نرگس محمدی؛ پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان: روزی روزگاری؛ پروژه ای عمرانی بزرگی بود با نام مهر ماندگار. این پروژه قرار بود آب ۸۲۰ هکتار زمین را تامین کند.   پروژه مهر ماندگار کلنگش به زمین زده شد. زمین های اطراف سد از روستاییان خریداری شد. پول های هنگفتی هم هزینه شد اما پس از گذشت […]

نرگس محمدی؛ پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان: روزی روزگاری؛ پروژه ای عمرانی بزرگی بود با نام مهر ماندگار. این پروژه قرار بود آب ۸۲۰ هکتار زمین را تامین کند.  

پروژه مهر ماندگار کلنگش به زمین زده شد. زمین های اطراف سد از روستاییان خریداری شد. پول های هنگفتی هم هزینه شد اما پس از گذشت سالهای سال، پروژه مهر ماندگار تبدیل شد به پروژه ای بدون مجوز. کلنگ ها برداشته شد و عطای کار هم به لقایش بخشیده شد. قصه ما به سررسید پروژه به مقصد نرسید.

این بود قصه پرغصه سدکلاسر؛ پروژه ای که از سال ۸۷ عملیات اجرایی آن در زمینی به مساحت ۷۵ هکتار با حجم مفید ۵۲۰ میلیون مترمکعب باهدف آبیاری ۸۲۰ هکتار از اراضی پایاب و احیای کشاورزی منطقه آغاز شد.

سد کلاسر درگذر زمان؛ پروژه مهرماندگار و بدون مجوز

پروژه سدکلاسر در گذر زمان اتفاقات عجیب و غریبی را به خود دید که در نوع خود بی سابقه بود. این پروژه که آغازش با نام مهرماندگار بود پایانش حالا با بی مهری تمام همراه شده است.

پروژه ای که با صرف هزینه های گزاف در اوایل کار و بعد از توقف های کوتاه و بلند به یکباره به عنوان پروژه ای بدون مجوز از وزارت نیرو نامگذاری شد و در نهایت تمام پیمانکاران و مهندسان هم رخت بر بستند و پروژه را به حال خود رها کردند؛ در این میان هیچ کس هم جوابگو نبود.

روستاهای اطراف این سد هم، شکل ظاهری خود را از دست دادند و روستاییان هم هر روز شاهد تلف شدن دام هایشان در اطراف باتلاق های حاصل از دست کاری های پیمانکاران پروژه بودند اما کسی نبود که به درد و دل این روستانشینان گوش دهد.

در زمان شروع عملیات اجرایی سدکلاسر، روند اداری و کارشناسی آن به‌طور کامل طی نشد

البته سال ۹۶ و در گیرودار قانونی و غیرقانونی بودن پروژه سدکلاسر، میر حمایت میرزاده نماینده وقت شهرستان گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این خصوص جلسات و مکاتبات متعددی را با وزیر وقت نیرو، معاونان و مدیران استانی داشته‌ایم گفت: وزارت نیرو معتقد است که در زمان شروع عملیات اجرایی سد، روند اداری و کارشناسی آن به‌طور کامل طی نشده است.

سد کلاسر درگذر زمان؛ پروژه مهرماندگار و بدون مجوز

وی تصریح کرد: اگر تمام مراحل اولیه این پروژه در چارچوب قانونی پیش می‌رفت شاید ساخت سد با متراژ معین‌شده در مکان دیگری اجرا می‌شد.

میرزاده اظهار کرد: البته با توجه به هزینه‌های سنگین برای آغاز این پروژه، باید تکلیف آن مشخص شود و اگر شخصی در این خصوص قصوری هم کرده باشد باید خود پاسخگو باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان بابیان اینکه پروژه سد کلاسر از مطالبات به‌حق مردم است گفت: البته ممکن است این پروژه نیاز به بازنگری داشته باشد و در همان چارچوب و متراژ اولیه نباشد اما قطعاً اجرایی شدن این پروژه باید در دستور کار قرار گیرد.

زمان که گذشت باز همان آش و همان کاسه؛ همه چیز به روال عادی خود برگشت؛ انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته. برای هزینه هایی هم که از بیت المال برای این پروژه هزینه شده بود نه کسی مواخذه شد و نه کسی پاسخی داد.

شائبه سیاسی کاری در خصوص احداث سدکلاسر

فرهاد محمدی یکی از اهالی روستای کلاسر در همین رابطه به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان می گوید؛ وقتی زمزمه های احداث سد در منطقه را شنیدیم بسیار ذوق زده شدیم. اهالی منطقه از اینکه روزی این سد باعث می شود زمین هایشان آباد شود سرازپا نمی شناختند.

