مطابق اظهارات مدیرکل هواشناسی استان وزش بادهای تند در اغلب مناطق استان آغاز شده و در شهرستان گرمی شدت باد به 86 کیلومتر بر ساعت و در اردبیل به 72 کیلومتر بر ساعت رسیده است.

در پی ورود سامانه بارشی از ساعات اولیه روز جمعه ۱۱ بهمن ماه بعد از مدت‌ها در استان اردبیل منتظر بارش برف شدت هستیم.

تا جایی که کشاورزان معتقدند تندبادهایی که در این فصول وزیدن می‌گیرد در ادامه بارش برف و باران را به‌دنبال دارد.

مطابق اظهارات مدیرکل هواشناسی استان وزش بادهای تند در اغلب مناطق استان آغاز شده و در شهرستان گرمی شدت باد به ۸۶ کیلومتر بر ساعت و در اردبیل به ۷۲ کیلومتر بر ساعت رسیده است.

سیاوش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سرعت وزش باد در بعد از ظهر روز جمعه با افزایش همراه شده و به‌ویژه در شهرهای اردبیل، گرمی، نیر، سرعین ، مشگین‌شهر و فرودگاه اردبیل قابل لمس است.

آغاز بارش برف از روز شنبه

اما پدیده جوی مورد انتظار بعد از وزش بادهای تند و حال نامساعد آسمان، بارش برف است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: مطابق نقشه‌های هواشناسی از روز شنبه بارش برف در اغلب مناطق استان آغاز می‌شود و تا روز یکشنبه نیز تداوم دارد.

محمدی تصریح کرد: با توجه به افزایش دما در برخی مناطق استان در روزهای اخیر، پیش‌بینی می‌شود بیشترین میزان بارش برف در مناطق مرکزی و جنوبی تجربه شده و در سایر مناطق شاهد بارش باران باشیم.

وی اظهار کرد: با توجه به تداوم وزش باد و بارش برف و باران، در مناطق کوهستانی کولاک برف قابل پیش‌بینی است و دور از انتظار نخواهد بود.

تداوم هوای سرد تا اواسط هفته آینده

مدیرکل هواشناسی استان گفت: وضعیت جوی پیش آمده موجب شکست شاخه درختان و صدمه به سقف‌های پلاستیکی می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته احتمال اختلال در دید رانندگان و همچنین اختلال در پروازهای فرودگاه اردبیل نیز وجود دارد.

به گفته محمدی این سامانه موجب کاهش دما در اغلب مناطق استان شده و هوای سرد تا اواسط هفته آینده تداوم خواهد داشت.

اما توصیه‌های هواشناسی استان اردبیل در این بازه زمانی خودداری از تردد غیرضروری، خودداری از سفر به مناطق کوهستانی و یا تردد با تجهیزات ایمن در جاده است.

مدیرکل هواشناسی استان معتقد است با توجه به شرایط جوی سطح جاده‌ها خیس و لغزنده خواهد بود و لازم است رانندگان نهایت دقت را داشته باشند.

وی افزود: از سویی به دلیل افت دما لازم است دامداران، کشاورزان و مرغداری‌ها به تنظیمات دمایی توجه داشته باشند.

محمدی به ضرورت ممانعت از بتن‌ریزی در عملیات ساخت و ساز نیز تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط جوی مراقبت ویژه از کهنسالان و کودکان ضروری است.

استان اردبیل که در محاصره ۱۴ قله با ارتفاع بیش از ۳ هزار متر واقع شده یکی از اقلیم‌های کوهستانی است که شهروندان آن همه ساله بادهای تند و در ادامه بارش برف و باران را تجربه می‌کنند.

گزارش از ونوس بهنود