مهدی جهاندیده؛ پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان: چندی پیش برای تخلیه‌ی سرای حاج یوسف ضرب‌الاجل اعلام شد. همین چند روز پیش هم درب‌های ورودی و خروجی پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان را هم مسدود کردند. با این همه، بازارچه همچنان فعال است و کسبه و مردم از مسیرهای دررو، وارد پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان می‌شوند. کسبه معتقدند […]

مهدی جهاندیده؛ پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان: چندی پیش برای تخلیه‌ی سرای حاج یوسف ضرب‌الاجل اعلام شد. همین چند روز پیش هم درب‌های ورودی و خروجی پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان را هم مسدود کردند.

با این همه، بازارچه همچنان فعال است و کسبه و مردم از مسیرهای دررو، وارد پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان می‌شوند. کسبه معتقدند که تعطیلی بازارچه‌شان اقدامی مستعجل بوده و آینده‌ی مبهم و معلق پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، کسب و کارشان را پادرهوا گذاشته است.

بیش از ۷۰ سال از ساخت این بازارچه‌ی نه‌چندان ایمن و خارج از قواعد معماری و مهندسی می‌گذرد و چهار پنج سالی می‌شود که آژیر هشدار ریزش و تخریب آن به گوش می‌رسد. پس از آتشی که پلاسکو را بلعید، هراس تکرار حادثه‌ای پلاسکووار برای حاج یوسف بیشتر و جدی‌تر هم شد.

گرد و خاک پلاسکو که فرونشست، تعطیلی بازارچه حاج یوسف هم به محاق رفت؛ تاهمین چند روز پیش که متروپل آبادان فروریخت و دوباره این بازارچه‌ی کهنه در اوج کانون توجه‌ها قرار گرفت و باز «بحران حاج یوسف» از زیرخاکستر پدیدار شد!

سرای حاج یوسف نشانه‌ها و پتاسیل‌های فروپاشی متروپلی و پلاسکویی را توامان دارد. اقدام برای پیشگیری از وقوع حادثه‌ای تراژیک در قلب پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان اردبیل، لایک‌خور بالایی دارد؛ اما مسئله‌ی مهم، آینده‌ی کسبه‌ی بازارچه است.

حدود ۸۰ واحد صنفی در این پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان فعالیت دارند که عموما حق سرقفلی مغازه ها را دارند و کسبه‌هایی خُرد محسوب می‌شوند. اما حاج یوسف رونق خود را مدیون آنهاست و در حالی کرکره‌های مغازه‌هایشان پایین کشیده شد، که از پلان جایگزین رونمایی نشده و فردای پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان پشت ابرهای ایهام و ابهام مستتر است. حال با تعطیلی پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان و مدت زمان نامعلوم آن، آینده‌ی شغلی آنها چه می‌شود؟

تجربه ناموفق احداث پاساژ امام حسین(ع) در همسایگی حاج یوسف هم به تردیدها می‌افزاید. با گذشت بیش از ۲۵ سال از احداث‌ این پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان در شلوغ‌ترین نقطه شهر، کسب و کار در آن رونق نگرفته و اکثریت مغازه‌هایش بلااستفاده مانده‌اند. آیا تعطیلی حاج یوسف به رونق‌افزایی پاساژ بغل‌دستی خواهد انجامید و مظنه مغازههای راکد را چندین برابر خواهد کرد؟ اصلا چه تضمینی داریم که بخت و اقبال همسایه، گریبانگیر پاساژ جایگزین حاج یوسف هم نشود؟ فعلا همه چیز سربسته و مرموز است.

انتهای پیام/

منبع