به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، حاتم طهماسبی پور عصر چهارشنبه در جریان بازدید از مناطق ییلاقی عشایر اظهار کرد: این خسارت در حوزه‌های مختلف اعم از دام، راه‌ها، تأسیسات زیربنایی جامعه عشایری و سایر حوزه‌های مرتبط با عشایر بوده که بعد از ارزیابی نهایی به مسئولان کشوری ارسال شده تا […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، حاتم طهماسبی پور عصر چهارشنبه در جریان بازدید از مناطق ییلاقی عشایر اظهار کرد: این خسارت در حوزه‌های مختلف اعم از دام، راه‌ها، تأسیسات زیربنایی جامعه عشایری و سایر حوزه‌های مرتبط با عشایر بوده که بعد از ارزیابی نهایی به مسئولان کشوری ارسال شده تا بخشی از این خسارت‌ها جبران شود.

وی تصریح کرد: تنها ۲۰ درصد دام جامعه عشایری تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی بوده که خسارت آنها به سرعت پرداخت و برای مابقی گروه‌های عشایری خسارت دیده نیز پشتیبانی و پرداخت غرامت انجام می‌شود.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل ضرورت پوشش بیمه‌ای را در ابعاد مختلف یادآور شد و گفت: پیشنهاد ما پوشش بیمه‌ای رایگان و فراگیر برای جامعه عشایری است که هم مرتع و هم دام عشایر را شامل می‌شود که در این صورت با وارد آمدن خسارت امکان جبران آن در کوتاه‌ترین زمان فراهم می‌آید.

طهماسبی پور اعمال مشوق‌های مورد نظر بیمه‌ای را در حمایت از عشایر یادآور شد و افزود: متولیان امر باید در این حوزه تسهیل گری کنند تا عشایری که در صعب العبورترین منطقه قرار دارند از مزایای بیمه در صورت وارد آمدن خسارت به دام و جامعه عشایری بهره مند شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۹۲ میلیارد تومان اعتبار مصوب امور عشایری بوده که از این رقم ۹۸ میلیارد تومان که ۵۰ درصد منابع را شامل می‌شود تخصیص پیدا کرد.

طهماسبی پور اضافه کرد: از محل اعتبارات ملی نیز ۷۰ میلیارد تومان منابع دریافت کردیم که امسال این رقم تا ۲۲ میلیارد تومان تنزل پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه از محل سفر رئیس جمهور در یک سال اخیر ریالی به حوزه عشایری پرداخت نشده است، بیان کرد: اعتبارات ما در مجموع ۵۰ درصد کاهش یافته در حالی که کارها و فعالیت‌های حوزه عشایری چندین برابر شده است.

طهماسبی پور در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در حوزه راهسازی ۳۰ کیلومتر سال گذشته و ۳۰ کیلومتر نیز امسال عملیات شن ریزی در مسیر تردد عشایر در شهرهای مشگین شهر، گرمی، بیله سوار، اصلاندوز، انگوت و پارس آباد انجام شده است.

وی تصریح کرد: با آماده سازی ۷۴ کیلومتر مسیر امیدواریم با تأمین قیر مناسب و از طریق راهداری عملیات آسفالت ریزی را در فصل کاری شاهد باشیم.

طهماسبی پور گفت: در حوزه راه ییلاقات نیز در کنار مرمت، تسطیح و تیغ زنی راه‌های اصلی با همراهی ۹ دستگاه ماشین آلات راهسازی تلاش بر این است تا ۴۷۰ کیلومتر از این مسیرها برای عبور و مرور عشایر آماده شود.

وی از بازگشایی ۱۲۶ مورد راه روستایی و رفع مسدودیت آنها خبر داد و افزود: تا آخر تابستان این دستگاه‌های راهداری در مسیر حضور دارند تا ترمیم و اصلاح جاده را انجام دهند.

طهماسبی پور در مورد آبرسانی به مناطق ییلاقی خاطرنشان کرد: با خرید لوله‌های مورد نیاز تأمین آب در ییلاقات بدون مشکل خاص انجام می‌شود و حتی عشایر بعد از اتمام کوچ بهاره می‌توانند این لوله‌ها را جمع کرده و با خود به قشلاقات ببرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در کنار آبرسانی به مناطق ییلاقی، سعی خواهیم کرد تا از طریق تانکرهای سیار نیز به شکل ثابت آبرسانی پایدار را با خرید تانکرهای مناسب و بهداشتی انجام دهیم.

طهماسبی پور از خرید پنج هزار پنل خورشیدی و توزیع آن در بین عشایر خبر داد و بیان کرد: برای هر ابه یک پنل خورشیدی توزیع می‌شود که این کار به صورت متمرکز و از طریق امور عشایری و با حضور در ییلاقات انجام خواهد شد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل در مورد تأمین آرد مورد نیاز عشایر کوچ رو نیز ادامه داد: با تهیه لیست قرار شده در هر محل اتراق عشایر آرد سهمیه‌ای توزیع شده و عشایر از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر