علی عموقین در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در سال‌های اخیر توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای مورد توجه قرار گرفته به طوری که هم اکنون جایگاه استان اردبیل در توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای چهارم کشور است. وی تصریح کرد: از ۲.۸ دهم هکتار احداث گلخانه در استان در سال‌های گذشته، در ۳ سال اخیر […]

علی عموقین در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در سال‌های اخیر توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای مورد توجه قرار گرفته به طوری که هم اکنون جایگاه استان اردبیل در توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای چهارم کشور است.

وی تصریح کرد: از ۲.۸ دهم هکتار احداث گلخانه در استان در سال‌های گذشته، در ۳ سال اخیر این جایگاه ارتقا یافته و ما شاهد بهره‌برداری از ۲۸۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای در استان هستیم.

مدیر شهرک‌های گلخانه‌ای استان اردبیل فعالیت ۱۰ شهرک گلخانه‌ای را در سطح استان یادآور شد و گفت: ۸ شهرک دولتی و ۲ شهرک نیز به همت بخش خصوصی مدیریت شده و در حال فعالیت و تولید محصولات متنوع است.

عموقین به سرمایه‌گذاری هنگفت بومی و غیربومی در توسعه شهرک یک‌هزار و ۶۰۰ هکتاری مغان اشاره کرد و افزود: ۵۷۰ هکتار از این میزان به بخش خصوصی واگذار شده و ۴۸ سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی اعم از بومی و غیربومی فعالیت خود را آغاز کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ۳۲ نفر از این سرمایه‌گذاران بومی و مابقی غیربومی هستند که برای هر سرمایه‌گذار ۱۰ تا ۲۰ هکتار واگذاری در سال‌های گذشته انجام شده است.

عموقین اضافه کرد: سرمایه‌گذارانی که در مدت معین فعالیت خود را آغاز نکردند، اراضی واگذار شده خلع ید و به سرمایه‌گذاران توانمند جدید صادر شده تا بتوانند با ظرفیت مناسب و توان بالای مالی و فنی کارهای تخصصی را در این بخش انجام دهند.

وی سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد تومانی دولت را در تأمین زیرساخت‌ها یادآور شد و بیان کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز به متقاضیان پرداخت شده اما ۴ برابر این رقم آورده بخش خصوصی است که بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان منابع را شامل می شود.

عموقین ادامه داد: ۱۱ پروژه سرمایه‌گذاری در بخش تولید محصولات گلخانه‌ای در حال انجام است که از این تعداد عمده واحدها در شمال استان فعالیت می کنند و همچنان روند توسعه و حمایت از این سرمایه‌گذاران در حال انجام است.

وی یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران شهرک‌های گلخانه‌ای را محدودیت تأمین گاز به دلیل عدم توسعه انتقال خطوط گاز اعلام کرد و گفت: قرار است با اجرای خط جدید انتقال گاز از اردبیل به سمت گرمی و پارس‌آباد دغدغه‌ها در این زمینه رفع شود.

عموقین با بیان اینکه ۱۱۵ هکتار شهرک گلخانه‌ای در حال بهره‌برداری است، اظهار کرد: ۲۴۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای در مرحله احداث است که انتظار می رود تا سال آینده بخش عظیمی از این پروژه‌ها به سرانجام برسد.

مدیر شهرک‌های گلخانه‌ای استان اردبیل تأمین برق مورد نیاز را از طریق احداث پست ۶۳ کیلوولت یادآور شد و تصریح کرد: فعالان و سرمایه‌گذاران این بخش انتظار دارند هر چه سریعتر زیرساخت‌ها در این حوزه فراهم آید.

انتهای پیام/

منبع