمات مرتبط با استان‌ها در میان فایل سخنان نامزدها می‌توان گفت که «محسن رضایی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، ابراهیم رئیسی و سعید جلیلی» در پاسخ به سوالات مطرح‌شده هرکدام به برخی مسائل استان‌ها اشاره داشته‌اند.

عدالت در توزیع منابع، اعتبارات و تسهیلات از نکات مورد تأکید «قاضی‌زاده هاشمی» بود و «علیرضا زاکانی» پیرامون اهمیت بومی گزینی، استفاده از ظرفیت منابع انسانی استان‌ها، تمرکززدایی و تفویض اختیارات به شهرستان‌ها صحبت کرد.

«محسن رضایی» استفاده از اقوام و استفاده از ظرفیت سرمایه‌های استانی در همان استان را مورد تأکید قرار داد و «سعید جلیلی» نیز از محرومیت‌زدایی و برنامه‌ها برای استان‌های محروم سخن گفت.

«حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی» نیز در طول مناظره به سفرهای استانی خود اشاره کرد و بر لزوم توجه به احیای واحدهای تولیدی راکد و تعطیل استان‌ها تأکید کرد.

سهم استان‌ها از نخستین مناظره/از محرومیت بشاگرد تا مصائب خوزستان!

و اما از میان استان‌های کشور، استان خوزستان به اسم در مناظره‌ها مورد توجه قرار گرفت که دلیل آن را می‌توان در مشکلات متعدد این استان طی سال‌های اخیر جستجو کرد به‌طوری‌که بارها مسائل خوزستانی‌ها به سرخط اخبار آمده است.

در حوزه محرومیت نیز بشاگرد همچنان مورد استناد تصمیم گیران و تصمیم سازان قرار می‌گیرد، منطقه محرومی در استان هرمزگان که با شاخص‌های توسعه‌ای پایین همواره در رسانه‌ها و افکار عمومی مطرح بوده است تا این بار هم پای آن به مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری کشیده شود.


در جداول زیر مواضع و اظهارات نامزدهای ریاست جمهوری که قرابت بیشتری با مسائل استانی دارند به‌صورت مشروح آورده شده است.

سهم استان‌ها از نخستین مناظره/از محرومیت بشاگرد تا مصائب خوزستان!


سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

* اگر ما بخواهیم با فساد مبارزه کنیم، ابتدا باید به سراغ اصلاح این ساختار استضعاف‌گر برویم. چند عدد مطرح می‌کنم تا این موضوع، شفاف شود. در سال گذشته، نقدینگی تولید شد به ازای هر نفر سالانه ۴۰۰ میلیون تومان بود، نکته اینجاست که توزیع این نقدینگی به چه صورت بوده است.

* بزرگ‌ترین رانت داده‌شده در کشور، وام‌های بانکی است. به‌این‌علت که عملاً به کسی تسهیلات می‌دهیم، تورم این انگیزه را به او می‌دهیم که هیچ‌گاه بدهی خود را تسویه نکند، چون هرچقدر بیشتر پول نگه می‌دارد، ارزش دارایی‌اش افزایش پیدا می‌کند.

* در این ماجرا ۶۵ درصد منابع بانکی به دهک اول اختصاص داده شد و نیمی از جمعیت تنها ۵ درصد از منابع بانکی را دریافت کرده‌اند. اگر در سطح کشور، این تقسیم را بررسی کنیم ۷۰ درصد آن به تهران اختصاص داده‌شده و مابقی آن به ۲۵ استان دیگر داده‌شده است. وقتی این‌گونه توزیع اتفاق می‌افتد، مشکلات خوزستان پیش می‌آید و خانه ۵۰۰ میلیون تومانی به خانه ۵ میلیارد تومانی تبدیل می‌شود.

مشروح اظهارات قاضی زاده هاشمی و جزئیات بیشتری از سخنان وی را می‌توانید در این لینک دنبال کنید.


علیرضا زاکانی

* وی در پاسخ به سوالی در مورد بومی گزینی در راستای کاهش بیکاری در استان‌های مختلف، گفت: بنده چهار رویکرد انتخاب کرده‌ام که رویکرد اول تحول در عرصه اقتصاد و مدیریت است. در این عرصه چهار راهکار و هدف عملیاتی شامل جهش تولید، حکمرانی فضای مجازی و دولت الکترونیک، تمرکززدایی و مبارزه قاطع با فساد اقتصادی و اداری را طراحی کرده‌ام.

* مبتنی بر بازآمایش مجدد ایران اسلامی و هویت دادن به ۵۱ شهرستان و تعریف مأموریت درست برای این شهرستان‌ها، فعالیت خواهیم کرد.

*از صد درصد بودجه و اعتباری که تصویب می‌شود ۱۰ درصد آن سهم استان و شهرستان برای تصمیم‌گیری است. باقی آن مربوط به طرح‌های استانی و ملی استانی است، ازاین‌رو برای ۹۰ درصد از بودجه‌ها در مرکز کشور تصمیم می‌گیریم.

ما کل کشور را در مسیر تولید قرار می‌دهیم.

* این تحول در حوزه دادن اختیارات به شهرستان‌ها، توجه به محور قرار دادن شهرستان‌ها برای تحول و اقدام مناسب و تلاش جهت انتقال ظرفیت اعتباری به شهرستان‌ها موجب می‌شود که ۴۵۰ نقطه کشور شروع به رقابت با یکدیگر کنند. با این اقدامات کل کشور را در مسیر تولید قرار می‌دهیم، درحالی‌که اختیاراتمان را در قاعده هرم شهرستانی توزیع می‌کنیم. امکانی را فراهم خواهیم کرد که نخبگان و شایستگان هر شهرستان محور تغییر و تحول آن شهرستان قرار گیرند.

مشروح اظهارات زاکانی و جزئیات بیشتری از سخنان وی را می‌توانید در این لینک دنبال کنید.


محسن رضایی

*در این راستا از اصل ۱۳۷ استفاده کرده و اقتصاد متمرکز که موجب فساد و افزایش هزینه شده از مرکز به دیگر استان‌ها و شوراها واگذار می‌شود، مردم در هر استانی سپرده و درآمدهای خودشان را سرمایه‌گذاری خواهند کرد و مدیران محلی که در شوراهای شهر و استان‌ها هستند اختیاراتشان افزایش پیدا می‌کند.

* از طرفی در تمام استان‌ها اقوام نقش در اداره کشور خواهند داشت و در اداره استان‌های خودشان استفاده خواهند شد. تغییر حکمرانی بسیار مهم است و مبارزه با فساد باید آغاز آن باشد.

مشروح اظهارات رضایی و جزئیات بیشتری از سخنان وی را می‌توانید در این لینک دنبال کنید.


حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی

*می‌گوئید چرا با واحدهای تولیدی سر می‌زنید؟ من که نمی‌خواستم سر بزنم، شما مردم را گرفتار کردید. این اقتصاد است که کشور را به این روز انداختید؟ قوه قضائیه و دادگستری‌های سراسر کشور بیش از ۲ هزار کارخانه راه‌اندازی کردند. بروید و ببینید این‌ها کجا هستند و بودند یا نبودند. این‌ها پیش روی مردم است.

*من مدیر نشستن در اتاق‌ها نیستم. اتفاقاً شما باید پاسخ دهید که چرا کار را به این روز رساندید که من که به استان می‌روم با کارآفرین‌ها جلسه داشته باشم؟ این‌ها صدایشان از بی‌توجهی‌ها بلند است. اتفاقاً سوال جدی از شما مطرح است که چرا داد همه را درآوردید و داد کارآفرین و کارگر را درآوردید؟

مشروح اظهارات رئیسی و جزئیات بیشتری از سخنان وی را می‌توانید در این لینک دنبال کنید.


سعید جلیلی

*یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر داشتیم این بود که در نگاه اقتصادی، مردم و محرومین در اولویت نبودند. یکی از بحث‌های مهم در اقتصاد این است که اگر ما صحبت از جمهوری اسلامی و جمهوریت که یادگار حضرت امام است، می‌کنیم، مردم را باید در اقتصاد هم موردتوجه قرار دهیم.

*در زمان رأی‌گیری حتی هلی‌کوپتر می‌بریم تا رأی مردم اتخاذ شود اما آیا در روستاهای دورافتاده این کار را می‌کنیم که آن چیزی که حق مردم است در جنبه‌های اقتصادی هم به آنان برسد؟ اگر ما این نگاه را نداشته باشیم، به یک سری کارهای نمایشی روی می‌آوریم که این کارهای نمایشی، کار برای مردم نخواهد بود. برای محرومیت‌زدایی باید طرح و برنامه داشت اما قبل از طرح و برنامه، باید اراده داشت.

* ما چند طرح اساسی در این زمینه‌داریم که حتماً باید انجام شود تا محرومیت به حداقل برسد. در وهله اول باید حق مردم را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در سهمی که از مصرف انرژی‌دارند، به آنان داده شود.

* ما در طرح «وان» یا واحد انرژی به دنبال آن هستیم که این حق به مردم داده شود. طرح دوم، طرح سبد غذایی است که در این طرح آحاد مردم باید در روز ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوکالری حداقل انرژی و غذاهای لازم به آنان برسد. برنامه‌ای در این زمینه تهیه‌شده است که این به‌خوبی توزیع شود. در اثر سیاست‌های عدم نگاه به محرومان متأسفانه شاهد هستیم که این سبد غذایی به مردم نمی‌رسد.

مشروح اظهارات جلیلی و جزئیات بیشتری از سخنان وی را می‌توانید در این لینک دنبال کنید.


تصاویری از استان‌ها؛ مردم ناظر مناظره‌ها!


سهم استان‌ها از نخستین مناظره/از محرومیت بشاگرد تا مصائب خوزستان!

سهم استان‌ها از نخستین مناظره/از محرومیت بشاگرد تا مصائب خوزستان!

سهم استان‌ها از نخستین مناظره/از محرومیت بشاگرد تا مصائب خوزستان!

سهم استان‌ها از نخستین مناظره/از محرومیت بشاگرد تا مصائب خوزستان!

سهم استان‌ها از نخستین مناظره/از محرومیت بشاگرد تا مصائب خوزستان!

سهم استان‌ها از نخستین مناظره/از محرومیت بشاگرد تا مصائب خوزستان!

سهم استان‌ها از نخستین مناظره/از محرومیت بشاگرد تا مصائب خوزستان!

برای دیدن مابقی تصاویر اینجا کلیک کنید.


برای پیگیری آخرین اخبار انتخاباتی و مشروح اظهارات داوطلبان صفحه انتخابات پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان را دنبال کنید.

انتهای پیام/

منبع