ارژنگ عزیزی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های جدی تولیدکنندگان سیب درختی در مشگین‌شهر تأمین سبد و جعبه مورد نیاز برای برداشت محصول و عرضه آن به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان داخلی و خارجی است که در منطقه به دلیل کمبود مواد پتروشیمی در واحدهای تولید سبد و […]

ارژنگ عزیزی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های جدی تولیدکنندگان سیب درختی در مشگین‌شهر تأمین سبد و جعبه مورد نیاز برای برداشت محصول و عرضه آن به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان داخلی و خارجی است که در منطقه به دلیل کمبود مواد پتروشیمی در واحدهای تولید سبد و جعبه قیمت‌ها تا دو برابر در پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان آزاد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: همین امر به گله‌مندی باغداران منجر شده و با این شرایط افزایش قیمت سیب درختی و انگور از سوی برخی دلال‌ها و واسطه‌گرها دور از انتظار نیست.

معاون امور اقتصادی استاندار اردبیل به پیشنهاد خوب معاونت باغداری جهاد کشاورزی برای اهتمام مسئولان کشوری در صادرات میوه به کشورهای همسایه گفت: ضرورت دارد در آذربایجان، روسیه و برخی کشورهای آسیای میانه به سرعت رایزن اقتصادی و کشاورزی را فعال کنیم تا با حضور آن‌ها فرصت و زمینه صادرات محصولات کشاورزی فراهم آید.

بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در مغان در حال احداث است
عزیزی به طرح توسعه گلخانه‌ها در استان اردبیل اشاره کرد و افزود: بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور به مساحت یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار در مغان در حال احداث است که برای تکمیل زیرساخت‌های آن به ویژه گازرسانی، شرکت گاز آمادگی خود را اعلام کرده است.

وی به فعال شدن گلخانه‌های راکد منطقه به ویژه سامیان و همچنین تنوع تولید در این مجموعه‌های گلخانه‌ای اشاره کرد و ادامه داد: با راه‌اندازی بارانداز ریلی در شمال استان امکان صادرات این محصولات وجود دارد.

عزیزی از رونق گرفتن کشت و برداشت گیاهان دارویی در نمین به ویژه استقبال روستاییان از این طرح اشاره کرد و گفت: با توجه به افتتاح فاز اول کارخانه امید فارم در تولید داروهای شیمیایی و گیاهان دارویی، روند جهشی را در این حوزه شاهد هستیم و امیدواریم بیش از هر زمان دیگر به تقویت نظام تولید و بهره‌برداری در این بخش توجه شود.

وی به سابقه راه‌اندازی پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان تجاری در روسیه و باکو با همکاری اتاق بازرگانی اشاره کرد و افزود: ضرورت دارد وزارت امور خارجه با فعال کردن بخش بازرگانی در کشورهای مختلف به مذاکرات برای عرضه و صادرات محصولات مواد غذایی اهتمام جدی داشته باشد چرا که کشور روسیه بیش از هر زمان دیگر به این محصولات و مواد غذایی نیازی مبرم دارد.

قیمت تمام شده محصولات باغی در سطح کشور و استان باید کاهش پیدا کند
عزیزی با تاکید بر گسترش کشت فراسرزمینی در آذربایجان و تقویت رایزن‌های اقتصادی در سفارتخانه‌های مختلف خاطر نشان کرد: باید قیمت تمام شده محصولات باغی در سطح کشور و استان کاهش پیدا کند تا هم صادرات به صرفه بوده و هم مصرف‌کنندگان داخلی با قیمت مناسب میوه خود را تأمین کنند.

وی تکمیل زنجیره تولید محصولات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی را با احداث کارخانه‌های متعدد یادآور شد و اضافه کرد: ظرفیت صنایع تبدیلی استان در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از ۴۵۰ هزار تن به بیش از دو میلیون تن افزایش یافته است.

معاون امور اقتصادی استاندار اردبیل با قدردانی از حمایت وزارت جهاد کشاورزی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای نظیر سرشاخه‌کاری گردو و روسیمی کردن انگور بیان کرد: با افزایش ظرفیت سردخانه‌ها تا ۲۵۰ هزار تن استان اردبیل می‌تواند محصولات متنوع کشورهای همسایه را تأمین کند.

انتهای پیام/

منبع