محمدی ادامه می دهد؛ در آن مقطع همه اهالی یکدل شدند تا این پروژه به ثمر بنشیند. خود اهالی هم برای تسریع کار احداث سد، در کنار مهندسان و پیمانکاران پروژه، آستین بالازده و به کار در این پروژه مشغول شدند.

سد کلاسر درگذر زمان؛ پروژه مهرماندگار و بدون مجوز

او می گوید؛ البته برای کاری که انجام میدادیم دستمزد می گرفتیم اما بخاطر منطقه و اینکه امیدوار بودیم زمین هایمان آباد شود، بیشتر از دستمزدی که می گرفتیم کار می کردیم.

فرهاد محمدی با ناراحتی می گوید؛ نمی دانم یکدفعه چه اتفاقی افتاد که پروژه خوابید. گاهی کمبود اعتبار را بهانه می کردند و گاهی نبود نیرو و … !

او ادامه میدهد؛ بعد از وقفه های طولانی گفتند که این پروژه قانونی نیست. البته در آن زمان مقطعی بود که انتخابات مجلس برگزار و شهرستان گرمی نماینده اش تغییر کرده بود همین موضوع باعث شده بود که شائبه های سیاسی کاری در این پروژه نیز مطرح باشد.

محمدی می گوید؛ این پروژه سالهاست که به حال خود رها شده و عملا کسی سراغی از این پروژه نمی گیرد.

او ادامه می دهد؛ باتوجه به طولانی شدن روند توقف این پروژه، باد و باران و برف وضعیت اطراف سد را نیز تغییر داده است. یعنی باتوجه به وضعیت گرانی، باید چند برابر هزینه ای که برای پروژه انجام شده باید هزینه شود تا اطراف سد به حالت اولیه خود برگردد.

محمدی اظهار می کند: از مسئولان انتظار داریم تکلیف سد را یکسره کنند. روستاهای اطراف سد، از حالت طبیعی اش خارج شده و در کنار آن دام ها و حتی کودکانمان نیز در خطر هستند.

سدکلاسر تعیین تکلیف می شود

البته در همین خصوص ولی اسماعیلی نماینده مردم شهرستانهای گرمی مغان و انگوت در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان با اشاره به نشست نمایندگان استان با وزیر نیرو اظهار کرد: در این نشست مصوبات خوبی برای توسعه منطقه اخذ شد.

سد کلاسر درگذر زمان؛ پروژه مهرماندگار و بدون مجوز

وی اظهار کرد: تغییر پایاب سد عمارت و تخصیص عادلانه آن به اراضی شهرستان های گرمی مغان و انگوت از مصوبات نشست بود.

اسماعیلی افزود: در این نشست دستور تعیین تکلیف سدکلاسر نیز داده شد.  

برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار ذیصلاح برای پروژه سدکلاسر

البته در همین رابطه عباس جنگی مرنی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل نیز در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان اظهار کرد: سازمان در حال برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار ذیصلاح برای تکمیل طرح است.

سد کلاسر درگذر زمان؛ پروژه مهرماندگار و بدون مجوز

وی با اشاره به بلاتکلیفی سدکلاسر در طول سالهای گذشته اظهار کرد: این سد به شکل یک سد معیشتی قابلیت اجرا دارد و مصمم به تعیین تکلیف این پروژه هستیم.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل با بیان اینکه اعتبار اولیه تکمیل سد کلاسر در سال ۱۴۰۰ پیشنهاد و تصویب شده است اظهار کرد: با دریافت اولین بخش از اعتبارات مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۰، عملیات اجرایی این سد شروع می‌شود.

حال با گذشت ۱۳ سال از عملیات اجرایی پروژه سدکلاسر و پس از گذر از هفت خوان، انتظار تعیین تکلیف پروژه، انتظار به حق اهالی منطقه است.

این سد بعد از افتتاح در زمان دولت احمدی‌نژاد، تبدیل به پروژه‌ای ناتمام شده و  بعد از گذر از ۸ سال ناکامی در دولت روحانی، حالا در ناامیدی، وارد دوران ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی می‌شود. در این میان انتظار می رود مسئولان جدید امر حداقل به وعده های داده شده مبنی بر ایجاد سد معیشتی جامه عمل بپوشانند.

انتهای پیام/

منبع